افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

قرمزی چشم از دلایل تا راه درمان

  • زمانی که چشم دچار مشکل شود، باید بلافاصله به پزشک متخصص چشم مراجعه کرد و اهمیت این مساله در زمان ابتلا به عفونت چشم چند برابر می‌شود. چنانچه در زمان عفونت چشم درمان صورت نگیرد، احتمال نابینایی برای فرد وجود دارد.

 

حال تصور کنید چشم دچار عفونت شود و علائم ناخوشایند ناشی از آن، تا زمان درمان همراه آدم باقی بماند، واقعا تصورش هم سخت است. عفونت چشم، در بسیاری از موارد می‌تواند قابل پیشگیری باشد. «دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده» چشم پزشک، فوق تخصص پیوند قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با ما نکاتی مهم و کاربردی درباره پیشگیری از عفونت چشم را مطرح کرده است.

علائم عفونت

چشم مانند سایر قسمت‌های بدن می‌تواند دچار عفونت شود، ولی به این نوع عفونت، باید بیش از پیش توجه داشت چون می‌تواند مشکلاتی جدی را برای بینایی به وجود بیاورد. قرمزی، ورم و خارش از مهم‌ترین علائم ابتلا به عفونت چشم می‌تواند باشد. علاوه بر این، احتمال خروج ترشحاتی از چشم نیز وجود دارد. به‌طور کلی این ترشحات، هنگام صبح زیاد می‌شود که این مساله می‌تواند باعث چسبیدن پلک‌ها به یکدیگر شود به همین دلیل چشم آن دسته از افرادی که به عارضه عفونت مبتلا هستند، معمولا به سختی باز می‌شود.

البته در برخی افراد، مقدار ترشحات به‌قدری کم است که باعث چسبندگی پلک نخواهد شد. ریزش اشک، یکی دیگر از علائم ابتلا به عفونت چشم می‌تواند باشد. همچنین احساس کوبیده شدن و وجود جسم خارجی در چشم نیز در افراد مبتلا به عفونت چشم وجود دارد. آن دسته از افرادی که به نقص ایمنی یا دیابت مبتلا هستند، بیش از سایر افراد می‌توانند دچار عفونت چشم شوند. به‌دلیل احتمال عفونت چشم، این دسته از افراد باید حتما معاینات دوره‌ای چشم را جدی بگیرند و در صورت ابتلا به عفونت، سریعا به چشم‌پزشک مراجعه کنند.

درمان را از یاد نبر

زمانی که چشم دچار مشکل شود، باید بلافاصله به پزشک متخصص چشم مراجعه کرد و اهمیت این مساله در زمان ابتلا به عفونت چشم چند برابر می‌شود. چنانچه در زمان عفونت چشم درمان صورت نگیرد، احتمال نابینایی برای فرد وجود دارد.

به‌طور کلی برای درمان عفونت، قطره آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود و مصرف این قطره باید حتما زیر نظر متخصص چشم باشد و خود درمانی در شرایطی که چشم به عفونت مبتلاست، به هیچ عنوان کار درستی محسوب نمی‌شود.

علاوه بر این، فردی که چشمش مبتلا به عفونت می‌شود باید حتما چشم خود را با شامپوی بچه و آب گرم شست‌وشو بدهد. انجام چنین کاری قبل از ریختن قطره چشم می‌تواند به کاهش ترشحات کمک کند. عفونت‌های ساده چشم، معمولا بین ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد تا درمان شود البته گاهی درمان تا سه هفته نیز به طول می‌انجامد. اما نباید بدون هماهنگی با پزشک درمان را قطع کرد که پیامدهای منفی بیشتری دارد.

خوددرمانی ممنوع

برای درمان عفونت، قطره آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود و مصرف این قطره چشم، باید حتما زیر نظر متخصص چشم باشد و خود درمانی در شرایطی که چشم به عفونت مبتلاست، به هیچ عنوان کار درستی محسوب نمی‌شود.

خطر در کمین دیابتی‌ها

آن دسته از افرادی که به نقص ایمنی یا دیابت مبتلا هستند، بیش از سایر افراد می‌توانند دچار عفونت چشم شوند. به‌دلیل احتمال عفونت چشم، این دسته از افراد باید حتما معاینات دوره‌ای چشم را جدی بگیرند.

جوشکارها بدانند

ابتلا به عفونت چشم تنها به ورود گرد و غبار به چشم خلاصه نمی‌شود و عوامل دیگری نیز می‌تواند در این مساله نقش داشته باشد. برای مثال، کار با دستگاه جوش (جوشکاری) نیز می‌تواند باعث ابتلا به عفونت چشم شود. این دسته از افراد به دلیل نگاه کردن طولانی مدت به نور شدید، دچار خراش در سطح چشم می‌شوند و همین خراش، راه ورود انواع میکروب به چشم را تسهیل می‌کند. این دسته از افراد باید از ابزار محافظتی چشم در حین کار استفاده کنند و در صورت بروز هر گونه علائم عفونت، برای بررسی به چشم پزشک مراجعه کنند.

چشم‌ها و گرد و غبار هوا

هنگامی که گرد و غبار ایجاد می‌شود، باید حتما چشم‌ها را تا جای ممکن بست؛ چون ذرات معلق گرد و خاک موجود در هوا می‌تواند وارد چشم شده و ایجاد عفونت کنند. چنانچه این ذرات معلق وارد چشم شوند، برای کاهش ابتلا به عفونت باید در وهله اول چشم‌ها را با آب گرم و شامپوی بچه، شست. انجام این کار باید به مدت یک دقیقه باشد تا جسم خارجی از چشم بیرون بیاید. اگر بعد از شست و شو، احساس جسم خارجی یا کوبیده شدن در چشم وجود داشته باشد، در چنین شرایطی، معاینه توسط متخصص چشم باید حتما انجام شود.

زیبایی به قیمت بینایی!

امروزه برخی برای زیباتر شدن دست به هر کاری می‌زنند که این مساله در بسیاری از موارد می‌تواند سلامت افراد را تهدید کند. یکی از دلایل ابتلا به عفونت چشم، لنزها محسوب می‌شوند که به طور کلی خانم‌ها بیش از آقایان به استفاده از آن تمایل نشان می‌دهند.

شاید برخی افراد تصور کنند که با رعایت اصول بهداشتی می‌توان مانع از ابتلا به عفونت چشم دراثر استفاده از لنز شد، ولی واقعیت این است که با وجود رعایت بهداشت نیز باز هم احتمال ابتلا به عفونت چشم وجود دارد، چون لنز می‌تواند باعث بروز خراش روی سطح چشم شود. علاوه بر این، لنز به‌دلیل کاهش اکسیژن‌رسانی به چشم می‌تواند عفونت ایجاد کند. گاهی ذرات ریز روی لنز باقی می‌مانند که این ذرات شانس ابتلا به عفونت چشم را افزایش می‌دهند.

زمانی که در چشم حالت قرمزی به وجود می‌آید، شانس ابتلا به عفونت بیشتر و بیشتر خواهد شد. استفاده از لنز توصیه نمی‌شود و در صورت استفاده نباید به مدت طولانی در چشم قرار بگیرد. علاوه بر لنز، لوازم آرایشی نیز می‌توانند در ابتلا به عفونت چشم نقش داشته باشند. اگر تاریخ انقضای لوازم آرایشی مخصوص چشم گذشته باشد و استفاده شود، شانس ابتلا به عفونت بالا خواهد رفت. خانم‌ها باید به این مساله توجه کنند که لوازم و وسایل آرایشی را نباید به‌صورت مشترک استفاده کنند چون در چشم هر فرد میکروب‌های مفید خاصی (فلور طبیعی) وجود دارد که در صورت ورود به چشم فرد دیگر می‌تواند موجب ابتلا به عفونت چشم شود به همین دلیل افراد نباید لوازم شخصی خود بویژه لوازم آرایشی مخصوص چشم را به‌صورت مشترک استفاده کنند.

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *