افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

فلز روی در سلامتی چه نقشی دارد؟

۵ نقش فلز روی در حفظ سلامتی

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ فلز «روی» برای خیلی از فرآیندهای بیولوژیکی و سلولی بدن ضروری است و محققان همواره در حال یافتن نقش‌های حمایتی آن از سلامت بدن هستند.

مددکار روده

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که  فلز روی در بهبود ناهنجاری‌های روده نقش امیدوار کننده‌ای دارد. در مطالعات اخیر بر روی حیوانات محققان کشف کردند که کمبود فلز روی تنوع و تجمع میکروب‌ها در روده را تغییر می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند برای بررسی شرایط باکتریایی روده کاربردهای جدیدی داشته باشد.

روی برای بیمارانی که مشکلات گوارشی از جمله ریفلاکس اسید و سندرم روده تحریک پذیر دارند نیز مفید است. مشکلات روده در جوامع همه‌گیر شده است و برای بررسی تاثیرات تغذیه بر سلامت دستگاه گوارش، بایستی به متخصص تغذیه آموزش دیده مراجعه کرد.

اما به طور کلی خوب است که بدانید رشد بیش از حد باکتری‌های بد در روده -که اغلب بر اثر رژیم غذایی ضعیف و مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها به وجود می‌آید- می‌تواند ترشح اسید هیدروکلریک که برای هضم درست غذا لازم است را کاهش دهد.

محققان دریافته‌اند که بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی ​​با مصرف ۲۰ تا ۳۰ میلی گرم روی در روز، می‌توانند به ترشح این اسید کمک کنند.

تقویت سیستم ایمنی به کمک فلز روی

کسانی که با کمبود روی مواجه هستند بیشتر در معرض عوامل بیماری‌زا و عفونت‌ها قرار می‌گیرند. فلز روی التهاب سلولی را کاهش می‌دهد، از لنفوسیت‌های سیستم ایمنی بدن (گلبول‌های سفید) محافظت می‌کند و مانع اکسیداسیون سلولی می‌شود.

در مورد این تصور عمومی که روی می‌تواند ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهد، تحقیقات امیدوارکننده بوده ولی هنوز نتیجه قطعی در بر نداشته است. بهتر است از آبنبات‌های مخصوص سرماخوردگی و شربت سینه استفاده کنید و اسپری‌های تنفسی و ژل‌ها را کنار بگذارید، زیرا باعث از دست رفتن حس بویایی می‌شوند.

حمایت از باروری و بارداری

محققان دقیقا نمی‌دانند که روی چگونه از باروری محافظت می‌کند اما چیزی که مشخص است اهمیت این ماده معدنی است: بین تعداد اسپرم در مردان و میزان روی داخل نطفه رابطه مستقیمی است، به بیان دیگر مردانی که اسپرم کمتری دارند، روی کمتری هم در نطفه‌شان یافت می‌شود. همچنین روی می‌تواند سطح تستسترون را که باعث تحریک اسپرم می‌شود افزایش دهد و به نظر می‌رسد می‌تواند از تخمک و اسپرم در برابر اثرات استرس‌ِ اکساداتیو و التهاب محافظت کند.

از آنجا که روی مسئول محافظت از سیستم ایمنی بدن است به نظر می‌رسد که می‌تواند از عفونت‌های دوران بارداری نیز که ممکن است منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس می‌شوند، جلوگیری کند.

در واقع تحقیقات نشان داده است که رویِ کافی در زنان باردار خطر ابتلا به زایمان زودرس را تا ۱۴ درصد کاهش می‌دهد و زنانی که به علت زایمان زودرس به بیمارستان مراجعه می‌کنند غلظت روی در خونشان کمتر از آنهایی است که سر موقع زایمان می‌کنند.

روی در طی دوران بارداری برای تنظیم ساختارهای کروموزومی و شکل‌گیری ژن لازم است و جفت جنین در رحم خانم‌ها برای تنظیم سلولی جنین به روی نیاز دارد.

حفاظت از سلامت پوست

حدود ۶ درصد از روی ذخیره شده در بدن شما در لایه بیرونی پوست و لایه‌های زیرین آن یافت می‌شود و نقش مهمی در رشد طبیعی پوست و بهبود زخم دارد. در واقع، کمبود روی اغلب باعث اختلالات پوستی می‌شود.

محققان دریافته‌اند که بیماران مبتلا به آکنه، پسوریازیس و دیگر بیماری‌های پوستی علیرغم سطح نرمال روی در بافت‌ها، در لایه‌ی درمی و اپیدرمی خود با کمبود روی مواجه هستند. همچنین دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که وجود روی در رژیم غذایی در درمان آکنه التهابی موثر است.

حفاظت از سلامت روانی و احساسی

در حالی که پزشکان از دهه ۱۹۵۰ بین افسردگی و کمبود روی ارتباط مستقیم پیدا کرده بودند در یکی از مطالعات اخیر عنوان شد که تقریبا یک سوم از همه بیماران مبتلا به افسردگی و نیمی از بیمارانی که درگیر دیگر اختلالات روانی هستند با کمبود روی نیز مواجهند.

محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا مکمل روی می‌تواند یک درمان اضافی برای اختلال افسردگی باشد؟ به ویژه برای زمانی که درمان‌های ضد افسردگی دیگر پاسخگو نباشند.

محققان توجه ویژه‌ای به تاثیر غلظت روی در هیپوکمپوس (مرکز کنترل روحیه و حافظه در مغز) دارند. از آنجا که روی خواص ضد التهابی و ایمنی را افزایش می‌دهد برخی معتقدند که می‌تواند از هیپوکمپوس در برابر اثرات استرس و اکسیداسیون بیش از حد محافظت کند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *