افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

فواید شیر غنی شده

شیر غنی شده و آنچه از آن نمی‌دانید

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ قبل از این که بگوییم شیر غنی شده چیست بد نیست بدانید در دوران اولیه تولید تجاری شیر، این مادهء غذایی کاملا دست‌نخورده و غیر هموژنیزه بود و روی آن غنی‌سازی صورت نمی‌گرفت. به این شکل که روی آن خامه می‌بست و می‌شد آن خامه را از شیر جدا کرد و به صورت جداگانه مورد استفاده قرار داد یا آن را همزد و دوباره به شیر برگرداند. از سال ۱۹۳۲ تولیدکنندگان روشی عملی برای اضافه کردن ویتامین و مواد معدنی به شیر و اصطلاحا غنی‌‌سازی آن پیدا کردند.

غنی کردن شیر یعنی چه و فواید شیر غنی شده چیست؟

غنی کردن شیر فرآیندی است که تولیدکنندگان طی آن ریز‌مغذی‌‌ها یا همان میکرونوترینت‌هایی مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی را به مواد غذایی اضافه می‌کنند. هدف از این کار کاهش کمبودهای غذایی رایج و بیماری‌هایی است که ممکن است درصورت فقدان این مواد غذایی رخ دهند. غنی‌سازی شیر در مناطقی که خاک و گیاهانی که در آن خاک می‌رویند و از لحاظ مواد مقوی غذایی ضعیف هستند ضرورت بیشتری دارد. از این رو غنی‌ کردن مواد غذایی مثل غلات، نمک و شیر از سوی برخی دولت‌ها به دلیل نگرانی‌هایی که درمورد سلامت عمومی وجود دارد امری اجباری است.

غنی‌سازی

ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که کلسیوم خون را حفظ می‌کند، سطح فسفر را متعادل نگه داشته و در سوخت و سازِ کلسیوم، نقش موثری دارد. غنی‌سازی شیر معمولا با حضور این ویتامین انجام می‌گیرد.

چرا شیر غنی شده به افزایش قد کودکان کمک می کند؟آیا فکر می کنید فرزندتان به اندازه کافی قد نکشیده است؟ بدون شک به عنوان یک مادر یا پدر دوست دارید فرزند شما رشدی سالم و طبیعی داشته باشد. جای نگرانی نیست! به کمک تغذیه مناسب و مصرف ویتامین…
ادامه مطلب
  • درباره ویتامین D بیشتر بدانیم
  • ۴ ماده غذایی برای کمک به افزایش ویتامین D بدن

ویتامین E

ویتامین E نیز از ویتامین‌های محلول در چربی است که فعالیت آنتی‌اکسیدانی دارد. ترکیباتی که دارای فعالیت ویتامین E هستند، توکوفرول‌ها و توکوترینول‌ها هستند. شیر به طور عادی حاوی مقدار  کمی ویتامین E است که می‌توان آن را با بالا بردن چربی در شیر افزایش داد.

  • نقش ویتامین E در سلامت بدن

آهن

آهن یکی از ترکیبات تشکیل دهنده خون و بسیاری از آنزیم‌ها است و در سوختوساز خون و انتقال اکسیژن نقش مهمی دارد. شیر به خودی خود شامل آهن بسیار کمی است؛ یعنی یک فنجان شیر کمتر از یک درصد DRI(میزان دریافت مرجع) آهن دارد.

  • ۵ حقیقت درباره کمبود آهن در سلامت بدن

روی

روی ترکیب تشکیل‌دهندهء بسیاری از آنزیم‌ها و پروتئین‌ها است و در تنظیم ژن نقش مهمی دارد. شیر منبع خوبی برای روی محسوب می‌شود و یک فنجان شیر دارای ۱۰ درصد DRI(میزان دریافت مرجع) از این ماده معدنی است.

  • ۵ نقش فلز روی در حفظ سلامتی

کمبودها

دوران رشد و نمو کودکان مهم‌ترین دوره از لحاظ داشتن تغذیه مناسب است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود ۲۵۰ میلیون کودک پیشدبستانی در سراسر دنیا به دلیل کمبود ویتامین آسیب می‌بینند. کمبود مواد غذایی در مهلک‌ترین شکل آن می‌تواند منجر به مرگ شود. هر چند در دنیای پیشرفته امروز، امری نادر است اما این کمبودها پیش از تلاش‌هایی مثل غنی‌سازی گسترده مواد غذایی که در اوایل قرن بیستم برای سلامت عمومی صورت گرفت رایج‌تر بودند. به عقیده برخی از پزشکان غنی‌سازی مواد غذایی با ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند خطرناک باشد. برای تولید شیر غنی شده تولیدکنندگان شیر باید حداقل ۴۰۰ IU ویتامین D در هر کوارت به آن اضافه کنند.

جذب کلسیوم

یکی از فواید شیر غنی شده تقویت میزان جذب کلسیوم به کمک ویتامین D است. این ویتامین برای داشتن استخوان‌های سالم و قوی اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این همانطور که گفتیم تعادل کلسیوم اسکلتی را تقویت و سطوح کلسیوم خون را حفظ می‌کند. مصرف ویتامین D و کلسیوم کافی در قالب یک برنامه غذایی برای جلوگیری از تغییر شکل یا نرم شدن استخوان‌ها قبل از بروز عارضه ریکتز در کودکان و نرمی استخوان در بزرگسالان ضروری است. این ویتامین از بروز ناگهانی نرمی استخوان در سالمندان نیز جلوگیری می‌کند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *