افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ماست یونانی چیست و چه خواص و فوایدی دارد ؟


  • يکي از مواد اوليه اصلي در تهيه بسياري از دسرها و شيريني ها، خامه ترش است که از ترکيب ماست ترش و خامه به دست مي آيد. به جاي اين ترکيب مي توانيد از ماست يوناني استفاده کنيد. وقتي به جاي خامه ترش در تهيه غذا از ماست يوناني استفاده مي کنيد به جاي آنکه چربي و کالري بالايي را از طريق خامه دريافت کنيد؛ کلسيم و پروتئين بيشتري دريافت خواهيد کرد.

 

اگر کمي اهل گشت و گذار در صفحات سلامتي و تغذيه در اينترنت باشيد، مسلماً نام ماست يوناني اين روزها زياد به چشمتان مي خورد. بالأخص افرادي که دوست دارند بدانند که با خوردن چه مواد غذايي مي توانند کمي لاغر شوند، بهتر است به ماست يوناني توجه کنند.
اگر ماست يوناني را جايگزين ماست پرچرب، سس مايونز، بستني يا ميان وعده هاي پرکالري کنيد، کمي هم ورزش انجام دهيد، حتماً لاغر خواهيد شد. اما اگر گمان مي کنيد با مصرف همان مقدار کالري که هميشه مصرف مي کرديد و اضافه کردن ماست يوناني به برنامه غذايي تان لاغر مي شويد، سخت در اشتباه هستيد.

چرا ماست يوناني خواص بيشتري دارد؟
همه انواع ماست ها براي سلامتي مفيد هستند. اما ماست يوناني داراي خواص بيشتري به نسبت ماست معمولي است. ماست يوناني سرشار از يد، کلسيم، ويتامين B12، پتاسيم، پروتئين، پروبيوتيک ها و … است. ماست يوناني حدود ۲ برابر ماست معمولي پروتئين دارد اما ميزان کالري آن مشابه ماست معمولي است. همچنين ميزان شکر آن نصف ماست معمولي مي باشد و نسبت به ماست معمولي شيريني کمتري دارد. اين نوع ماست مانند ماست هاي پروبيوتيک براي دستگاه گوارش مفيد است زيرا داراي باکتري هاي زنده و فعال مي باشد. ماست يوناني به نسبت ماست معمولي کلسيم بيشتري دارد به گونه اي که ۱۸۰ گرم از اين ماست حدود ۲۰ درصد نياز روزانه کلسيم افراد را تأمين مي کند.

بهترين جايگزين براي سس مايونز
ماست يوناني حالت غليظ و خامه اي دارد. در نتيجه يکي از بهترين جايگزين ها براي سس مايونز است زيرا به علت غلظت بالا مي تواند احساس چربي مايونز را در دهان تقليد کند و در عين حال کالري و چربي کمتري به نسبت سس مايونز دارد. به جاي سس مايونز در تهيه سس سالاد کاهو، سالاد الويه، سالاد ماکاروني، سالاد مرغ و … از ماست يوناني استفاده کنيد. براي تهيه سس سالاد، ماست يوناني را با کمي سس خردل و کرفس رنده شده مخلوط کنيد و طعم جديدي را کشف نماييد.

جايگزين بستني
اين نوع ماست مانند ماست هاي پروبيوتيک براي دستگاه گوارش مفيد است زيرا داراي باکتري هاي زنده و فعال مي باشد. ماست يوناني به نسبت ماست معمولي کلسيم بيشتري دارد
به يک کاسه کوچک از ماست يوناني يک قاشق چاي خوري شير سويا يا شير گاو بيفزاييد، کمي وانيل رويش بريزيد و آن را در فريزر قرار دهيد. وقتي کمي سرد شد. روي آن را با پودر کاکائو، کمي پودر گردو، مرباي توت فرنگي، ميوه هاي تازه يا يخ زده و … تزئين کنيد و به جاي بستني استفاده نماييد. ماست يوناني يخ زده چربي و شکر کمتري از بستني دارد و مسلماً کالري کمتري را براي شما خواهد داشت.

جايگزين خامه ترش
يکي از مواد اوليه اصلي در تهيه بسياري از دسرها و شيريني ها، خامه ترش است که از ترکيب ماست ترش و خامه به دست مي آيد. به جاي اين ترکيب مي توانيد از ماست يوناني استفاده کنيد. وقتي به جاي خامه ترش در تهيه غذا از ماست يوناني استفاده مي کنيد به جاي آنکه چربي و کالري بالايي را از طريق خامه دريافت کنيد؛ کلسيم و پروتئين بيشتري دريافت خواهيد کرد.

جايگزين پنير خامه
يکي از انواع پنيرهاي پرکالري، پنير خامه اي است. اگر بتوانيد آن را با پنير کم کالري و خوش طعمي جايگزين کنيد، ميزان کالري دريافتي شما کاهش مي يابد. مي‌توانيد پنير را با کمي ماست يوناني مخلوط کنيد و حالت نرمي به پنير خود بدهيد. دو تکه کوچک از پنير، ماست يوناني و يک صافي تمام چيزي است که نياز داريد. صافي را روي يک ظرف قرار دهيد، به گونه اي که صافي با انتهاي ظرف فاصله داشته باشد و آب ماست بتواند جدا شود. ماست يوناني را روي صافي بريزيد و بگذاريد براي مدت ۲ ساعت بماند. دو تکه از پنير فتا کم چرب را به آن بيفزاييد و به هم مخلوط کنيد مي توانيد براي طعم دار شدن آن از روغن زيتون، نمک، عصاره ليمو، فلفل، پيازچه، موسير، پودر آويشن، ريحان، ترخون خشک شده، نعناع خشک شده و …. استفاده کنيد.

يخ در بهشت با ماست يوناني
ماست يوناني را با وانيل، تکه هاي موز، توت فرنگي، آناناس، هلو، انبه و … و نيز کمي آب اين ميوه ها (در صورت تمايل) مخلوط کنيد، سپس در فريزر قرار دهيد تا يخ بزند. بعد از خروج از فريز آماده سرو مي باشد.

بوراني سبزيجات
ماست يوناني را با اسفناج پخته شده مخلوط و به عنوان يک ميان وعده سالم مصرف نماييد. ترکيب ماست يوناني با ساير سبزيجات مانند خيار، کرفس، سير، موسير، پياز، پيازچه، جعفري، ترخون، ريحان و … به همراه کمي پودر آويشن، نعناع خشک و …نيز علاوه بر افزايش ارزش غذايي آن‌ها طعم متفاوتي را برايتان به ارمغان مي آورد.

دسر با ماست يوناني
مي توانيد با ماست يوناني موس شکلاتي تهيه کنيد. براي اين منظور يک قاشق غذاخوري پودر کاکائوي شيرين نشده، کمي پودر وانيل و چهار قاشق از ماست يوناني را مخلوط کنيد و سپس صرف نماييد.

تهيه پنکيک با ماست يوناني
پن کيک نوعي نان خانگي است که براي تهيه بسياري از دسرها کاربرد دارد. پن کيک را در بسياري از کشورها به همراه مربا، خامه، کرم کاکائو و.. به عنوان صبحانه مصرف مي کنند. پن کيک به روش هاي مختلفي طبخ مي شود. مي توان آن را با ماست يوناني هم تهيه نمود براي اين منظور مي توان شربت افرا (يا عسل) را با تکه هاي ميوه، آرد، تخم مرغ و ماست يوناني مخلوط کنيد به صورت لايه اي نازک در ماهيتابه بريزيد. بعد از سرد شدن با کمي عسل يا شيره خرما يا انگور مصرف نماييد.

خواباندن گوشت
به منظور آماده کردن گوشت براي طبخ برخي از غذاها لازم است تا آن را در ترکيبات خاصي بخوابانيد. يکي از پيشنهادهاي خوب خواباندن مرغ در ماست يوناني و زيره و يا خواباندن گوشت در سس مخصوص است. براي تهيه اين سس، سه چهارم فنجان از ماست يوناني را با نصف فنجان خيار پوست گرفته خرد شده بدون دانه و يک قاشق غذاخوري از آب ليموترش تازه مخلوط کنيد و گوشت را در آن بخوابانيد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *