افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مراقب سلامت جنسی خود باشیم

a56acad098e3291fc76fa5a98d4fd66c

 

  • فراهم آوردن خدمات لازم به منظور حفظ و ارتقاء سلامت جنسی افراد خانواده و جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که سلامت جنسی، بنابر تعریف سازمان بهداشت جهانی، به معنای رفاه و آسایش فیزیکی، هیجانی، روانی و اجتماعی در امور مربوط به جنسیت است.

 

 

دکتر مهرانگیز شعاع کاظمی با بیان اینکه اختلال جنسی، اختلالی مزمن وعودکننده است که به رغم پیامدهای منفی شدید با تحریک جنسی مکرر و پیاپی ادامه می‌یابد گفت: برانگیختگی جنسی، منجر به وضعیت ‏یا حالت‏های رضایت‏بخش (سرخوشی در فاز ابتدایی) می‌شود و استرس را تسکین می‏‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه وابستگی، میل شدید و عود آن به صورت مکرر در این افراد وجود دارد گفت: هنوز معلوم نیست که آیا افزایش تحریک جنسی مداوم موجب بروز تغییرات سیستم عصبی می‏‌شود یا نه؟.

شعاع کاظمی خاطر نشان کرد: بیشتر بیمارانی که از نظر متخصصان، معتاد جنسی هستند، به تحریک جنسی وابسته می‏‏‌شوند. تحریک جنسی مانند یک دارو بر روی سیستم عصبی عمل می کند که برای افراد طبیعی، به اندازه هرویین خطرناک است.

این دانشیار دانشگاه الزهرا یادآور شد: فرد مبتلا، یک شخصیت عادت‏پذیر و معتادشونده دارد و رابطه جنسی فقط واسطه‏ای است که آن را آشکار می‏‌کند.

وی افزود: گرچه مطالعات اپیدمیولوژیک در زمینه رفتار جنسی اجبارگونه انجام نشده، ولی محققان شیوع آن را ۳ تا ۶ درصد تخمین می‏‌زنند. با توجه به این که تخمین میزان شیوع، بر اساس موارد قابل تشخیص بوده است، همچنین به دلیل ماهیت پنهان و انگ و ترس ناشی از آشکار کردن و گزارش رسمی آن، احتمال می‌‏رود که تعداد افراد مبتلا بیشتر از حد انتظار باشد.

اهمیت برنامه‏‌های غربالگری در جمعیت پر خطر

شعاع کاظمی گفت: به دلیل این که احتمال مبتلا بودن به ایدز یا در معرض خطر بودن برای ابتلا به آن در این افراد بالاست، اهمیت برنامه‌‏های غربالگری در جمعیت پر خطر، توسعه سیاست‏های اجتماعی برای پیشگیری و کنترل این آسیب اجتماعی را افزایش می‏‌دهد.

این روانشناس گفت: با توجه به شواهد موجود افراد و خانواده‌‏های درگیر اختلال جنسی، به احتمال زیاد، شرایط نامناسبی را در زندگی ابتدایی (تجربه آسیب‏های مختلف جسمی، جنسی، عاطفی در دوران کودکی) خود تجربه می‏‌کنند و در صورت تداوم یافتن رفتار و بروز پیامدهای آن، با سطوح بالایی از استرس، بیکاری یا مشکلات در کار (تحصیل یا شغل)، محرومیت و مطرود شدن از جامعه، عدم حمایت اجتماعی و شیب اجتماعی (در صورت ابتلا به ایدز) مواجه می‌شوند.

وی درصد بالای ۶۴ درصد و همزمان بودن اعتیاد به مواد و اعتیاد جنسی را از موارد افزایش آسیب پذیری دانست و خاطر نشان کرد: علاوه بر آسیب‏ها و پیامدهای مستقیم اختلال جنسی، ضرورت و اهمیت سیاست‏های اجتماعی در زمینه پیشگیری و حفاطت از اختلال جنسی در سطح خانواده و جامعه، در راستای ارتقای سلامت، امنیت و رفاه اجتماعی اهمیت دارند.

سلامت جنسی از اولویت‏های اصلی سلامت همگانی

شعاع کاظمی خاطر نشان کرد: پس از شعله ور شدن اپیدمی ایدز در جهان، موضوع سلامت جنسی به عنوان یکی از اولویت‏های سلامت همگانی، محسوب می‏‌شود.

این دانشیار دانشگاه الزهرا گفت: بروز تغییرات فرهنگی و پیچیده‌‏تر شدن روابط و رفتارهای بشری در این خصوص، ضرورت مداخلات مبتنی بر دانش به منظور آگاه سازی، اصلاح نگرش، پیشگیری و درمان بیماری‏های مرتبط با آن افزایش یافته است.

وی یادآور شد: فراهم آوردن خدمات لازم به منظور حفظ و ارتقاء سلامت جنسی افراد خانواده و جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که سلامت جنسی، بنابر تعریف سازمان بهداشت جهانی، به معنای رفاه و آسایش فیزیکی، هیجانی، روانی و اجتماعی در امور مربوط به جنسیت است.

شعاع کاظمی گفت: ممکن است افراد مبتلا به اختلال جنسی، جمعیت زیادی نداشته باشند ولی کودکانی که والدین مبتلا به اعتیاد(مواد یا جنسی) دارند، مستعد ابتلا به انواع اعتیاد و آسیب‏های روانی یا رفتاری هستند که می‏‌تواند سلامت اجتماعی، امنیت و آرامش جامعه را سلب کند و هزینه‌‏های اقتصادی، اجتماعی بسیار بالایی را به جامعه تحمیل ‏کند.

این روانشناس در پایان یادآور شد: هزینه پیشگیری از بروز اختلال یا پیشرفت آن، از طریق کنترل، درمان و بازتوانی افراد مبتلا یا در معرض خطر، بسیار کمتر از میزان مورد نیاز برای پوشش دادن کودکان و خانواده آنان یا جبران آسیب‏های احتمالی است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *