افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

عوارض داروهای بدنسازی و سیاه شدن سر استخوان

  • این داروها معمولا در باشگاه های بدن سازی در اختیار جوانان گذاشته می شود و یا در فضای مجازی و ماهواره تبلیغات زیادی روی آنها انجام می شود.

 

عضو هیات مدیره انجمن ترومای ایران با انتقاد از مصرف داروها و مکمل های بدن سازی توسط برخی جوانان، گفت: مصرف این گونه داروها سبب سیاه شدگی سر استخوان ران در ناحیه لگن و معلولیت های ناتوان کننده می شود.

دکتر ذبیح الله حسن زاده در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: برخی جوانان برای رسیدن به اندام مناسب، معمولا به مصرف داروهایی روی می آورند که با سرعت بالایی عضله و اندام موردنظر را برای آنها ایجاد کند.
وی با بیان این که مصرف این داروها به علت داشتن کورتون با دوز بالا، سبب سیاه شدن سر استخوان ران در ناحیه لگن می شود، افزود: افرادی که از این گونه مواد استفاده می کنند، به علت سیاه شدگی سر استخوان ران، نیازمند جراحی تعویض مفصل (آرتروپلاستی) می شوند و با انجام این جراحی از یک فرد فعال به یک فرد ناتوان با حداقل کارکرد اجتماعی تبدیل می شوند.
حسن زاده گفت: مصرف این قبیل داروها علاوه بر سیاه شدن سر استخوان ران می تواند به نارسایی کلیه ها، بدشکلی های استخوانی و تخریب زودرس مفاصل ختم شود و ناتوانی و معلولیت را برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشد.
متخصص ارتوپدی و جراح زانو اظهار کرد: این داروها معمولا در باشگاه های بدن سازی در اختیار جوانان گذاشته می شود و یا در فضای مجازی و ماهواره تبلیغات زیادی روی آنها انجام می شود؛ در تبلیغات ماهواره ای به شدت روی افکار عمومی کار می شود تا ضرورت مصرف دارویی را القا کنند.
حسن زاده ادامه داد: جوانان باید مراقب باشند بدون مشاوره با افراد صلاحیت دار این گونه داروها را مصرف نکنند؛ وقتی پزشکان دارویی را تجویز می کنند، اگر عوارضی ایجاد کند باید به سازمان نظام پزشکی پاسخ دهند اما افرادی که شماره نظام پزشکی ندارند و به صورت سنتی پماد یا قرصی را تجویز می کنند، پاسخگو نیستند.
وی همچنین درمورد مصرف داروهایی که ادعا می شود قد را بلند می کند، گفت:
برخی افراد که قد کوتاه یا متوسطی دارند، برای بلندشدن قدشان به مصرف داروهای بلندکننده قد روی می آورند که هیچگونه پایه علمی ندارد و حتی می تواند عوارضی به همراه داشته باشد.
به گفته حسن زاده، مصرف این داروها عوارض کلیوی و کبدی شدیدی ایجاد می کند زیرا متابولیسم و سوخت و ساز این داروها در این اعضا انجام می شود و این داروها نه تنها قد را بلند نمی کند، بلکه هزینه های سنگینی بر افراد تحمیل کرده و سلامتی آنها را نیز تهدید می کند.
وی به ورزشکاران و جوانان توصیه کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های حاد و ناتوان کننده که در نهایت به معلولیت منجر می شود، از مصرف هرگونه دارو یا مکملی که فاقد استانداردهای علمی و بین المللی است پرهیز کرده و در صورت نیاز تحت نظر پزشکان و متخصصان از مکمل های استاندارد استفاده کنند.

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *