افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علایم و راه های درمان ضرب دیدگی

ضرب دیدگی چیست؟

به گزارش پزشکین به نقل از بانوی شهر؛ ضرب دیدگی عبارت است از خونریزی داخلی رگ‌های آسیب دیده‌ای که از میان بافت‌ها می‌گذرند و باعث کبودی زیر پوست می‌گردد. اغلب ضرب دیدگی و کوفتگی ها در هنگام ورزش کردن ایجاد می شود، بااین حال گاهی اوقات بر اثر ضرباتی ساده و اتفاقی در زندگی روزمره نیز رخ می دهد. بانوی شهر علایم و راه های درمان ضرب دیدگی را بررسی می کند.

بارزترین علایم ضرب دیدگی شامل کبودی، درد شدید و ورم موضع است. ضرب دیدگی علاوه بر عوارضی که خود دارد ممکن است باعث کشیدگی، دررفتگی، کوفتگی و یا شکستگی شود. توجه داشته باشید که اگر مشکوک به شکستگی هستید به هیچ عنوان عضو را حرکت ندهید. بهترین اقدام در این مواقع بی حرکت نگه داشتن عضو و رساندن هرچه سریع تر بیمار به درمانگاه یا بیمارستان است.

اما اگر صدمه فقط در حد ضرب دیدگی بوده و عضو مورد نظر قادر به حرکت باشد؛ بهترین اقدام (در ساعات اولیه ایجاد ضربه) استفاده از کیسه یخ و یا کمپرس آب سرد است.

  • کیسه یخ یا کمپرس آب سرد : در ۴۸ ساعت اولیه ناحیه ضرب دیده را خنک نگه دارید. بدین علت که خنک نگه داشتن سریع رگ های خونی در ناحیه ضرب دیده باعث می شود خون کمتری به بافتهای اطراف نفوذ کند. کمپرس های سرد مخصوص نقاط مختلف بدن وجود دارد که از داروخانه ها و فروشگاه های لوازم پزشکی و ورزشی قابل تهیه است. اما از آنجایی که سرعت عمل اهمیت دارد، تعدادی یخ را بین پارچه، حوله یا درون کیسه ای تمیز قرار دهید و روی محل قراردهید.

این نکته را درنظر داشته باشید که وقتی کیسه یخ یا کمپرس آب سرد روی محل ضرب دیده قرار می گیرد باید بعد از ۱۰ دقیقه برداشته شده و پیش از آنکه دوباره روی محل قرار داده شود ۲۰ دقیقه زمان لازم است. در غیر این صورت ممکن است بافتهای زیرین دچار سرمازدگی شوند.

  • کیسه آب گرم یا کمپرس گرم : اگر بیش از چند ساعت از ضربه گذشته است و تورم، کبودی و یا گرفتگی و کشیدگی عضلات ایجاد شده است، به جای کمپرس سرد، از کمپرس گرم (گذاشتن کیسه آب گرم یا حوله گرم) استفاده کنید. در این زمان گرم کردن موضع، با افزایش جریان خون موضعی، ورم و کبودی را کم و گرفتگی عضلانی را هم به تدریج برطرف می کند. کمپرس آب گرم هربار حدود ۱۵ دقیقه با ۴ تا ۵ بار تکرار در روز انجام شود.
  • استفاده از ژل یا کرم های موضعی : پماد ماساژ دپی، پمادمتیل سالیسیلات، ریحان، رزماری، پماد فلفل قرمز (کاپسائیسین)، ژل دیکلوفناک و پیروکسیکام.

نکات مراقبتی در مورد ضرب دیدگی :

  • بعد از سه روز، چندین بار در روز در محل ضرب دیده کمپرس گرم قرار دهید. این باعث افزایش گردش خون در ناحیه ضرب دیده شده و به بهبودی سریع ترکمک میکند.
  • عضله آسیب دیده را برای مدت طولانی استراحت ندهید؛ این کار موجب خشکی عضله  و ضعف آن میشود. به آرامی سطح فعالیت عضله را افزایش دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که قبل از انجام حرکات ورزشی(زمانی که به فعالیت عادی برگردید) کشش های لازم را انجام داده و بدن را کاملاً گرم کنید. این کار باعث افزایش جریان خون به عضلات شده و خطر آسیب دیدن را کاهش می دهد.
  • از داروهای ضد التهابی مانند ایبوبروفن و یا داروهای ضد درد مانند استامینوفن استفاده کنید. این به کاهش درد و تورم کمک کند.
  • تلاش کنید تا عضله به شکل اولیه سلامت خود بازگردد. اگر ماهیچه های شما قوی و سالم باشند، احتمال کمتری وجود دارد که دچار آسیب مجدد شوید.
  • توجه کنید اگر فشار عضلانی شدید است، ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشید. فیزیوتراپی نیز ممکن است توصیه شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *