افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

عوارض غذا خوردن در نیمه شب

عوارض غذا خوردن در نیمه شب

81892104-70398198

 

خیلی از افراد آخر شب از خواب بیدار می شوند و سراغ یخچال می روند و باز مجدد غذا می خورند تحقیقات نشان داده این نوع غذا خوردن به انسان آسیب می رساند بخوانید در این جا درباره عوارض غذا خوردن در نیمه شب  .

ناخنک زدن های گاه و بیگاه به غذای باقی مانده در یخچال در نیمه های شب احتمالا ضرر چندانی ندارد، اما اگر به یک عادت بدل شود، می تواند فیزیولوژی مغز را تغییر دهد.

تازه ترین تحقیق نشان می دهد که مصرف شبانگاهی مواد غذایی و فعال شدن سیستم هضم غذا در زمانی که انسان باید در خواب باشد، به منطقه هیپوتالاموس مغز آسیب می زند و موجب اختلال در یادگیری و یادآوری می شود.

دانشمندان با آزمایش روی موش ها متوجه شدند، موش هایی که در زمان عادی خواب خود تغذیه شده بودند، نمی توانستند شوک ضعیفی را که دریافت کرده بودند، به یاد آورند و حافظه بلندمدت آنها نیز تحت تاثیر قرار گرفته بود.

پیش از این مشخص شده بود که غذا خوردن در اوقاتی که معمولا زمان خواب محسوب می شود، به واسطه افزایش قند خون که می تواند به دیابت و مشکلات قلبی منجر شود، بر سلامتی تاثیر سوء می گذارد.

بر این اساس، محققان دانشگاه کالیفرنیا درصدد برآمدند اثرات غذا خوردن در اوقات معمول خواب را بر عملکرد ذهن نیز بررسی کنند.

موش ها جانورانی شبگرد هستند بنابراین غذا خوردن آنها در شب عادی و معمول است؛ محققان در این مطالعه موش ها را به دو گروه تقسیم کردند و به یک گروه اجازه دادند که در شب غذا بخورند اما به گروه دوم در طول روز غذا دادند.

سپس همه موش ها در یک محیط جدید قرار گرفتند و شوک ضعیفی به آنها داده شد.

محققان روز بعد موش ها را در محلی که به آنها شوک وارد شده بود، قرار دادند و متوجه شدند گروهی که طبق معمول هنگام شب غذا خورده بودند، واکنش ترس را از خود نشان دادند که نشانگر به یاد آوردن شوک بود، اما این واکنش در موش هایی که در طول روز تغذیه شده بودند، کمتر بود.

محققان با انتشار نتیجه مطالعه خود در مجله e-Life ، درباره دلیل احتمالی یافته خود نوشتند که CREB پروتیینی است که عامل مهمی برای ساعت داخلی بدن و توانایی مغز برای شکل دهی به خاطرات به شمار می آید و به واقع سطح این پروتیین در موش هایی که در زمان خواب خود تغذیه شده بودند، کاهش یافته بود.

‘دان لاه’ نویسنده گزارش این مطالعه گفت: ما برای اولین بار مدرکی ارائه داده ایم که نشان می دهد مصرف منظم مواد غذایی در زمان نادرستی از روز، اثرات گسترده ای بر یادگیری و حافظه دارد.

براساس این مطالعه، غذا خوردن در اوقات نامعمول الگوهای خواب را نیز تحت تاثیر قرار داد و تفاوت شب و روز را در مدت زمان خواب های نیمروزی و شبانه از بین برد، هر چند تغییری در کل مدت خواب در ۲۴ ساعت حاصل نشد. در آزمایش روی موش ها، مدت زمان خواب آنها چند پاره شد، به طوری که الگوی خواب انها در طول شبانه روز به چرت های کوتاه متعدد تغییر کرد.

بسیاری از افراد در اوقاتی که معمولا باید خواب باشند، به کار و یا بازی می پردازند و از این رو، اطلاع از این موضوع حائز اهمیت است که غذا خوردن در این زمان می تواند موجب تضعیف برخی از عملکردهای مغز شود.

دانشمندان تاکید دارند که یافته های آنها در رابطه با انسان ها تایید نشده است، اما می تواند برای افرادی که تا دیر وقت بیدار می مانند از جمله افرادی که در شیفت شب کار می کنند، مهم باشد.

 

پزشکین : عوارض غذا خوردن در نیمه شب 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *