افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

قبل از ۶ ماهگی به نوزادان غذا ندهید

قبل از 6 ماهگی به نوزادان غذا ندهید

  • پیش از ۶ماهگی، شیرخوار از نظر تکاملی برای خوردن غذای کمکی آمادگی ندارد، افزود: عضلات حلق نوزاد تا پیش از ۶ماهگی، تکامل کافی برای بلعیدن غذا پیدا نکرده است و شیرخوار نمی تواند به خوبی مواد غذایی را با زبان خود به عقب دهانش براند، اما در حدود پنج تا ۶ ماهگی، شیرخوار از نظر تکاملی آمادگی غذا خوردن با قاشق را پیدا می کند.

 کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، با اشاره به اینکه  دستگاه گوارش شیرخوار پیش از سن ۶ ماهگی بسیار نارس است و برای جذب و هضم مواد غذایی غیر از شیر، آمادگی ندارد، گفت: توصیه می شود که پدر و مادرها تا پایان ۶ ماهگی برای شروع غذای کمکی صبر کنند.

“فاطمه شفیعی”، ادامه داد: هضم چربی موجود در مواد غذایی غیر از شیر، پیش از ۶ ماهگی برای دستگاه گوارش شیرخوار سخت است، به علاوه شروع زودرس مصرف مواد غذایی پروتئینی مانند گوشت و زرده تخم مرغ، باعث آسیب رساندن به کلیه های نارس شیرخوار می شود.

او با بیان اینکه پیش از ۶ماهگی، شیرخوار از نظر تکاملی برای خوردن غذای کمکی آمادگی ندارد، افزود: عضلات حلق نوزاد تا پیش از ۶ماهگی، تکامل کافی برای بلعیدن غذا پیدا نکرده است و شیرخوار نمی تواند به خوبی مواد غذایی را با زبان خود به عقب دهانش براند، اما در حدود پنج تا ۶ ماهگی، شیرخوار از نظر تکاملی آمادگی غذا خوردن با قاشق را پیدا می کند.

این کارشناس ارشد تغذیه، اضافه کرد: شروع زودرس غذای کمکی برای شیرخوار می تواند با بروز برخی بیماری ها در سال های بعدی عمر ارتباط داشته باشد، بیماری های تنفسی مانند آسم، آلرژی های غذایی و اختلالات گوارشی از این نوع است؛ همچنین شروع زودرس غذای کمکی باعث بروز اختلالات خواب شیرخوار و در نتیجه بی قراری او می شود.

شفیعی، آغاز زودرس غذای کمکی را در کاهش ترشح شیر مادر نیز موثر دانست و ادامه داد: در نتیجه شیرخوار از غذاهای اصلی خود یعنی شیر شمادر، محروم می شود.

او تاکید کرد: بسته به شرایط مادر و شیرخوار، زمان شروع غذای کمکی متفاوت است اما، به هر صورت غذای کمکی نباید زودتر از پایان چهار ماهگی به شیرخوار داده شود و توصیه می شود تغذیه کمکی در پایان ۶ ماهگی برای شیرخوار شروع شود، از سوی دیگر شروع غذای کمکی نباید از هشت ماهگی به عقب تر بیافتد

منبع : بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *