افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

غذاهایی که چشمانتان را تقویت می کند

he300

غذاهایی که چشمانتان را تقویت می کند : اگر فکر می کنید که چشمانتان نیاز به تقویت دارد حتما این مقاله را بخوانید در این مقاله از سایت پزشکین خواهیم گفت که چه غذاهایی برای چشمان شما مفید است و باعث می شود که چشمانی قوی داشته باشید.

شايد باور نداشته باشيد يا اين طور القا شده باشد كه مواد غذايي در تقويت چشم تاثير بسزايي ندارد در حالي كه مطالعات نشان داده است به عنوان مثال ويتامينE يكي از آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي است كه در تقويت چشم موثر است، مقدار توصيه شده ويتامينE در مردان بالاي ۱۱ سال ۱۰ ميلي‌گرم و در زنان بالاي ۱۱ سال ۸ ميلي‌گرم در روز است و بهترين منبع ويتامينE نيز آجيل و روغن‌هاي گياهي است. از سوي ديگر سلنيوم به جذب ويتامينE و ساخته شدن آنتي‌اكسيدان‌ها در بدن كمك مي‌كند. از اين رو غذاهاي دريايي ازجمله مواد غذايي حاوي مقادير زياد سلنيوم هستند.

 

تغذيه مناسب:

از آنجايي كه ويتامينA به عنوان يكي از ويتامين‌هاي لازم در تقويت چشم از اهميت بسزايي برخوردار است آن را در هويج بيشتر از ديگر مواد غذايي مي‌توان يافت. بررسي‌ها نشان داده است كه ميزان ويتامينA موجود در يك هويج متوسط ۲ برابر مقدار توصيه شده در روز است. پس مصرف اين سبزي براي تقويت چشم بسيار موثر است. البته مواد غذايي زياد ديگري نيز وجود دارند كه حاوي مقدار زياد ويتامينA و ديگر مواد لازم براي سلامت چشم هستند. مطالعات ديگري نيز حاكي از آن است كه روي، چشم را در برابر شب‌كوري محافظت مي‌كند چراكه روي بخشي از يك آنزيم است كه تعداد راديكال‌هاي آزاد را كم مي‌كند لذا در جذب ويتامينA موثر است. روي را مي‌توان در غذاهاي دريايي، جوانه گندم و آجيل يافت.

 

چربي‌ها نيز براي سلامتي لازم هستند. اسيدهاي چرب در واقع زيربناي چربي‌ها هستند و بعضي از آنها از اين جهت ضروري خوانده مي‌شوند كه بدن نمي‌تواند‌ آنها را بسازد و بايد حتما از طريق مواد غذايي تامين شوند. از اين رو گفته شده است اسيدهاي چرب ضروري در تكامل بينايي نوزادان نقش بسزايي دارند. كمبود اين مواد بويژه امگا ۳ در بزرگسالان ممكن است سبب كاهش ديد شود حتي مطالعات نشان داده است كه كمبود طولاني مدت آن ممكن است سبب تخريب شبكيه شود چرا كه بدن هر دو نوع اسيدهاي چرب ضروري را به پروستاگلاندين تبديل مي‌كند كه يكي از اثرات آنها كمك به خروج مايع چشم و تنظيم فشار داخل چشم است. بهترين منبع تامين امگا ۳ ماهي است و مقدار توصيه شده دوبار در هفته مي‌باشد. به طور كلي مواد غذايي كه براي داشتن چشمي سالم توصيه مي‌شود شامل: روغن كبد ماهي، جگر و هويج كه داراي ويتامينA هستند، اسفناج و كلم كه لوتئين و گزانتين دارند، فلفل دلمه‌اي، كلم، توت‌فرنگي و پرتقال به دليل داشتن ويتامينC و تخمه‌آفتاب گردان، بادام و فندق كه داراي ويتامينE هستند همچنين آجيل و غذاهاي دريايي نيز از سلنيوم برخوردارند، جوانه گندم و آجيل به دليل دارا بودن روي و ماهي كه داراي اسيدهاي چرب ضروري است از مواد غذايي مهم به شمار مي‌رود.

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *