افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مراقبت از پوست و مو در دوران بارداری

یکی از مشکلاتی که زنان باردار با آن رو به رو هستند تحولات دوران بارداری می باشد. یکی از این مشکلات تحولات پوستی است که در مقایسه با شرایط عادی نیاز به مراقبت بیشتری دارد، مانند حرارت بیشتر بدن و پرخون تر بودن بدن و …

wer

در دوران بارداري بدن يک خانم باردار دچار تحولات زيادي مي شود در اين ميان پوست و مو هم بي نصيب نمي مانند. بنابراين درمقايسه با شرايط عادي به مراقبت بيشتري نياز دارند.اگر بارداريد پوست بدن شما نسبت به ديگران حرارت بيشتري دارد و پر خون تر است.

ممکن است روي بعضي از قسمت هاي پوستتان هم رگه قرمز رنگي ايجاد شود. ولي نگران نباشيد چون تمام اين علائم به خاطر تغييرات هورموني در زمان بارداري و باز شدن عروق سطحي پوست است و نياز به درمان ندارد. اما گاهي همين تغييرات عروقي ضايعات برجسته و خونريزي دهنده اي روي پوست ايجاد ميکندکه ممکن است خونريزي هم داشته باشد. اين ضايعات را بايد به پزشک متخصص نشان دهيد، اگر نياز به درمان باشد پزشکتان اقدام مي کند. با اين حال فراموش نکنيد چون اين رگه هاي قرمز رنگ درقسمت هائي از پوست که در معرض نور آفتابند هم ديده مي شود توصيه مي کنيم در اين دوران کرم هاي ضد آفتاب مناسب بارداري تهيه کنيد. اين کرم ها بايد عطر و مواد افزودني کمتري داشته باشند، بنابراين بهتر است از کرم ضد آفتاب مخصوص بچه ها استفاده کنيد. حتي اگر هوا آفتابي نباشد بايد ضد آفتاب بزنيد، در صورتيكه به مدت طولاني بيرون از خانه هستيد هر ۲تا ۳ ساعت يک بار آن را تجديد کنيد.

توصيه مي کنيم حتي اگر بيرون نمي رويد ماليدن ضد آفتاب راجزء برنامه هر روز صبحتان قرار دهيد.بهتر است خارج از منزل ،علاوه بر ضد آفتاب ازكلاه لبه دار هم استفاده كنيد. همچنين سعي كنيد بين ساعت ۱۰ صبح و ۲ بعد از ظهر کمتر از خانه بيرون برويد. در اين دوران ممکن است پوست صورت پر رنگ تر شود که به آن ماسک حاملگي گفته مي شود. اين تغيير رنگ بيشتر در قسمت هائي مثل بيني ، گونه ها و پيشاني ظاهر مي شود و معمولا چند ماه بعد از زايمان از بين مي رود ولي گاهي تا سالها باقي مي ماند. براي اينکه اين علائم پر رنگ تر نشوند مي توانيد کرم ضد آفتاب استفاده کنید اما کرم هاي ضد لک را در دوران بارداري توصيه نمي کنيم اما مي توانيد بعد از زايمان در صورتيکه لک ها ازبين نرفت زير نظرپزشک متخصص از کرم ضد لک يا لايه بردار استفاده کنيد.

werr

در دوران بارداري مناطقي مثل خال ها، دور نوک سينه ، اطراف ناف و ناحيه تناسلي پر رنگ تر مي شوند، اين علائم هم طبيعي است . با اين حال حتما با پزشکتان مطرح کنيد . احتمال دارد به علت کشش پوست شکم نوارهاي قرمزرنگي روي شکم و سينه هاي شما ايجاد شود. اين ضايعات هم ممکن است تا بعد از زايمان روي پوست ديده شودو يا به رنگ پوست در بيايند و براي هميشه باقي بماند. براي پيشگيري يا کاهش شدت اين ضايعات ميتوانيد از کرم هاي معتبري که پزشکتان به شما توصيه مي کند استفاده کنيد. روش هائي مثل ليزر هم کمک کننده است . البته تشخيص به کار گيري اين روشها به عهده پزشک شماست. در اين دوران ممکن است زياد عرق کنيد، ولي نگران نباشيد چون با زايمان ، اين مشکل شما برطرف مي شود.

بعضي از بيماري هاي پوستي در اين دوران کمي بهتر مي شوند. مثل جوش و آکنه. از طرفي مو ها در اين دوران کمتر مي ريزند، البته چند ماه بعد از زايمان جبران مي شود وموها به شدت شروع به ريزش مي کنند که مي تواند به دلايل متعددي از جمله استرس و خونريزي باشد. بنابراين لطفا در دوران بارداري مو هايتان را با مواد آرايشي و شيميائي مثل مواد فر و رنگ مو و سشوار کشيدن ، تحريک نکنيد. از علائم ديگر پوستي دانه هاي ريزي است که حالتي شبيه به کهير دارد و با خارش شديدي همراه است. اين علامت معمولا در ماههاي آخر بارداري خودش را نشان مي دهد و به دليل بزرگي شکم ايجاد مي شود و در دوقلو زائي يا درشتي جنين مشخص تر است.

werrr

خارش اين ضايعات گاهي آنقدرزياد است که ايجاد کندگي هائي روي پوست مي کند و ممکن است شما يا اطرافيانتان را نگران کند ولي نگران نباشيد چون اغلب اين علائم بعد از زايمان از بين مي رود. با اين حال براي کاهش علائم مي توانيد از پزشکتان بخواهيد تا دارو يا کرم موضعي مناسبي برايتان تجويز کند. ولي با توجه به ضرري که ممکن است مصرف دارو براي جنينتان داشته باشدتوصيه مي کنيم تا آنجا که مي توانيد تحمل کنيد و به سراغ دارو نرويد. گاهي اين ضايعات در حاملگي هاي بعدي هم ديده مي شود ولي شدت آن کمتر است. در دوران بارداري خارش علامت شايعي است. در بيشتر خانم هاي باردار، ناحيه شکم ، سينه ها و کف دست و پاها دچار خارش مي شوند.

اين هم به خاطر تغييرات هورمون هاست و بعد از زايمان از بين مي رود. در صورتيکه هر کدام از اين علائم پس از زايمان برطرف نشد در اولين فرصت با پزشک خود مشورت کنيد. اگر دچار خارش شده ايد بايد از عواملي که ممکن است آن را تشديد کند، دوري کنيد. براي اينکه بدانيد چطور مي توانيد خارشتان را تسکين دهيد.

۱. اگر مي خواهيد کاري کنيد که خارش پوستتان در دوران بارداري بهتر شود از دوش گرفتن با آب داغ اجتناب کنيد. چون آب داغ و حرارت پوستتان را خشک ترو خارش را بيشتر مي کند، انواعي از کرم هاي مرطوب کننده که عطري نيستند را انتخاب کنيد چون ترکيبات معطر مي توانند در پوست شما ايجاد حساسيت کنند، غذاهاي تحريک کننده و حساسيت زا نخوريد، از غذاهائي که طبع گرمي دارند کمتر استفاده کنيد ،با کرم هاي مناسبي که پزشک به شماپيشنهاد مي کند پوستتان را چرب کنيد، براي شستشو صابونهاي ملايم را انتخاب کنيدو بعد از شستشو به آرامي پوستتان را خشک کنيد، حرارت و گرما خارش را شدت مي دهد، بنابراين سعي کنيد در هواي گرم کمتر از خانه خارج شويد،لباسهاي نخي وگشادبا الياف طبيعي بپوشيد و از زيور آلاتي که به آنها حساسيت داريد استفاده نکنيد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *