افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

قارچ راهی برای درمان اختلالات روحی و روانی

  • مطالعات محققان کالج سلطنتی لندن نشان می دهد که قارچ های جادویی که ماده ی موثر درون عصاره آن ها به سیلوسیبین (psilocybin) مشهور است و گفته می شود که تاثیرات سرخوش کننده و حتی هذیان آوری دارد می توانند به کاهش علائم مشکلات روحی روانی کمک کنند.

 

در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به بیماری افسردگی به مصرف داروهای ضد افسردگی یا حتی دستورالعمل‌های پزشکان سنتی روی می‌آورند، یک تحقیق جدید علمی نشان داد که در یکی از انواع قارچ‌ها که به «قارچ جادویی» معروف است نوعی ترکیب شیمیایی وجود دارد که ذهن را فعال و اختلال آن را که موجب افسردگی می‌شود، از بین می‌برد. کشف این ترکیب مهم شیمیایی در قارچ امیدها را برای درمان افسردگی در آینده دو چندان کرد.

قارچ یکی از خوراکی‌های دوست داشتنی که بسیاری از مردم به آن علاقه دارند برای برخی کشورها قارچ یکی از مهمترین غذاها در صبحانه است. این خوراک دوست داشتنی به زودی جایگزین مناسب و قابل دسترسی برای داروهای ضد افسردگی شود.

مطالعات محققان کالج سلطنتی لندن نشان می دهد که قارچ های جادویی که ماده ی موثر درون عصاره آن ها به سیلوسیبین (psilocybin) مشهور است و گفته می شود که تاثیرات سرخوش کننده و حتی هذیان آوری دارد می توانند به کاهش علائم مشکلات روحی روانی کمک کنند. این مطالعات که نتایج آن ها روز جمعه در نشریه «Scientific Reports» منتشر شد نشان می دهد که این قارچ ها با «راه اندازی مجدد» مغز، در درمان افسردگی موثر خواهند بود.

عصاره بدست آمده از این قارچ ها روی ۲۰ بیمار که به افسردگی مقاوم در برابر درمان مبتلا بودند آزمایش شد و در نهایت بعد از چند هفته از آغاز درمان مشخص شد که علائم بهبودی در این افراد دیده می شود. بررسی های بیشتر از طریق اسکن های مغزی نشان داد که تغییرات فیزیکی در بافت مغز رخ داده است و نتایج اسکن مغزی جدید با اسکن های قبلی کاملاً متفاوت به نظر می رسد. این محققان تغییرات عصب شناختی بسیار عمده ای از قبیل فعالیت بیشتر در منطقه بادامی مغز (amygdala) که مرکز عاطفی مغز بوده و در تولید احساساتی مانند استرس و ترس دخالت دارد را مشاهده کردند. دیگر شبکه های مغزی که با مسئله ی افسردگی در ارتباط بودند نیز نسبت به اسکن های مغزی گذشته تغییرات بسیاری داشت و شرایط باثبات تری به خود گرفته بودند.

اغلب بیماران اظهار داشتند که پس از درمان با قارچ جادویی احساس بهتری نسبت به قبل داشته و علائم افسردگی در آن ها کمتر دیده شده است. دکتر رابین کارهارت-هریس، رهبر گروه تحقیقاتی کالج سلطنتی لندن در یک کنفرانس خبری در این مورد گفته است: «از طریق جمع آوری این داده های تصویری، توانسته‌ایم پنجره‌ای به درون تاثیرات درمان با “سیلوسیبین” در مغز بیمارانی که به افسردگی مزمن مبتلا هستند باز کنیم. بر اساس آن چه که از مطالعات تصویری مختلف در مورد مغز افرادی که داروها و مواد توهم زا مصرف می کنند بدست آورده‌ایم، و توجه داشتن به گفته های افراد در مورد تجربه‌هایی که حس کرده اند، می توان گفت به این نتیجه رسیده‌ایم که داروهای توهم زا شبکه های مغزی مرتبط با افسردگی را از نو راه اندازی کرده و به بیماران کمک می کند که از حالت افسردگی خارج شوند».

این اولین تحقیقی نیست که نشان می‌دهد قارچ جادویی می تواند اختلالات روحی را بهبود بخشد. مطالعات قبلی نیز نشان داده بود که استفاده از ماده اصلی این قارچ می تواند درکاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به سرطان، بدون هیچ گونه عارضه جانبی و خطری موثر باشد.

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *