افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علت پریودی های زود هنگام

همه چیز درباره عادت ماهیانه زودهنگام

به گزارش پزشکین به نقل از پروشات؛ باوجوداینکه عادت‌های ماهیانه نشانه سلامت بدن زنان است اما ممکن است دردناک و عذاب‌آور باشد. معمولاً زنان نسبت به عادت ماهیانه خود حس دوگانه دارند. در صورت نداشتن آن، احساس بیماری دارند و در صورت وقوع آن احساس درد و ناراحتی دارند.

در صورت متأهل بودن یک هفته تأخیر در عادت ماهیانه نشانه حاملگی است و زنان را به استرس و دلهره می‌اندازد، اما یک هفته عادت ماهیانه پیش از موعد نیز نشانه خوبی نیست. مخصوصاً اگر همیشه دوره ماهیانه‌تان مرتب باشد.

آیا از عادت ماهیانه پیش از موعد نفرت دارید؟

عادت ماهیانه پیش از موعد بسیار ناراحت‌کننده و عذاب‌آور است. مخصوصاً اگر برای خود برنامه سفر، قرار کاری و یا کنفرانس، آماده کرده باشید. در آن صورت عادت ماهیانه پیش از موعد تمام برنامه‌هایتان را به هم می‌ریزد.

بنابراین درصورتی‌که این اتفاق برایتان رخ دهد باید تمام مجدداً برنامه‌ریزی نموده، اگر قصد سفر دارید لباس‌های جدید انتخاب کرده و چمدان خود را دوباره ببندید.

چرخه عادت ماهیانه مرتب به چه صورت است؟

عادت ماهیانه تمام زنان شبیه هم نیست. بیشتر دخترهای نوجوان در سنین ۱۱ تا ۱۳ سالگی اولین عادت ماهیانه خود را تجربه می‌کنند. بنابراین اگر یک دختر از سن ۸ تا ۱۵ سالگی عادت ماهیانه را تجربه کند، کاملاً طبیعی است. چرخه عادت ماهیانه از اولین روز خون‌ریزی تا اولین روز خون‌ریزی ماه بعد محاسبه می‌شود که معمولاً ۲۸ روزه است، مخصوصاً اگر قرص مصرف می‌کنید.

بااین‌حال چرخه عادت ماهیانه اکثر زنان ۲۱ تا ۳۵ روزه است، اما این حالت ممکن است در دختران جوان ۲۱ تا ۴۵ روزه باشد. همچنین مقادیر خون‌ریزی زنان هم ممکن است مختلف باشد، در برخی شدت آن زیاد و در برخی کمتر باشد.

معمولاً در سه سال اول عادت ماهیانه چرخه آن به حالت طبیعی تبدیل می‌شود. بنابراین ممکن است اوایل کمی نامرتب باشد و به‌مرور تنظیم شود. البته گاهی اوقات ممکن است که بنا به دلایل مختلف چرخه عادت ماهیانه‌تان از ۲۷ تا ۳۰ روز متغیر باشد.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟

اگر سال‌های سال عادت ماهیانه مرتب داشته‌اید و ناگهان چرخه عادت ماهیانه‌تان نامرتب شود و درعین‌حال در زیادی را تجربه کنید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. اگر یکی دو ماه خون‌ریزی نداشته‌اید و یا اینکه ۱۵ ساله شدید و هنوز عادت ماهیانه را تجربه نکرده‌اید، در آن صورت باید به پزشک مراجعه نمایید.

دلایل عادت ماهیانه زودهنگام

گاهی اوقات بدون هیچ دلیل خاصی ممکن است که پیش از موعد خون‌ریزی داشته باشید. این حالت ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، برای مثال: تغییر در رژیم غذایی، ورزش، استرس، وزن، خواب و یا هر تغییر اساسی در زندگی روزانه.

قبول کنید که بدن انسان بسیار پیچیده است و هنوز علم پزشکی هم بسیاری از جنبه‌های آن را کشف نکرده است. اگر زندگی‌تان تغییری داشته و سپس در پی آن عادت ماهیانه‌تان تغییر کند، در آن صورت نگران نباشید.

دلیل ۱: دچار استرس شده‌اید

استرس عادت ماهیانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. استرس بیش‌ازحد باعث افزایش هورمون‌هایتان شده، بر غده هیپوفیز تأثیر گذاشته و سپس تخمدان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و درنتیجه آن ممکن است عادت ماهیانه‌تان زودتر و یا دیرتر اتفاق بیفتد و یا اینکه اصلاً اتفاق نیفتد.

بنابراین اگر پیش از موعد خون‌ریزی داشتید، ببینید که دلیل آنچه بوده و با اعمال تغییرات مثبت سعی کنید چرخه آن را مرتب کنید.

دلیل ۲: دچار افزایش یا کاهش وزن شده‌اید

کاهش وزن بر چرخه عادت ماهیانه تأثیر مستقیم دارد، زیرا بر تولید و چرخه هورمون‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین کاهش وزن سریع، ورزش سنگین و یا حتی بیماری بر روی چرخه عادت ماهیانه تأثیر می‌گذارد.

از سوی دیگر اگر به‌طور ناگهانی وزن زیادی به دست آورید در آن صورت نیز تعادل هورمونی بدنتان به هم می‌ریزد و ممکن است زودتر یا دیرتر عادت ماهیانه داشته باشید.

بنابراین با تعادل وزن بدن خود عادت ماهیانه متعادلی داشته باشید.

دلیل ۳: جلوگیری از بارداری را آغاز نموده و یا متوقف کرده‌اید

روش‌های جلوگیری از بارداری مانند قرص، IUD و یا هر مکانیزم دیگر با هورمون سازی چرخه عادت ماهیانه‌تان را تنظیم می‌کند و ممکن است موقتاً آن را متوقف کرده و یا باعث شود که عادت ماهیانه پیش از موعد را تجربه کنید (درصورتی‌که مصرف قرص خون‌ریزی روشن خواهید داشت).

بنابراین آغاز یا توقف روش‌های جلوگیری از بارداری باعث می‌شود عادت ماهیانه‌تان متوقف شده، تأخیر داشته باشد و یا اصلاً رخ ندهد.

دلیل ۴: در زندگی‌تان یک تغییر روی داده است

گاهی اوقات رخ دادن تغییراتی در زندگی، هرچند که به عادت ماهیانه ربطی نداشته باشند، چرخه طبیعی بدون شما را تغییر داده و باعث تغییر زمان عادت ماهیانه خواهند شد.

گاهی اوقات درصورت وقوع بارداری، در ماه‌های اول لکه‌های خون را تجربه کنید و آن را به‌حساب خون‌ریزی ماهیانه بگذارید، بخصوص اگر از بارداری خود بی‌خبر بوده باشید.

ازجمله تغییراتی که ممکن است در زندگی‌تان رخ‌داده و بر چرخه عادت ماهیانه‌تان تأثیر بگذارند، عبارت‌اند از: فراموش کردن قرص بارداری، رژیم غذایی، ورزش، نقل‌مکان، شکست عشقی و ناراحتی.

بنابراین تغییرات خارجی نیز بر چرخه طبیعی عادت ماهیانه تأثیر می‌گذارند و موعد آن را تغییر می‌دهند. زیرا بدن ما نسبت به هرگونه تغییر سریع واکنش نشان می‌دهد.

دلیل ۵: ممکن است به بیماری مقاربتی مبتلا شده باشید

گاهی اوقات بیماری‌های مقاربتی باعث می‌شوند که دچار خون‌ریزی شوید و این خون‌ریزی بین دو عادت ماهیانه را به‌عنوان خون‌ریزی ماهیانه زودهنگام اشتباه بگیرید. بنابراین اگر رنگ خون‌ریزی‌تان روشن‌تر از همیشه است به پزشک مراجعه کنید.

دلیل ۶: به بیماری‌های زنان دچار شده‌اید

اگر به PCOS، فیبروئید رحم، اندومتریوز (آندومتر غیرطبیعی سنگین) و یا هر مشکل مربوط به رحم و تخمدان دچار شده‌اید، در آن صورت ممکن است که عادت ماهیانه‌تان تغییر کند.

اگر تابه‌حال به پزشک مراجعه نکرده‌اید و یا نمی‌دانید که به بیماری دچار هستید یا خیر، و درعین‌حال تاریخ عادت ماهیانه‌تان نامرتب شده است، باید حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

بنابراین مشکل عادت ماهیانه نامرتب می‌تواند یک‌چیز ساده مانند استرس و یا یک مشکل پیچیده مانند بیماری‌های مقاربتی باشد. بنابراین پیش از قضاوت و یا مراجعه به پزشک حتماً این عوامل را در نظر گرفته و خوب فکر کنید. برای حل این مشکل باید آرامش خود را حفظ کرده و در زندگی خود تغییرات مثبتی را اعمال کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *