افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علت بیش از اندازه آروغ زدن چیست

%d8%b9%d9%84%d9%84-%d8%b3%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%85%d8%b9%d8%af%d9%87-%d8%aa%d8%b1%d8%b4-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%a2%d8%b1%d9%88%d8%ba-%d8%b2%d8%af%d9%86-%d9%88-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86

  • علت بارز آروغ زدن های بیش از حد، عادات غذایی اشتباه است. زیاده روی در خوردن، پایبند نبودن به ساعات غذایی مشخص و مصرف موادغذایی سرشار از چربی عواملی هستند که موجب بروز آروغ های مداوم می شوند

اراکتیشن (eructation) اصطلاح پزشکی آروغ یا باد گلو است. تارهای صوتی مسئول صدای ایجاد شده حین آروغ نمی باشند، بلکه عضله ی اسفنکتر یا دریچه فوقانی مری است که این صدا را تولید می کند.

این عضله که در بالای مری قرار دارد به دلیل حرکت گاز از میان این مسیر، به ارتعاش در آمده و در نتیجه صدا تولید می کند.

عادات غذایی

علت بارز آروغ زدن های بیش از حد، عادات غذایی اشتباه است. زیاده روی در خوردن، پایبند نبودن به ساعات غذایی مشخص و مصرف موادغذایی سرشار از چربی عواملی هستند که موجب بروز آروغ های مداوم می شوند. مواد غذایی تند نیز موجب ناراحتی دستگاه گوارش شده و منجر به آروغ می شود.

آب گازدار، و یا نوشابه مسبب افزایش گاز در معده شما می گردد، به گونه ای که دفع این گاز از بدن منجر به آروغ های پی در پی می شود. بجای آن آب بنوشید. در واقع نوشیدن آب، با بهبود عمل هضم به بدنتان لطف خواهد کرد.

بارداری

آروغ بیش از حد در طول دوران بارداری به دو دلیل رخ می دهد: در طول دوران بارداری، سطوح پروژسترون در بدن افزایش می یابد. پروژسترون هورمونی است که باعث انبساط یا شل شدن بافت های عضلانی بدن می شود.

در طول دوران بارداری، سطوح بالای این هورمون با شل کردن بافت های عضلانی دستگاه گوارش خاطر نشان می سازد که دستگاه گوارش آهسته عمل کرده در نتیجه منجر به نفخ، آروغ زدن بیش از حد و حالت تهوع می شود.

دلیل دیگر رشد رحم در مراحل بارداری است. رحم بزرگ شده در طول دوران بارداری حفره ی شکم را پر کرده، فرایند هضم را آهسته ساخته و موجب بروز آروغ می شود.

آلرژی غذایی

آروغ زدن بیش از حد می تواند به دلیل وجود یک واکنش آلرژیک به برخی از مواد غذایی باشد. حساسیت به برخی مواد غذایی می تواند موجب آروغ های بیش از حد بعد از خوردن غذا شود. به عنوان مثال، کسانی که دچار عدم تحمل لاکتوز می باشند، پس از مصرف شیر و یا هر گونه محصول لبنی دچار آروغ همراه با نفخ شکم می شوند.

بیماری ریفلاکس اسید

بیماری بازگشت اسید معده که همچنین به عنوان بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شناخته می شود، نوعی اختلال معده است که در آن اسید معده به سمت مری عقب رانده می شود. علائم GERD شامل اشکال در تنفس و غذا خوردن، احساس طعم اسیدی در دهان، حالت تهوع، سوزش معده، آروغ زدن بیش از حد، و درد قفسه سینه است.

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نوعی اختلال روده است که علائمی مانند یبوست، اسهال، تهوع، درد معده، نفخ، و آروغ را تولید می کند. سندرم روده ی تحریک پذیر زمانی رخ می دهد که روده بزرگ موفق به انجام وظایف معمول خود نباشد.

بیماری های کیسه صفرا

کیسه صفرا اندام مهم بدن بوده که در زیر کبد قرار دارد. عملکرد اصلی آن ذخیره ی صفرا تولید شده توسط کبد می باشد که در هضم چربی کمک می کند.

بوجود آمدن هر گونه مشکل در کیسه صفرا که منجر به بروز این وضعیت شود می تواند علائمی مانند استفراغ، تهوع، سوزش سردل، نفخ، لرز، تب، آروغ زدن بیش از حد و درد قفسه سینه را تولید کند.

سوء هاضمه

عارضه ای است که مانع از هضم غذا شده و موجب بوجود آمدن ناراحتی در ناحیه شکم می شود. شخص ممکن است اغلب از سوء هاضمه ی دارای مشخصه ی آروغ زدن بیش از حد و احساس سوزش جاری در میان دستگاه گوارش شاکی باشد. در چنین مواقعی است که فرد هوای زیادی را بلعیده و منجر به آروغ های مداوم در او می شود.

هوا بلعی

فعالیتی است که به عنوان زیاده روی ناخودآگاه، ناخوشایند و بلع بیش از حد هوا در نظر گرفته می شود که ممکن است موجب بروز حملات غیر طبیعی آروغ همراه با درد در ناحیه فوقانی شکم شود. کسانی که نمی توانند کاری را بدون جویدن آدامس، سیگار کشیدن و یا آشامیدن نوشابه گازدار انجام دهند، اغلب متحمل این مشکل خواهند بود.

گاستروپارزی

هنگامی که عضلات شکم شل و کند می شوند، به طور مژوس بر روند هضم تأثیر می گذارند، در نتیجه آروغ زدن ممکن است افزایش یابد. عضلات شکم به دلیل آنکه مواد غذایی هضم نشده برای مدت زمان بیشتر از حد معمول در معده مانده اند، متحمل فلج یا وقفه می شوند. گاستروپارزی یا فلج معده منجر به عملکرد نامناسب دستگاه گوارش شده و در نتیجه موجب بروز سوزش سردل و یبوست می گردد. علاوه بر این، این افراد از این شاکی خواهند بود که به دلیل اجابت مزاج نامنظم قادر به دفع کامل نیستند.

فتق هیاتال

یکی دیگر از عواملی که مسئول ایجاد آروغ بیش از حد می باشد، فتق هیاتال یا هیاتوس است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که قسمت قدامی شکم به داخل حفره قفسه سینه به دلیل ایجاد شکاف در دیافراگم بیرون رانده شود. ماهیت انسدادی که به دلیل فتق رخ می دهد ممکن است مقصر ایجاد آروغ های شدید همراه با ناراحتی در ناحیه ی شکمی باشد. در نتیجه، بازگشت غذا به دهان در افرادی که مبتلا به فتق هیاتوس می باشند، به طور مکرر تجربه می شود.

درمان وابسته به نشانه های بیماری

– از آروغ زدن بیش از حد ناشی از آلرژی غذایی، می توان با قطع مصرف مواد غذایی که موجب بروز واکنش های آلرژیک می شوند، جلوگیری کرد. پزشکان، به طور کلی آنتی هیستامین هایی را برای درمان علائم مختلف آلرژی غذایی تجویز می کنند.

– حفظ یک رژیم غذایی سالم و پرهیز از غذاهای چرب و تند می تواند آروغ زدن بیش از حد را در اکثر افراد، از جمله زنان باردار درمان سازد.

– مواد غذایی همچون شیر، گندم، تخم مرغ، نوشابه سیاه، بادام زمینی و شکلات می توانند باعث ایجاد نفخ گردند. بنابراین، مصرف آنها را باید کاهش داد و یا به طور کامل از مصرف آنها خودداری کرد.

– افزایش مصرف مایعات به هضم بهتر مواد غذایی کمک می کند. بنابراین نوشیدن مقدار زیادی آب و وارد نمودن آب میوه به رژیم غذایی خود به کاهش آروغ کمک می کند. از مصرف نوشابه بایستی اجتناب کرد، به این دلیل که هوا درون بدن تحت فشار قرار گرفته و به دنبال راهی به خارج بوده و موجب ایجاد آروغ می شود.

– جویدن درست و مناسب مواد غذایی به هضم غذا کمک کرده و در نتیجه، میزان آروغ کاهش می یابد.

– داروهای خاصی که برای سندرم روده تحریک پذیر مورد استفاده قرار می گیرند به تسکین علائم آن کمک خواهند کرد. روغن های طبیعی، مانند روغن نعناع و گل پامچال به کاهش گرفتگی و درد شکمی و معده ناشی از سندرم روده ی تحریک پذیر کمک می کنند. استفاده از یک رژیم غذایی با فیبر بالا شناخته شده است که این وضعیت را نیز بهبود و تحت کنترل قرار می دهد.

– علاوه بر این متخصصان مراقبت های بهداشتی، به طور کلی داروهایی مانند نکسیوم و آنتی اسیدهایی را برای درمان این وضعیت تجویز می کنند. با این حال، تاثیر چنین داروهایی، گاهی مورد شک و تردید قرار می گیرد. پروبیوتیک ها و گیاهان دارویی، مانند شیرین بیان همراه با درمان های طبیعی، مانند آب آلوئه ورا و خوردن غذاهای غنی از آلکالین یا قلیایی مانند خیار، مارچوبه، کرفس، تره فرنگی، و غیره در درمان هر دو بیماری رفلاکس اسید و آروغ زدن بسیار موثر می باشند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *