افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

طول عمر مفاصل مصنوعی استخوانی لگن با کمک بازوی رباتیک

تعویض مفصل لگن با بازوی رباتیک

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛ به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه انگلیسی زبان دیلی میل، مفاصل مصنوعی استخوان لگن معمولا عمر ۱۰ تا ۲۰ ساله دارند و بسته به زمان قرار گرفتن آنها در بدن بیمار و میزان فعالیت بیمار می توانند از بین بروند.
یکی از دلایل از بین رفتن این ایمپلنت ها این است که آنها با آناتومی بدن بیمار مطابقت ندارند و باعث می شوند قطعات در طول زمان روی یکدیگر کشیده شوند واز بین بروند.
اما این ربات که Mako نام دارد یک بازوی موتوری است که دست جراح را هدایت می کند و می تواند دقت تعیین محل قرارگیری این مفصل را به اندازه زیادی تقویت کند.
این ربات با استفاده از یک تصویر سه بعدی از استخوان لگن بیمار که قبل ازجراحی توسط تصویربرداری سی.تی اسکن درست شده است، مقایسه می کند که آیا حرکات دست جراح در راستای این تصویر سه بعدی هست یا خیر.
از سوی دیگر این تصویر به یک رایانه اجازه می دهد تا بهترین زاویه را که تا حد ممکن با موقعیت اصلی استخوان لگن بیمار مطابقت دارد، برای قرار دادن مفصل توپی استخوان مصنوعی لگن پیدا کند.
در طول عمل جراحی اگر جراح نتواند محل مناسب را با دقت تعیین کند این ربات دست جراح را به موقعیت صحیح هدایت می کند.
پروفسور رابرت میدلتون جراح مشاور ارتوپدی که از پاییز گذشته این رویه را در بیمارستان Nuffield Bournemouth انجام می دهد، گفت: چشم و دست انسان برای قرار دادن یک ایمپلنت در جایی که تا حد ممکن به محل قرار گیری استخوان طبیعی لگن بیمار نزدیک باشد، محدودیت دارند. بطوریکه دست جراح معمولا این رویه را با یک دقت پنج تا ۱۰ میلی متری انجام می دهد اما این بازوی رباتیک این کار را با دقت یک تا دو میلی متری انجام می دهد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *