افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علت تشکیل سنگ در کلیه چیست ؟

download (6)

اطلاعات پزشکی درباره علت تشکیل سنگ در کلیه چیست ؟ و چه عواملی باعث بروز و تشکیل این سنگ کلیه می شود را در این جا بیان می کنیم

سنگ کلیه چیست؟

سنگ ها ممکن است به دلایل مختلفی در کلیه ها به وجود آیند و واقعا هنگام حرکت کردن و به خصوص زمان دفع ادرار بسیار دردناک هستند. احتمال دارد سنگ های کلیه با عفونت مجاری ادراری یا زمینه ابتلا مانند سابقه خانوادگی، استفاده از بعضی داروها و… همراه باشد. حالت تهوع، استفراغ و وجود خون در ادرار از جمله علائم نشان دهنده این مشکل است.

در چنین شرایطی باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کرد تا وخامت بیماری و درمان مناسب تشخیص داده شود. البته اگر پیشگیری های مناسب رعایت نشود ممکن است سنگ ها بار هم ایجاد شوند. در نتیجه، توجه به توصیه های زیر نه تنها می تواند در درمان مؤثر باشد بلکه تاثیر پیشگیرانه نیز خواهد داشت و از تشکیل مجدد سنگ ها جلوگیری می کند.

نوشیدن زیاد مایعات

آب بهترین نوشیدنی است. حتی اگر به خاطر درد تمایلی به نوشیدن آب ندارید باز هم به مقدار زیاد آب بنوشید زیرا برای حفظ آب بدن بسیار مهم است. اگر در زمانی که بدن در حال دفع سنگ کلیه است دچار کم آبی شوید از درد بسیار شدیدی رنج خواهید برد. همچنین عدم دریافت مایعات کافی می تواند باعث تشکیل مجدد سنگ ها شده و به خاطر تجمع مواد جامد حجم ادرار را کاهش دهد.

هنگامی که عناصری مانند اکسالات، کلسیم و اسید اوریک در کلیه ها زیاد شود و آب کافی نیز وجود نداشته باشد، همه شرایط برای تشکیل سنگ های کلیه فراهم شده است. کریستال ها یا مواد جامد دردهای بسیار شدیدی هنگام دفع ادرار ایجاد می کنند.

به همین دلیل هر اندازه می توانید حتی در زمستان آب یا دیگر آبمیوه ها را بنوشید. توصیه می شود هر فرد بزرگسال باید روزانه دو لیتر آب بنوشد. می توان چای و دمنوش های طبیعی را در فصل زمستان جایگزین آب کرد. البته قهوه پیشنهاد نمی شود.

مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات

بعضی از خوراکی ها برای پیشگیری از ایجاد سنگ های کلیه عالی هستند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. در این صورت از دیگر بیماری ها یا علائم ناراحت کننده ای که درد را تشدید می کند پیشگیری می شود.

پزشکان توصیه می کنند روازانه ۵ تا ۷ سهم میوه و سبزیجات میل شود تا سنگ های کلیه خرد شده و همچنین از تشکیل و تجمع کلسیم در قسمت های مستعد ایجاد سنگ مانند کلیه ها، مثانه و به طور کلی مجاری ادراری پیشگیری شود.

یکی از بهترین خوراکی ها برای دفع سنگ های کلیه مارچوبه است. این سبزی حاوی موادی است که سنگ ها را کاهش و آنها را حل می کند که درنتیجه دفع راحت تر خواهد بود. مارچوبه برای فعالیت کلیه ها مفید است و ادرار را افزایش می دهد و برای افرادی که از احتباس آب رنج می برند مفید است.

گنجاندن زیاد ویتامین C در برنامه غذایی

ویتامین C عنصر مغذی است که باید در برنامه غذایی جای داشته باشد زیرا برای مقابله با سنگ های کلیه بسیار مفید است. گرچه این ویتامین می تواند باعث تجمع اگزالات شود اما برای حل شدن کلسیم و رسوبات کلیه نیز ضروی خواهد بود. اگر این دو حالت را مقایسه کنیم قطعا تاثیر دوم مهم تر است.

هر روز و به خصوص صبح ناشتا آب پرتقال بنوشید. البته دیگر مرکبات مانند لیمو، گریپ فوروت و آناناس نیز عالی است. این آبمیوه های خوشمزه مدر و خنک کننده هستند. مرکبات همچنین قدرت دفاعی بدن را افزایش می دهند و سنگ ها را در مراحل اول تشکیل و قبل از اینکه دردناک شوند دفع می کند.

 

پزشکین : علت تشکیل سنگ در کلیه چیست ؟

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *