افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علائم و روش درمانی شپش سر

روشهای درمان شپش سر

به گزارش پزشکین به نقل از بانوی شهر؛ شپش ها حشرات بسیار ریزی هستند که از بدن انسان تغذیه می کنند. این حشرات لابه لای موی سر پنهان شده و از فردی به فرد دیگر منتقل می گردد. شپش موی سر بیشتر در کودکان دیده می شود و به راحتی قابل درمان است. بانوی شهر روش درمان شپش سر را آموزش می دهد، اما پیش از آن با علائم شپش سر آشنا شوید.

  • معمول ترین علامت وجود شپش سر خارش است. حرکت و تغذیه شپش ها در سر باعث ایجاد آلرژی و خارش می شود.
  • احساس سنگینی در سر
  • سوزشی که در اثر خارش سر ایجاد می شود
  • مشکلات هنگام خوابیدن
  • لکه های قرمز روی سر، گردن یا شانه ها
  • نمایان شدن سفیدی های کوچک در میان مو که نشان از تخمگذاری شپش دارد

شپش سر اغلب بین کودکان ۶ تا ۱۱ سال پدیدار می شود اما بدین معنا نیست که بزرگترها آن را نمی گیرند. اما بسیار مهم است که بدانید چطور سر خود یا فرزندتان را برای وجود شپش چک کنید. همانطور که گفته شد خارش سر اولین نشانه وجود شپش سر است اما خارش سر همیشه نشانه وجود شپش نیست بلکه گاهی ممکن است در اثر شوره سر، اگزما یا حساسیت به شامپوی خاصی ایجاد شده باشد. بنابراین باید بدانید که چطور شپش را در سر جستجو کنید.

ابتدا موی سر را خیس کنید. این کار سرعت شپش ها را کم می کند و راحت تر می توانید آنها را پیدا کنید. از یک شانه دندانه دار استفاده کنید و موهای فرزندتان را قسمت کنید سپس با نور کافی کف سر او را ببینید. اگر فرزند شما در سرش شپش داشته باشد، متوجه حشرات بسیار ریز قهوه ای رنگ در سر او می شوید. این را بدانید که با شانه زدن نمی توانید همه شپش ها را از سر خارج کنید و می بایست راههای دیگری را برای از بین بردن شپش موی سر امتحان کنید.

اگر شپش در خانه وجود داشت چه کنیم؟

شپش ها بدون وجود میزبان فقط به مدت ۲۴ ساعت زنده می مانند بنابراین اگر شپش به وسایل خانه منتقل شده باشد به راحتی از بین می رود. اگر موی سرفرزندتان دارای شپش بود، علاوه بر درمان وی، توصیه می شود خانه را نیز ایزوله کنید تا چیزی در فضای خانه برای انتقال به افراد دیگر باقی نماند. روبالشی ها، لباس ها، حوله ها و هر آنچه توسط شخص مبتلا به شپش استفاده می شد را با آب داغ بشویید و با حرارت خشک کنید. همچنین شانه ای که توسط شخص استفاده می شد نیز باید ضدعفونی شود. کف اتاق ها و حتی روی مبل ها به راحتی با جاروبرقی زدن تمیز می شوند اما برای اطمینان تا زمانی که فرد کاملا از شر شپش رها نشده است روی مبل ها را پلاستیک بکشید و وسایل تخت وی را هر روز بشویید.

روش های درمان شپش موی سر

شامپوهای مخصوص درمان شپش موی سر وجود دارد که از داروخانه های معتبر قابل تهیه است. برای اطمینان توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید تا روش های درمانی سریع تر برای از بین بردن شپش سر به شما پیشنهاد کند.

چند روش  خانگی برای از بین بردن شپش سر وجود دارد.

۱ ) موهایتان را چرب کنید

چرب شدن مو باعث می شود سرعت شپش ها کم شده و نتوانند رشد کنند. بنابراین می توانید با استفاده از موادی که به موی سر چربی بیشتری وارد می کنند رشد شپش موی سر را کم کنید. موادی نظیر کره، مایونز یا روغن نارگیل می توانند گزینه های خوبی برای چرب کردن موی سر باشند.

۲ ) موها را خیس شانه بزنید

از شانه های دندانه دار برای شانه زدن مو استفاده کنید که بتوانید به راحتی وجود شپش را در موی سر متوجه شوید. با این کار می توانید متوجه شوید چه زمانی از شر شپش ها خلاص شده اید. موها را خیس کرده و شانه بزنید. این کار را هر روز انجام دهید تا موقعی که دیگر شپش در سر وجود نداشته باشد.

۳ ) از سرکه استفاده کنید

برخی از افراد معتقدند سرکه باعث می شود شپش نتواند لابه لای موی سر تخمگذاری کند. سر را با سرکه رقیق شده با آب بشویید و آبکشی کنید.

راههای پیشگیری شپش سر

شپش سر از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و اغلب بین کودکان و در مهدکودکها رواج دارد و هنگام بازی با ارتباط نزدیک اسرایت کند.

این نکات را به فرزندان گوشزد کنید و یاد دهید که این وسایل را با دیگران به اشتراک نگذارند : شانه ، مسواک ، کلاه ، شال گردن و بالش.

اگر کودک به مدرسه یا کودکستان می رود، برای اطمینان هر سه یا چهار روز موهای آنها را چک کرده و اگر اثری از وجود شپش در موهایش بود آن را برطرف کرده و از انتقال به دیگران نیز جلوگیری کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *