افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علت های بوی بد دهان چیست

1

  • باقی مانده مواد غذایی در بین دندان ها و روی زبان، نه تنها بوی بد دهان‌ را ناشی می شود، بلکه منجر به بروز عوامل جدی تری مانند پلاک و بیماری های لثه و دندان نیز می شود.

 

 

اگر از بوی بد دهانتان رنج می‌برید مراجعه به دندانپزشک یکی از موثرترین روش‌ها برای یافتن راهی برای حل این مشکل است. حضور نوعی باکتری در دندان‌های کرم خورده یکی از علت‌های این مشکل آزاردهنده است.

بسیاری از افراد حتی قبل از خواب هم دندان های خود را مسواک نمی زنند! همچنین اغلب آنها، در طول روز فقط برای یک وعده و آن هم برای ۱۰ ثانیه دندان های خود را مسواک می کنند.

در واقع، لازم است که حداقل روزی دو بار دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید.

تمیز کردن بین دندان ها با نخ دندان و همینطور پاک کردن سطح زبان با استفاده از مسواک و زبان‌پاک‌کن نیز توصیه می شود.

باقی مانده مواد غذایی در بین دندان ها و روی زبان، نه تنها بوی بد دهان‌ را ناشی می شود، بلکه منجر به بروز عوامل جدی تری مانند پلاک و بیماری های لثه و دندان نیز می شود.

عوامل متعددی باعث بوی بد دهان می‌شوند که شامل موارد زیر است:

● حضور باکتری‌ها در دندان کرم خورده؛

این باکتری‌ها فقط توسط متخصص زدوده می‌شوند.

البته یکی از مهمترین دلایل بوی بد دهان‌ نیز، بیماری های لثه هستند. بسیاری از افراد تا وقتی که متوجه بوی بد دهان‌ خود نشوند، از ضایعاتی که در لثه شان در حال وقوع است، آگاهی ندارند.

● مشکلات بینی؛

ممکن است بوی بد ناشی از ترشحات بد بوی داخل بینی باشد که به علت مشکلات سینوسی به وجود می‌آید. برای رفع این مشکل می‌توان از محلول آب نمک برای شست‌وشوی بینی استفاده کرد. اما برای برطرف کردن دائم این مشکل باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کرد.

● مشکلات لوزه؛

گاهی اوقات لوزه که در انتهای گلو قرار دارد شکل طبیعی ندارد و مانند یک آلو شیاردار است. این شیار محل تجمع باکتری‌هاست.

هنگامی که باکتری‌های جمع شده در این شیار زیاد شوند خود تشکیل یک سنگ را می‌دهند که بوی بسیار بدی از خود تراوش می‌کند.

سنگ لوزه را می‌توان در مراکز تخصصی توسط دستگاهی به نام waterpik از بین برد. در این روش سنگ لوزه را با فشار آب از بین می‌برند.

● رژیم غذایی نامناسب؛

در سیر و پیاز موادی وجود دارد که از طریق گلبول‌های قرمز به ریه منتقل می‌شوند. این مواد بوی بسیار بدی دارند که نه تنها خود فرد از این بو احساس ناراحتی می‌کند بلکه اطرافیان هم از این بو معذب هستند.

تنها روش از بین بردن این بو استفاده از ماسک‌های خوشبوکننده و شستن دهان است.

● مشکلات معده؛

اگر علت بوی بد دهان شما هیچ کدام از موارد بالا نیست به پزشک خود مراجعه کنید چون گاهی اوقات مشکلات معده نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود.

رسوب کردن اسید معده و محتویات آن در مجرای ورودی باعث رفلاکس اسید به سمت مری می‌شود که این مشکل را هم می‌توان به کمک آنتی اسیدها و داروهای دیگر برطرف کرد.

بازگشت اسید معده به سمت بالا و ورود آن به دهان یکی از دلایل بوی بد دهان‌ است. ریفلاکس معده، می تواند علاوه بر بوی بد دهان‌ ، منجر به حساسیت دندان ها در برابر سرما و گرما و همچنین بیماری های سینوسی شود.

غذا خوردن قبل از خواب و بد خوابیدن از عواملی هستند که می توانند منجر به ریفلاکس معده شوند. اما اگر موارد مشکوکی نیز در این زمینه وجود دارند که شما را آزار می دهند، بهتر است برای حل مشکل به یک متخصص گوارش مراجعه کنید.

● بوي دهان صبحگاهي؛

ناشي از كاهش جريان بزاق طي شب است. مسواك زدن قبل از خواب در كاهش بوي دهان صبحگاهي تاثير زيادي دارد. سعي كنيد پيش از صبحانه خوردن، زياد صحبت نكنيد و صورت تان را زياد به كسي نزديك نكنيد،

● گرسنگي؛

بوي بد دهان در زمان گرسنگي با مسواك زدن هم از بين نمي رود. سعي كنيد زمان غذا خوردن خود را منظم كنيد يا در زمان گرسنگي قرار ملاقات ترتيب ندهيد.

● خستگي و ضعف؛

در اين حالت بدن نمي تواند محصولات فرعي زائد را با سرعتي بيش از سرعت توليد آنها دفع كند و امكان بوي بد دهان هست. سعي كنيد آب فراوان بنوشيد و از آدامس هاي شوگرفري استفاده كنيد. در برخي موارد، وضعيت سلامتي يا دوره خاصي از زندگي باعث ايجاد بوي نامطبوع دهان مي شود.

● دوران قاعدگي؛

دوران قاعدگي معمولاً بوي بد دهان را به دنبال دارد. در حاملگي، يائسگي و در بلوغ نيز به دليل تغييرات هورموني بوي بد دهان وجود دارد.

● كهولت سن؛

در افراد مسن بوي بد دهان به سبب تغييرات متابوليك و ساير علل نظير كم آبي بدن ، كاهش مقاومت به عفونت، كاهش اشتها و… وجود دارد.

● سیگار

بوی سیگار، به اندازه کافی بد هست، اما نقش سیگار در بوی بد دهان‌ ، بسیار زیاد است. وقتی سیگار اینقدر برای ریه های شما مضر است، تصور کنید چه مشکلاتی را می تواند برای دهان و دندان های شما به وجود آورد.

دهان شما، اولین جایی است که دود سیگار به آن وارد می شود و همین مساله آسیب های زیادی را به دهان شما وارد می کند که از جمله آنها می توان به خشکی دهان، بیماری های لثه و عفونت های دهانی و سینوسی، اشاره کرد.

اگر شما در حال ترک سیگار هستید، بد نیست که از دندانپزشک خود نیز در خصوص دریافت برنامه هایی در خصوص ترک سیگار و درمان های ضدسیگار، کمک بخواهید.

● دندان های مصنوعی

دندان های مصنوعی، اغلب در بوی بد دهان‌ نقش داشته اند. اما در اغلب موارد، دلیل این بوی بد، عدم مراقبت صحیح از این دندان ها است.

دندان مصنوعی، هرگز جایگزین دندان های ما نمی شوند و می توانند محل مناسبی برای رشد قارچ ها، پلاک ها و باکتری ها باشند.

در خصوص نحوه نگهداری از دندان های مصنوعی از دندان پزشک خود سوال کنید. علاوه بر آن باید توجه داشته باشید که لازم است هر پنج تا هفت سال، دندان های مصنوعی خود را عوض کنید.

● داروها

بعضی از داروها با ایجاد خشکی دهان می‌توانند باعث ایجاد بوی بد شوند، سایر داروها با آزاد کردن مواد شیمیایی در بدن باعث بوجود آمدن این بوی بد می‌شوند.

● خشکی دهان

بزاق دهان به پاکی دهان و از بین بردن خورده‌های غذا در دهان کمک می‌کند. بیماری‌ای که در آن تولید بزاق کاهش می‌یابد و به آن خشکی دهان (xerostomia) می‌گویند، نیز با کاهش بزاق دهان باعث باقی ماندن خوراکیها و درنتیجه ایجاد بوی بد دهان می‌شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *