افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

عوارضی که خوردن پروتئین زیاد بر سلامت می رساند

  • خوردن پروتئین زیاد می‌تواند بر خلق و خوی شما نیز تأثیر بگذارد، زیرا وقتی مقدار زیادی پروتئین می‌خورید، معمولاً کربوهیدرات کمتری مصرف می‌کنید و مغز شما به قند ناشی از این کربوهیدرات‌ها نیاز دارد تا عملکرد خوبی داشته باشد.

 

اول از همه باید بدانیم پروتئین زیاد، یعنی چقدر پروتئین؟ موسسه‌ی دارو و سلامت اعلام کرده که یک فرد بزرگسال معمولی روزانه به چیزی حدود ۰.۸ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن نیاز دارد. یعنی یک با توجه به وزن بدن، یک مرد معمولی نسبت به یک زن معمولی، به پروتئین بیشتری نیاز دارد.

نمی‌تواند انکار کرد که بدن شما برای ترمیم سلول‌ها و حفظ سلامت عضلات و استخوان‌ها به پروتئین نیاز دارد اما خطراتی که با مصرف پروتئین زیاد همراه است را باید جدی گرفت:

عوارض جانبی چون افزایش قند خون، فشار به کلیه‌ها و افزایش وزن از مهم‌ترین عوارض مصرف بیش از اندازه‌ی پروتئین هستند.

خوردن پروتئین زیاد می‌تواند بر خلق و خوی شما نیز تأثیر بگذارد، زیرا وقتی مقدار زیادی پروتئین می‌خورید، معمولاً کربوهیدرات کمتری مصرف می‌کنید و مغز شما به قند ناشی از این کربوهیدرات‌ها نیاز دارد تا عملکرد خوبی داشته باشد.

تأثیر دیگری که پروتئین زیاد روی مغز می‌گذارد، خستگی و احساسات مه آلودی است که توسط کمبود قند در مغز روی داده و معمولاً نتیجه‌ی مصرف زیاد پروتئین است. عارضه‌ی دیگری که با مصرف زیاد پروتئین دچارش خواهید شد، یبوست است که به دلیل کمبود فیبر در رژیم غذایی به وجود می‌آید.

اما خطرناک‌ترین بخش ِ مصرف زیاد پروتئین، تأثیری است که می‌تواند روی کلیه‌هایتان داشته باشد، مخصوصاً اگر در حال حاضر دچار بیماری کلیوی نیز باشید. دلیلش هم این است که پروتئین زیاد، به طور مکرر به کلیه‌ها فشار وارد کرده و آن‌ها مجبورند به سختی کار کنند تا پروتئین را سوخت و ساز کنند.

البته این فقط کلیه‌ها نیستند که تحت فشار قرار می‌گیرند، بلکه کبدتان نیز توانایی‌اش را برای تجزیه‌ی پروتئین زیادی از دست خواهد داد.

اگر رژیم غذایی پُر پروتئینی را شروع کرده‌اید و مصرف کربوهیدرات یا دریافت کالری‌تان را کاهش نداده‌اید مطمئناً وزن اضافه خواهید کرد. در عوض بهتر است رژیم غذایی متعادل‌تری داشته باشید که از سبزیجات و میوه‌ها، پروتئین کم چرب و غلات کامل تشکیل شده باشد.

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *