افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

فواید مصرف جینسینگ

جینسینگ چیست و چطور جادو می‌کند؟

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ حتما اسم جینسینگ (یا درست‌تر است بگوییم جینسنگ) را روی بسیاری از محصولاتی که ادعا می‌کنند پیر شدن را به تاخیر می‌اندازند و مردانگی را تقویت می‌کنند دیده‌اید. شاید باورش سخت باشد، اما تمام چیزهایی که تا به حال درباره فواید جینسنگ خوانده‌اید صحت دارد و این را می‌توان از محبوبیت هزار ساله این گیاه فهمید! اما آیا علم هم این موضوع را تایید می‌کند؟

جینسینگ چیست و چه خاصیتی دارد؟

جینسینگ آسیایی با نام تجاری پاناکس جینسینگ هزاران سال است که در طب سنتی چینی استفاده می‌شود و به آن پادشاه گیاهان می‌گویند. پاناکس جینسینگ را می‌توان از لحاظ لغوی «دوای هر درد» معنی کرد. کلمه جینسینگ نیز به تنهایی به معنی «ذات انسان» است. شاید دلیل این نام‌گذاری شباهت ریشه‌های این گیاه به فرم انسان باشد.

جینسنگ آسیایی اغلب به عنوان یک عامل تحریک کننده روی بدن استفاده می‌شود، در صورتی که نوع آمریکایی آن خاصیت آرام‌بخش و ترمیم کننده دارد. فروشندگان گیاهان طبی در چین تفاوت عملکرد این دو را در «گرم» بودن یکی و «سرد» بودن دیگری یا برقراری تعادل بین یین و یانگ می‌دانند. روش‌های امروزی و علمی‌تری نیز برای شرح تفاوت دو نوع آسیایی و آمریکایی وجود دارند.

مصرف این گیاه برای سلامت چه فوایدی دارد؟

انرژی و کار

یک مطالعه علمی جدید درباره مصرف جینسینگ نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند خستگی را بهبود ببخشد و باعث بالا رفتن انرژی و انگیزه شود. با این حال در این بررسی قید شده است که شاهدی برای تاثیر فواید نام برده بر عملکرد ورزشکاران حرفه‌ای وجود ندارد. مطالعه جدیدتری نیز نشان می‌دهد که بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم از هر دو نوع آسیایی و آمریکایی موجب افزایش انرژی ذهنی و تقویت ادراک می‌شود اما تاثیری بر عملکرد جسمانی بدن ندارد.

بهبود سریع‌تر عضلات بعد از ورزش

جینسینگ می‌تواند پس از ورزش به وضعیت جسمانی و برگرداندن شما به حالت عادی کمک کند، به ویژه زمانی که شدت برنامه‌های ورزشی تغییر می‌کند و به عضلاتی که کم‌تر مورد استفاده قرار گرفته‌اند فشار وارد می‌شود. به عنوان مثال، مصرف روزانه ۲۰ گرم از نوع آسیایی آن به مدت هفت روز، آسیب‌های ماهیچه‌ای و التهاب عضلانی را در ورزشکاران سالخورده‌تر کم می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌ها

جینسینگ یا جینسنگ به عنوان یک داروی گیاهی دارای ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است. ورزش، افزایش سن، خوردن غذاهایی که قند زیادی دارند، مسموم‌کننده‌های محیطی، مواد شیمیایی و استرس تولید رادیکال‌های آزاد اکسید کننده را در بدن افزایش می‌دهد. افزایش رادیکا‌ل‌های آزاد موجب آسیب دیدن سلول‌ها و در نتیجه پیری زودرس، مشکلات متابولیک و تاخیر در بهبودی بدن بعد از ورزش می‌شود.

اگر قصد دارید برای بهبود بخشیدن به وضعیت جسمانی یا روحی خود از این گیاه کمک بگیرید، پیش از بروز مشکلات شروع به مصرف آن کنید نه در هنگام ابتلا به آن‌ها. مصرف دو گرم جینسنگ به عنوان مکمل در روز می‌تواند آنتی‌اکسیدان کافی را برای این منظور تامین کند.

مصرف چه مقدار جینسینگ سودمند است؟

متخصصان داروهای گیاهی روزانه مصرف۱ تا ۳ گرم ریشه جینسنگ را توصیه می‌کنند. اگر برای مدت زمانی کوتاه فشار زیادی برای عضله سازی هنگام ورزش تجربه کردید می‌توانید دُز مصرفی را دو یا سه برابر و مدت زمان مصرف را به ۳ تا ۶ هفته افزایش دهید.

از آنجا که جینسنگ یک گیاه آداپتوژن است، اگر مصرف آن را قطع و و صل کنید به نتایج بهتری دست خواهید یافت. اگر تغییری در تمرین‌ها یا برنامه غذایی‌تان ایجاد شد مصرف آن را شروع کنید و تا جایی ادامه دهید که بدنتان به فشار جدید عادت کند. بهترین زمان برای مصرف آن قبل یا هنگام خوردن غذا است، به این ترتیب به کاهش قند خون کمک کرده و تاثیرات مثبتی بر کاهش وزن خواهد داشت.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *