افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

فواید و مضرات مصرف آلبالو

فواید و مضرات مصرف آلبالو

  • نوع سیاه رنگ این میوه‌‌ها، دارای مقدار زیادی آهن هستند و برای کم خونی مفید می‌‌باشند. گیلاس و آلبالو  برای کاهش درد مفاصل، روماتیسم و نقرس بسیار مفید هستند.

 

آلبالویی برای خوردن خوب است که رسیده و تازه باشد علامت رسیدگی آن رنگ آن است که کاملا قرمز و درخشان باشد.

از آلبالویی که رنگ آن کاملا قرمز نشده است و دارای گوشتی سفت است دوری کنید زیرا مصرف آن سوء‌هضم می‌آورد و عملکرد روده‌ها را مختل می‌کند.

آلبالو وقتی تیره‌رنگ است و دارای لکه‌‌های قهوه‌ای است کهنه شده و رو به فساد است.

گاهی میوه‌فروشان برای اینکه آلبالو را خوش‌منظره سازند به آن آب می‌زنند این کار زود آلبالو را  آماده فساد می‌کند.

 

خواص مشترک آلبالو و گیلاس 

دارای مقدار زیادی مواد قلیایی هستند و اسیدیته خون را کاهش می‌‌دهند. بنابراین افرادی که می‌‌خواهند خونشان قلیایی شود، گیلاس و آلبالو بخورند.

نوع سیاه رنگ این میوه‌‌ها، دارای مقدار زیادی آهن هستند و برای کم خونی مفید می‌‌باشند. گیلاس و آلبالو  برای کاهش درد مفاصل، روماتیسم و نقرس بسیار مفید هستند.

برای افراد دچار نقرس مفید است، چون مقدار اسید اوریک را که در نقرسی‌‌ها بالاست، کاهش می‌دهد. اسید اوریک یک ماده‌ی زائد و دفعی است که در اثر هضم و جذب مواد غذایی در بدن بوجود می‌آید و اگر مقدار آن در بدن افزایش یابد، به کریستال‌‌هایی در مفاصل تبدیل می‌شود و درد و تورم را در آن قسمت ایجاد می‌کند.

ادرار را زیاد می‌کنند.

غنی از آنتی اکسیدان هستند، در نتیجه برای پیشگیری از سرطان  و بیماری‌‌های قلبی مفید می‌‌باشند.

دارای موادی هستند که درد حاصل از آرتریت ( التهاب مفاصل) و نقرس را کاهش می‌‌دهد که این خاصیت را سایر میوه‌‌ها و سبزی‌‌ها ندارند.

منبع غنی ملاتونین هستند. ملاتونین، یک آنتی اکسیدان قوی است که تأثیر آن بهتر و مؤثرتر از ویتامین‌‌های آنتی‌اکسیدانی C و E و A  است، زیرا هم محلول در چربی و هم محلول در آب است. در حالی که ویتامین C محلول در آب و ویتامین‌‌های A  و  E  محلول در چربی هستند.

 

مصارف دیگر آلبالو

جوشانده دم آلبالو بی‌اندازه ادرارآور است و کسانی که به حبس‌البول یا اختلال کلیه و یا مثانه مبتلا هستند باید آن را مصرف کنند. مصرف جوشانده ۳۰ گرم دم کرده دم آلبالو برای افرادی که دچار بیماری‌‌های کلیه و مثانه هستند مفید است، از این رو دم آلبالو را به مدت ۱۲ ساعت در آب سرد خیس نموده سپس در یک لیتر اب اضافه کرده و ۱۰ دقیقه می‌‌جوشانند و صبح و ظهر و شب یک لیوان از جوشانده را می‌‌خورند در طب جدید هم جوشانده دم آلبالو در مواردی که بخواهند خروج ادرار را زیادتر کنند، مصرف می‌شود.

 

مضرات آلبالو

باتوجه به حساس بودن دستگاه گوارش کودکان، مصرف میوه‌های ملین مانند گیلاس و آلبالو توسط کودکان زیر ۳ سال خطر اسهال را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر به دلیل آن‌که برخی از این میوه‌ها به صورت کال و نارس و زودهنگام چیده می‌شوند و هنوز اثرات سموم بر روی آنها وجود دارد، هضم آن توسط دستگاه گوارش کودک مشکل بوده و می‌تواند موجب مسمومیت شود.

 

ضمناً در کودکان زیر یک ساله نیز دادن غذاهای زیر اجتناب گردد:

شیرگاو- سفیده تخم‌مرغ- انواع توت‌‌ها- کیوی- گیلاس- آلبالو- بادام‌زمینی- پنیر- شکلات- میگو- فلفل- ادویه- ترشی- نمک- نوشابه‌‌های رنگی گازدار- لپه و نخود- عسل- اسفناج- کلم- قهوه و چای- آجیل- سوسیس- ذرت- دانه انگور- دانه کشمش.

بیماران کلیوی با احتیاط آلبالو بخورند . افرادی که از بیماری کلیوی رنج می‌برند و باید از یک رژیم غذایی کم ‌پتاسیم پیروی کنند، توصیه می‌شود در مصرف میوه‌هایی مانند آلبالو جانب احتیاط را رعایت کنند و از زیاده‌روی در خوردن این میوه بپرهیزند.

کسانی که ورم روده دارند چون آلبالو ترش است و سلولز دارد دیر هضم می‌شود.

اشخاصی که چاق هستند نباید آلبالو را به عنوان دسر یا غذای اضافی علاوه بر غذاهای مخصوص رژیم خود مصرف کنند.

 

ماسک آلبالو برای رفع کک و مک

آب تمشک یا آلبالو را بگیرید و آن را روی پوست صورت خود بمالید و بگذارید یک ساعت روی صورتتان بماند و بعد صورت را با آب گرم بشویید. این عمل را روزی دو بار تا زمانی ادامه دهید که کک ‌و مک شما از بین برود.

 

توجه: در روش بالا، اگر قبلا به پوست خود لیموترش تازه نیز بمالید، روش‌های درمانی فوق موثرتر خواهند بود.

با آنکه تاکید همه متخصصان تغذیه بر این است که میوه‌ها به صورت تازه مصرف شوند و از آنها در تهیه مربا استفاده نشود، اما اگر به هر دلیلی قصد دارید از این میوه‌ در تهیه مربا استفاده کنید، بهتر است مقدار کمی شکر به آن بیفزایید تا هم از ارزش غذایی آن کاسته نشود و هم بیش از اندازه انرژی به بدن نرساند.

با اینکه هنگام پختن میوه‌ها مقداری از ویتامین C موجود در آنها کاهش می‌یابد، استفاده از این میوه در آلبالو پلو باعث افزایش ارزش غذایی برنج می‌شود و کاهش اشتها را نیز برای مصرف‌کننده به دنبال دارد.

 

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *