افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مدل سازی ستون فقرات جهت بررسی وضعیت بیومکانیکی بیماران

ارائه مدلی برای بررسی وضعیت بیومکانیکی بیماران

مدلسازی ستون فقرات کمری انسان بر اساس پارامترهای آناتومیکی بدن جهت بررسی وضعیت بیومکانیکی بیماران، توسط محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد ارائه شد.

به گزارش پزشکین به نقل از ایسنا؛ زهرا خوز، مجری طرح کمردرد را یکی از شایع‌ترین بیماری‌های انسان دانست و گفت: این عارضه به غیر از رنج و درد فردی، به‌ واسطه محدودیت‌های حرکتی و جسمانی، فرد را در انجام فعالیت‌های گوناگون روزمره و کاری، دچار مشکل خواهد کرد.

وی با اشاره به روش‌های رفع و کاهش کمردرد، اظهار کرد: جراحی به عنوان راه‌حل نهایی این عارضه مطرح می‌شود و برای رسیدن به جراحی مطلوب، پیش‌بینی روند جراحی مفید و ضروری است که در این راستا داشتن مدلی سالم از ستون فقرات کمری به عنوان الگویی مناسب برای انجام جراحی مورد نیاز است.

خوز، با بیان اینکه تاکنون مطالعات مختلفی در زمینه مدل‌سازی ستون فقرات بر اساس پارامترهای آناتومیک صورت گرفته است، ادامه داد: با وجود پیشرفت‌های زیادی که در این زمینه صورت گرفته، نیاز به مدلی که بتواند علاوه بر دربرگرفتن پارامترهای آناتومیکی، کاربرد کلینیکی نیز داشته باشد، محسوس است.

مجری طرح از بکارگیری روش المان محدود در مدل‌سازی ستون فقرات کمری با تعداد ۱۸ پارامتر آناتومیک مهم، در این تحقیق خبر داد و ادامه داد: در این تحقیق پس از استخراج داده‌های اولیه از عکس رادیولوژی فرد سالم، داده‌ها در نرم‌افزار «کتیا» و «آباکوس» طراحی شد تا نتایج چرخش بین مهره‌ای در حرکات فلکشن، اکستشن و لترال بندینگ چپ و راست مشخص شود.

به گفته وی در این تحقیق موفق به مدل‌سازی ستون فقرات کمر انسان بر اساس پارامترهای آناتومیکی بدن شدیم و از نتایج به دست آمده می‌توان برای بررسی وضعیت بیو مکانیکی بیماران مبتلا استفاده کرد.

این تحقیق از سوی زهرا خوز دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی-بیومکانیک واحد علوم و تحقیقات با عنوان «مدل‌سازی و صحه‌گذار المان محدود پارامتری ستون فقرات کمری» با همکاری دکتر محمد نیکخو عضو هیأت علمی این دانشگاه و دکتر چی سیو چنگ ( Chih-Hsiu Cheng ) استاد دانشگاه چنگ گنگ (Chang Gung University) اجرایی شده است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *