افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

عوارض نان های لواش و تافتون

  • تمام اسید گلوتامیک موجود در گندم، در پوسته، یعنى سبوس آن جمع شده و در آرد سفید مطلقا وجود ندارد و آرد سفید تقریبا از نشاسته خالص ساخته شده است.

 

نان سفید (نانى که سبوس گندم آن کاملاً گرفته شده باشد) بزرگ‏ترین لطمه را به سلامتى مردم مى‏‌زند. پوست گندم که به صورت سبوس درمى‏‌آید و به وسیله الک کردن از آرد جدا مى‏‌شود، دارای مواد مغذی بسیار زیادی است و شاید به همین دلیل سبوس گندم را پوسته عجیب و اسرارآمیز نامیدند، زیرا یکى از مهم‏ترین اعمال حیاتى موجودات زنده اکسیداسیون گوگرد آلى است و در بدن انسان ماده‌اى به نام گلوتاتیون وجود دارد که این اکسیداسیون را انجام مى‏‌دهد و گلوتاتیون از اسید گلوتامیک ساخته شده و این اسید گلوتامیک باید به وسیله غذاها هر روز وارد بدن شود و این ماده در هیچ‏‌ یک از غذاها به اندازه ‏اى که در گندم هست وجود ندارد.

نان هرچه سفیدترباشد احتمالا نانوا جوش شیرین و زاج بیشتری به آن زده و به شدت”روی”بدن را نابود میکند.

تمام اسید گلوتامیک موجود در گندم، در پوسته، یعنى سبوس آن جمع شده و در آرد سفید مطلقا وجود ندارد و آرد سفید تقریبا از نشاسته خالص ساخته شده است. بنابراین، نانى که از آرد سفید تهیه شده باشد یکى از مهم‏ترین اعمال حیاتى بدن را دچار وقفه مى‏‌کند و عوارضى از آن ایجاد مى‏‌شود.

از دیگر ضررهای نان سفید باید به این نکته اشاره کنیم که در نان سفید، فسفر و منیزیم که از عناصر حیاتى لازم براى بدن هستند وجود ندارد همچنین نان سفید در کاهش نسل بشر تأثیر دارد و آدمى را کم‏ خون مى‏‌کند چرا که ویتامین‌ها در افزایش نسل اثر گزار است و مهمترین ضررمصرف نان سفید یبوست است که به ام الامراض تشبیه شده است چرا که یبوست سرچشمه بروز بسیاری از بیماری‌هاست.

اگر آرد را به ‏طور مناسبى الک کنند که سبوس گندم به اندازه ۱۵ الى ۲۰ درصد در آن موجود باشد، آرد به سهولت مایعات را به خود جذب کرده و سپس در روده‏‌ها به‌‏تدریج آب را پس داده، مدفوع را نرم می‌کند و از طرف‏ دیگر به‌‏طور ملایم روده‏‌ها را تحریک و به وسیله انقباضات، به دفع مواد زائد کمک مى‌‏کند.

سید جواد علوی کارشناس طب سنتی معتقد بر این است که نانی که از گندم خوب و بدون آفت تهیه شده است، بهترین نان است. نان طبیعی سالم شامل اجساد مخمرهاست که سرشار از پروتئین و ویتامین‌هاست و یک غذای کامل محسوب می‌شود.

به گفته وی نان با تخمیر طبیعی، ذرات بزرگ نشاسته شکسته شده، پخته و هضم اولیه پیدا کرده و لطیف‌تر شده و هضم آن برای بدن راحت‌تر است. برای پخت باید به خمیر فرصت داد که به طور طبیعی و با مخمرهای طبیعی تخمیر شده، حجم آن اضافه شود و کمی مزه شیرینی پیدا کند.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *