افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علل مشکلات معده و سوزش سردل در دوران بارداری چیست

heartburn-during-pregnancy

  • در دوران باردای، هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شوند که ممکن است سبب شل شدن ماهیچه‌ی اسفنکتر شوند. در نتیجه مقداری اسید به مری بازمی‌گردد

جنين در حال رشد و نمو آن قدر در بدن مادرش تغيير ايجاد مي‌كند تا بتواند صحيح و سالم به دنيا بيايد، يكي از عمده‌ترين تحولاتي كه بارداري براي مادر به‌وجود مي‌آورد ناراحتي‌هاي گوارشي‌ است.‌يبوست، نفخ، گازهاي معده‌اي، حالت تهوع و سوزش سر دل‌. ما اين‌بار سوزش سر دل را بررسي مي‌كنيم زيرا آن‌هايي كه باردار بوده‌اند يا شده‌‌اند از اين حس ناخوشايند شكايت مي‌كنند؛ اين شما و اين توضيحات دكتر صفار‌زاده.

اصل قضيه چيست؟
بيش از ۵۰‌ درصد خانم‌هاي باردار از سوزش شديد معده‌شان در دوران بارداري شكايت دارند به‌خصوص در ۳ ماهه دوم و سوم. سوزش سر دل حالتي است كه انتهاي مري به‌دنبال ورود اسيد معده به آن تحريك مي‌شود؛ به اين مشكل رفلاكس اسيد معده هم مي‌گويند. در اين حالت ممكن است احساس سوزشي در محدوده انتهاي قفسه سينه تا ابتداي گلوي‌تان داشته باشيد. برخي خانم‌ها هم مي‌گويند ته حلق‌مان تلخ يا ترش است.

دلایل ایجاد سوزش سرمعده در دوران بارداری چیست؟
در طی فرآیند معمولی هضم، غذا از مری به سمت معده می‌رود، در این بین غذا از بخش ماهیچه‌ای در انتهای مری به نام اسنفکتر نیز می‌گذرد و سپس وارد معده می‌شود. در واقع اسفنکتر دریچه‌ی ورود غذا به معده است. هنگام غذا خوردن این دریچه باز می‌شود و غذا می‌تواند وارد معده شود، پس از آن، اسفنکتر بسته می‌شود تا اسید معده به سمت مری  برگشت نکند. وقتی به سوزش سرمعده یا «ریفلاکس معده» مبتلا می‌شوید، در واقع اسفنکتر کاملاً بسته نمی‌شود ومقداری اسید به سمت مری برمی‌گردد. برگشت اسید ممکن است سبب درد و سوزش در ناحیه قفسه سینه شود. در دوران باردای، هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شوند که ممکن است سبب شل شدن ماهیچه‌ی اسفنکتر شوند. در نتیجه مقداری اسید به مری بازمی‌گردد، به ویژه وقتی غذا زیاد می‌خورید یا در حالت خوابیده قرارمی‌گیرید. علاوه بر این، با بزرگ شدن جنین در ماه‌های هفتم به بعد، رحم فشار بیشتری به معده وارد می‌کند. همین فشار نیز ممکن است سبب برگشت اسید معده به مری شود.

 اکثر خانم‌هاي باردار از سوزش معده‌ در دوران بارداري شكايت دارند
براي مقابله با سوزش سر دل چه كنم؟
توصيه‌هاي برای پیشگیری از سوزش سر دل در بارداری
* به جاي ۳ وعده غذايي حجيم، وعده‌هاي غذايي كوچك و متناوب بخوريد.
* آرام و با طمانينه غذا بخوريد.
*  از خوردن هر‌گونه غذاي سرخ شده، پر ‌ادويه و هرگونه غذايي كه به شل شدن دريچه انتهاي مري كمك كند و احتمال سوزش سر دل را بالا ببرد، پرهيز كنيد.
* غذاهاي چرب را كلا كنار بگذاريد.
* كافئين نخوريد.
* نوشابه‌هاي گاز‌دار نخوريد.
* سركه و انواع سس‌هاي حاوي سركه را كنار بگذاريد.
* شكلات و كافئين هم موادي محركند و از خوردن آن‌ها هم بپرهيزيد.
* خوراكي‌هاي اسيدي از قبيل انواع آب‌ميوه‌ها، مركبات، گوجه فرنگي، پاستيل و لواشك را فعلا فراموش كنيد.
* فرآورده‌هاي گوشتي (سوسيس، كالباس، ناگت، همبرگر و…) و خوراكي‌هاي نعنايي هم سبب تحريك سوزش مي‌شوند.
*حين خوردن غذا از نوشيدن حجم زياد مايعات خودداري كنيد اما يادتان باشد در طول بارداري‌تان بايد روزانه ۱۰- ۸ ليوان آب را بين و‌عد‌‌هاي غذايي بنوشيد.

* بعد از غذا آدامس بجويد تا ترشح بزاق‌تان بيشتر شود؛ بزاق اسيد معده را خنثي مي‌كند.
* مشكل‌تان را با متخصص معالج‌تان در ميان بگذاريد و از او بخواهيد دارويي مناسب را براي‌تان تجويز كند.

* سيگار نكشيد؛ دود سيگار نه تنها سبب جهش ژنتيك مي‌شود بلكه اسيد معده را هم افزايش مي‌دهد.

* مي‌توانيد بعد از مشورت با متخصص زنان معالج‌تان بدون نياز به نسخه داروهاي آنتي‌اسيد تهيه كنيد اين داروها حاوي منيزيم يا كلسيم هستند و بهتر است در مورد دارو با متخصص زنان مشورت كنيد، زيرا برخي از آنتي‌اسيدها حاوي مقادير بالاي سديم، آسپرين يا آلومينيوم هستند.

اگر هيچ‌يك از اين روش‌ها موثر نبود پزشك معالج براي‌تان داروهاي قوي‌تري را كه براي دوران بارداري بي‌خطرند تجويز خواهد كرد.

درمان طبیعی برای سوزش سردل:
در زیر برخی از داروهای خانگی موثر برای سوزش سر دل ذکر شده. این داروها طبیعی هستند و هیچ مشکلی برای خانم باردار بوجود نمی آورد ولی در صورت نیاز طبق نظر پزشک مصرف کنید.
۱. بادام
بادام سرشار از روغن است و میزان اسید را کنترل میکنید. از این رو، سعی کنید  ۴ تا ۵ بادام هرروزبخورید. بادام همچنین می تواند به تغذیه نوزاد کمک کند.
۲. آلوئه ورا
آلوئه ورا شامل برخی از عوامل ضد التهاب است که می تواند سوزش سر دل را کاهش دهد. با این حال، در مورد زنان حامله،طبق نظر پرشک مصرف شود.
۳.  آب نارگیل
آب نارگیل به خنثی کردن اسید معده کمک میکند. هر روز مصرف کنید.
۴. دانه رازیانه
دانه رازیانه در بهبود گوارش موثر است. شما می توانید ۲ قاشق چای خوری دانه رازیانه را در آب جوش حل کرده و آب آنرا بنوشید.
۵. سرکه
سرکه سیب  بیکربنات و اسید معده را کنترل میکند. اسید تولید شده د ر دیواره معده را کاهش میدهد.  یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را رقیق کرده بنوشید.
۶. پاپایا
پاپایا سرشار از آنزیم های خاصی است که باعث بهبود روند هضم  غذا در معده می شود. مصرف پاپایا رسیده برای کاهش سوزش سر دل خوب است. پاپایای خام باعث انقباضات رحمی میشود. در این مورد نیز بهتر است با پزشک مشورت کنید استفاده از مکمل های پاپایا نیز مفید است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *