افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مختل شدن کار سیستم عصبی مثانه در بیماران دیابتی

دیابت به سیستم ادراری بیمار آسیب می زند

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛ گروه علمی ایرنا از انجمن نورویورولوژی، پروفسور اروین کوجانچیچ که در ایران حضور دارد، گفت: سیستم عصبی خودکار مثانه، پیام‌های عصبی را به مثانه و مجاری ادراری انتقال می‌دهد و در حس پُر شدن مثانه و تخلیه ادرار نقش دارد. وقتی این سیستم مهم مختل شود، فرد با این که مثانه‌اش پُر است، اما احساس ادرار کمتری می‌کند و دیرتر مثانه را تخلیه می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: در مثانه دو فاز پر شدن و خالی شدن ادرار وجود دارد که در افراد دیابتی دچار مشکلاتی می‌شود که کاملاً طبیعی است و چون اعصاب درست پیام را نمی‌رسانند ادرار خوب تخلیه نمی‌شود، اما فرد فکر می‌کند که کاملاً تخلیه ‌شده است.
کوجانچیچ با اشاره به وجود زیر شاخه نورویورولوژی در اورولوژی گفت: متخصصان نورویورولوژی با تشخیص به ‌موقع این وضعیت به درمان بیمار کمک می‌کنند.
رییس دپارتمان ارولوژی دانشگاه شیکاکو با اشاره به ارتباط دیابت و مشکلات دفع ادرار، گفت: ممکن است دست و پنجه نرم کردن با چنین مشکلاتی، زندگی و کیفیت آن را تحت تأثیر قرار دهد. بیش از نیمی از افرادی که دچار دیابت هستند، اختلال عملکرد مثانه دارند.
وی در خصوص مشکلات بیماران دیابتی در دفع ادرار گفت: مشکلات دفع ادرار با افزایش سن وخیم‌تر می‌شوند، اما زمانی که فرد دیابت دارد، اختلال عملکرد مثانه و عفونت دستگاه ادراری برای او زودتر رخ می‌دهد.
کوجانچیچ افزود: این بدان دلیل است که دیابت موجب آسیب به عصب‌هایی می‌شود که مسئول سلامت و کارکرد سیستم ادراری است. به‌طورکلی زن‌ها بیشتر از مردها دچار ترشح و یا بی‌اختیاری ادرار هستند و این به دلیل ساختار آناتومیک و تغییرات بدن در زمان حاملگی و زایمان است. مردها بیشتر دچار جریان متناوب و انسداد حالب می‌ شوند.
رییس دپارتمان ارولوژی ایلینوی شیکاگو تصریح کرد: دیابت یک بیماری شایع متابولیک در دنیا است و روی دستگاه ادراری تحتانی بسیار اثرگذار است و فردی که دچار دیابت می‌شود هم مشکل عروقی پیدا می‌کند و هم مثانه دچار مشکلات عدیده می‌شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *