افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علت تغییر روحیات و حالت های رفتاری زنان در فصل زمستان چیست

علت تغییر روحیات و حالت های رفتاری زنان در فصل زمستان چیست

2177207406

روانشناسان به بررسی رفتارهای پرخاشگری در زنان پرداخته اند و به این نتیجه رسیده اند که گاهی زنان دچار پرخاشگری فصلی می شوند در این مطلب علت تغییر روحیات و حالت های رفتاری زنان در فصل زمستان چیست را بیان می کنند .

احتمالا متوجه شده‌اید که وقتی زمستان از راه می‌رسد همسرتان ناگهان حالت پرخاشگرانه پیدا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد مکانیسم هورمونی زنان در روزهای کوتاه زمستانی باعث بروز حالت پرخاشگری می‌شود، که البته در مردان این‌گونه نیست. این هورمون که ملاتونین نام دارد مستقیما روی غدد فوق کلیوی در زنان تأثیر گذاشته و باعث تحریک «وضعیت پرخاشگری فصلی» از طریق هورمون‌های موجود در غده‌ی گناد شده و آن را به غدد فوق‌کلیوی انتقال می‌دهد.
ملاتونین هورمونی است که هنگام رویارویی با تاریکی میزان آن افزایش یافته و هنگام روز کاهش می‌یابد. این هورمون از غدد فوق‌کلیوی ترشح شده که به آن DHEA می‌گویند- تحقیقات نشان داده که استروئید جنسی می‌تواند بر میزان پرخاشگری در پستانداران و پرندگان و نیز انسان‌ها تأثیر بگذارد. در رقابت‌های حرفه‌ای ورزشی، مصرف DHEA برای ورزشکاران ممنوع است. محققان در همین ارتباط دریافته‌اند که ملاتونین مستقیما بر غدد فوق‌کلیوی زنان تأثیر گذاشته و می‌تواند باعث تحریکِ انتشار DHEA شود بی‌آنکه نیازی به فعالیت غده‌ی هیپوفیز باشد. از طرفی DHEA می‌تواند به آندروژن و استروژن تبدیل شود که هم در زنان و هم در مردان باعث بروز پرخاشگری می‌شود.
در زنان، DHEA برای جبران کمبود میزان هورمون جنسی استرادیول (نوعی استروژن) ترشح می‌شود و این اتفاق اکثرا در زمستان رخ می‌دهد. محققان در این رابطه طی تحقیقی، حدود ۱۳۰ همستر را به مدت ۱۰ هفته در شرایط روزهای کوتاه قرار دادند. همسترهای ماده‌ای که در شرایط روزهای کوتاه قرار داشتند هم میزان ملاتونین و هم DHEA آنها افزایش یافته و پرخاشگری هم در آنها بیشتر بود، در عین حال تغییرات فیزیکی هم در غدد فوق‌کلیوی آنها مشاهده شد. همسترهای ماده‌ای که در شرایط روزهای بلند قرار داشتند چنین تغییراتی در آنها مشاهده نشد. بنابراین نتایج نشان داد ملاتونین نخستین تنظیم‌کننده‌ی پرخاشگری در زنان است.

پزشکین : علت تغییر روحیات و حالت های رفتاری زنان در فصل زمستان چیست

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *