افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

فواید و خواص درمانی تخم شربتی

فواید و خواص درمانی تخم شربتی

  • تخم چیا اغلب به عنوان دانه ای برای قلب سالم به بازار عرضه می شود. هر چند این دانه ها کوچک هستند، اسیدهای چرب امگا ۳ در آن ها بالا است. با این حال بسیاری از اسیدهای چرب امگا ۳ در تخم چیا، آلفالینولنیک (ALA) است.

 

در سال های اخیر تخم شربتی یک غذای عالی نامیده می شود و در موارد خواص درمانی آن ادعاهایی وجود دارد، از جمله این که سبب کاهش وزن می شود.
تخم چیا چیست؟ چیا در واقع عضو خانواده ی نعناع و بومی مکزیک است. تخم چیا مانند غلات سبوس دار مصرف می شود. تخم چیا دانه های غنی از کربوهیدرات از یک گیاه است.

هنگامی که دانه ی چیا با آب تماس پیدا می کند، این دانه ها گسترش یافته و به صورت یک ژل ضخیم دیده می شوند. گفته می شود تخم چیا یک جزء اصلی از رژیم غذایی آزتک و مایا بوده است اما بعد به دلیل استفاده ی مذهبی آیینی خود ممنوع اعلام شد. این دانه به تازگی در بازار به عنوان یک غذای عالی ساخته می شود.

آیا تخم چیا منجر به کاهش وزن می شود؟

در اینترنت بسیاری از اظهارات وجود دارد که تخم چیا اشتها و وزن را کم می کند. تخم چیا سرشار از فیبر است که به شما احساس سیری می دهد. بنابراین آن ها ممکن است به جلوگیری از پرخوری کمک کنند. دو قاشق غذاخوری از تخم چیا تقریباً ۱۰ گرم وزن دارد که برای حدود ۴۰ درصد از مصرف روزانه توصیه شده است. رژیم های غذایی سرشار از فیبر با کاهش وزن ارتباط دارند. با توجه به گزارش سال ۲۰۱۵ خوردن ۳۰ گرم فیبر روزانه ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند. در مطالعه ی ۲۰۰۹ نیز اثرات دانه ی چیا در کاهش وزن و کاهش عوامل خطر بیماری بررسی شده است. برای این مطالعه، ۹۰ بزرگسال با اضافه وزن یا چاق، ۲۵ گرم تخم چیا مخلوط شده با آب قبل از غذا مصرف کردند. متأسفانه نتایج نشان داد هیچ تأثیری بر توده ی بدن، ترکیب بدن و یا عوامل خطر این بیماری نگذاشت. در تخم چیا نیز کالری و چربی نسبتاً بالا است.
دو قاشق غذاخوری تخم چیا ۱۳۸ کالری دارد. هنگامی که دانه ی چیا در حد اعتدال مصرف شود به شما کمک می کند احساس رضایت داشته باشید و احتمال دارد کمتر میل به خوردن داشته باشید.

تخم چیا و سلامت قلب:

تخم چیا اغلب به عنوان دانه ای برای قلب سالم به بازار عرضه می شود. هر چند این دانه ها کوچک هستند، اسیدهای چرب امگا ۳ در آن ها بالا است. با این حال بسیاری از اسیدهای چرب امگا ۳ در تخم چیا، آلفالینولنیک (ALA) است. بررسی در سال ۲۰۱۲۲ نشان داد که غذاها و مکمل های بالا در ALAA  ممکن است خطر ابتلا به سندروم متابولیک و بیماری های عروق کرونر قلب را کاهش دهد. اما حداقل در یک مطالعه دریافتند که سطح بالای ALA خطر ابتلا به ایست قلبی ناگهانی را افزایش می دهد. در این رابطه تحقیقات بیشتری لازم است.

دیگر خواص درمانی تخم چیا:

با توجه به یک مطالعه، دانه ی چیا تقریباً دو برابر بیشتر از آنچه قبلاً تصور می شد، حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کنند. دو قاشق غذاخوری تخم چیا، چهار ممیز هفت دهم گرم پروتئین دارد.
تخم چیا فاقد گلوتن است، این باعث می شود آن ها یک منبع پروتئین محبوب برای افراد مبتلا به سلیاک یا کسانی که به غلات کامل حساس هستند باشد.
تخم چیا حاوی بسیاری از پروتئن ها است. اما آن ها یک منبع غنی کلسیم هستند.
تخم چیا حاوی کلسترول صفر است. آن ها منبع خوبی از مواد معدنی مانند: کلسیم، فسفر، منگنز، روی و مس هستند.

راه های استفاده از تخم چیا:

تخم چیا ممکن است با هر مایع مانند آب ترکیب شود. سعی کنید تخم چیا را به: مخلوط بلغور جو دو سر، سالاد، سس سالاد، ماست، سوپ، سس، کلوچه، نان خانگی، در محصولات پخته به جای تخم مرغ، پودینگ چیا اضافه و مصرف کنید.

غذاهای آماده:

تخم چیا دانه ای مغذی است که می تواند در یک برنامه ای سالم سبب کاهش وزن شود. البته اگر شما بیش از حد از آن استفاده کنید ممکن است نتیجه ی عکس داشته باشد. تخم چیا بی مزه است مگر اینکه با غذاهای دیگر و یا مایعات دیگر مخلوط شود.
توجه: تخم چیا ممکن است با داروهای فشار خون و یا رقیق کننده ی خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد. اگر شما هر یک از این داروها را مصرف می کنید از خوردن دانه ی چیا خودداری کنید.

 

منبع :دکتر سلام

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *