افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علل و عوارض خشکی چشم

علل و عوارض خشکی چشم

  • آسیب به پلک‌ها همیشه در حدی نیست که پلک آسیب ببیند. بسیاری از کودکان وقتی می‌خوابند چشم‌ها نیمه‌باز می‌ماند و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود چون سیاهی چشم زیر پلک است و فقط کمی از سفیدی چشم دیده می‌شود.

 

شاید تا بحال مطلبی راجب خشکی چشم نشنیده باشید و چیزی در این زمینه ندانید اما خطر خشکی چشم و نابینایی در کمین شماست! چشم جزء حساس ترین اندام های بدن است که بسیار آسیب پذیر می باشد که جبران آن نیز کار بسیار سختی است. یکی از انواع این آسیب ها خشکی چشم است. با دکتر سلام همراه باشید. آسیب به پلک متنوع است. گاهی از همان بدو تولد مشکلاتی در پلک چشم نوزاد وجود دارد یا در طول سالیان در اثر بیماری و… فرد دچار افتادگی پلک می‌شود.به‌طورکلی، این عضو خیلی در معرض آسیب است چون با وارد آمدن صدمات ناگهانی، پلک‌ها به کمک چشم‌ها می‌‌آیند و به‌طور ناگهانی بسته می‌شوند و به همین دلیل اولین آسیب به آنها وارد می‌شود. حوادثی که باعث اختلال در عملکرد پلک می‌شود، عمدتا از نوع تصادفات رانندگی و سوختگی‌هاست.

پلک لایه‌ای محافظ روی قرنیه چشم است. باز و بسته شدن پلک‌ها باعث توزیع اشک روی چشم می‌شود. اشک نقش تغذیه، لغزنده‌سازی و خارج کردن ترشحات و مواد خارجی ریز را از چشم برعهده دارد. وقتی لایه محافظتی چشم در اثر پارگی یا هر عامل دیگری آسیب می‌بیند، قرنیه بدون حفاظ می‌ماند و اشک به خوبی پخش نمی‌شود. این حالت خطرناک است و باعث خشکی و گاهی زخم قرنیه می‌شود. از علامت‌های شایع خشکی چشم این است که اغلب بیماران احساس می‌کنند دچار سوزش چشم هستند و یک شیء خارجی در چشم وجود دارد.

نیمه باز ماندن چشم ها هنگام خواب خطرناک است؟

دکتر محمود بابایی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران:

اما آسیب به پلک‌ها همیشه در حدی نیست که پلک آسیب ببیند. بسیاری از کودکان وقتی می‌خوابند چشم‌ها نیمه‌باز می‌ماند و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود چون سیاهی چشم زیر پلک است و فقط کمی از سفیدی چشم دیده می‌شود. آنچه مهم است بیرون ماندن سیاهی چشم از زیر پلک و هنگام خواب است. اگر این بیمار نیز هنگام خواب فقط سفیدی چشمش بیرون می‌ماند و از نظر زیبایی هم مشکلی ندارند، عمل جراحی لزومی ندارد. وقتی سیاهی چشم هنگام خواب بیرون می‌ماند، در مرحله اول باید برای ایشان اشک مصنوعی تجویز شود و روزی چند بار از آن استفاده کنند. زمان خواب نیز باید از پمادهای مخصوص چشمی و مرطوب‌کننده استفاده کنند و حتما به پزشک مراجعه کنند تا در صورت لزوم، عمل ترمیم پلک انجام گیرد.

 

منبع : دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *