افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

غذایی سرشار از پروتئين

نخود منبع خوبي از پروتئين و آهن است و اين خصوصيات آن را جايگزين خوبي براي گوشت قرمز كرده است. بنابراين افرادي كه از رژيم‌هاي بدون گوشت قرمز استفاده مي‌كنند، مي‌توانند از جايگزين‌هايي مانند نخود استفاده كنند.

 

مواد لازم : براي ۲ نفر

 

 

 

نخود يك‌دوم پيمانه
روغن زيتون ۲ قاشق غذاخوري
پياز (خرد شده)‌ يك عدد كوچك
سير (خردشده) ۲ عدد
پودر آويشن يك‌سوم قاشق چايخوري
جعفري تازه چند برگ
فلفل دلمه‌اي قرمز (خرد شده)‌ يك‌سوم پيمانه
گوجه‌فرنگي (خرد شده) دوسوم پيمانه
نمك و فلفل به مقدار لازم
كلم‌پيچ (خرد شده)‌ يك‌دوم پيمانه

 

 

طرز تهيه:

 

بهتر است نخود را از شب قبل خيس كنيد؛ چراكه اين كار باعث كاهش اثر نفاخي آن مي‌شود. نخود را درون يك ظرف بريزيد، به آن آب اضافه كنيد و روي حرارت بگذاريد تا بجوشد سپس شعله را كم كنيد و بگذاريد نخود تا حدود يك ساعت بپزد، سپس آن را آبكشي كنيد و كنار بگذاريد. در مرحله بعد، درون يك تابه روغن بريزيد و روي حرارت ملايم بگذاريد. پياز را به روغن اضافه كنيد. حدود ۵ دقيقه پياز را تفت دهيد تا نرم شود و سير، جعفري، پودر آويشن، فلفل دلمه‌اي قرمز را به آن اضافه كنيد. مواد را خوب با هم مخلوط كنيد، سپس گوجه‌فرنگي‌ها را اضافه كنيد و در ظرف را بگذاريد تا حدود ۲۰ دقيقه كاملا بپزد و گوجه‌ها حالت سس مانند پيدا كند. حالا نخود را به مواد درون ظرف اضافه كنيد و ادويه غذا را اندازه كنيد.

اگر آب غذا كم است بهتر است از آب نخودها كه آبكشي كرده‌ايد، استفاده كنيد. حالا كلم‌پيچ را نيز به مواد اضافه كنيد. شعله را كم كنيد و بگذاريد تا تمام مواد حدود ۳۰ دقيقه تا يك ساعت كاملا بپزد و تمام مواد و سبزيجات نرم شود. وقتي غذا كاملا پخت و جا افتاد آن را درون ظرف دلخواه خود بريزيد. مي‌توانيد آن را با نان سرو كنيد.

هر ۱۰۰ گرم نخود حاوي ۱۶۴ كيلوكالري، ۴۲‌/‌۲۷ گرم كربوهيدرات، ۵۹‌/‌۲ گرم چربي، ۸۶‌/‌۸ گرم پروتئين و ۶‌/‌۷ گرم فيبر است. در ضمن اين پروتئين گياهي منبع بسيار خوبي از يك عنصر ضروري به نام موليبدن است. علاوه بر آن فيبر، فوليك اسيد و منيزيم به مقدار كافي در نخود يافت مي‌شود. فيبر موجود در نخود با اتصال به اسيدهاي صفراوي در روده كوچك، مانع جذب مجدد آنها در كبد مي‌شود و از اين طريق به كاهش سطح كلسترول خون كمك مي‌كند. مصرف منظم نخود به كاهش خطر بيماري عروق كرونر قلب و ديابت نيز كمك مي‌كند و به همين دليل استفاده از آن به بيماران قلبي توصيه مي‌شود.

نخود منبع خوبي از پروتئين و آهن است و اين خصوصيات آن را جايگزين خوبي براي گوشت قرمز كرده است. بنابراين افرادي كه از رژيم‌هاي بدون گوشت قرمز استفاده مي‌كنند، مي‌توانند از جايگزين‌هايي مانند نخود استفاده كنند. منيزيم موجود در نخود به سلامت دستگاه‌ قلبي عروقي و بهبود گردش خون در رگ‌ها كمك مي‌كند. دقت داشته باشيد كه نخود حاوي اگزالات است و به همين دليل افرادي كه سابقه سنگ كليه اگزالاتي دارند بايد مصرف نخود را محدود كنند.


امتیاز شما به این دستور پخت

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *