افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علائم و درمان آبریزش بینی

۷ درمان خانگی آبریزش بینی

به گزارش پزشکین به نقل از بانوی شهر؛ بطور عادی غدد موجود در گلو و بینی، برای مرطوب نگه داشتن غشای بینی و مبارزه با عفونت‌ها، موکوس یا ماده مخاطی ترشح می‌کنند. آبریزش بینی هنگام ترشح بیش از حد موکوس که از عقب گلو خارج می‌شود، رخ می‌دهد. برخی از افراد آن را تخلیه می‌کنند که در اینصورت با سرفه، به ویژه زمانیکه به پشت دراز کشیده‌اند، همراه می‌شود. برخی دیگر، در ناحیه عقب گلو احساس خارش و خراشیدگی می‌کنند. التهاب ناشی از ترشح بیش از اندازه موکوس ممکن است باعث گرفتگی صدا و یا گلو درد شود.

دلایل احتمالی آبریزش  بینی

دلایل احتمالی بسیاری برای آبریزش بینی وجود دارد که عبارتند از :

  • عفونت باکتریایی سینوس
  • آنفلوآنزا یا سرماخوردگی معمولی به دلیل عفونت ویروسی
  • استفاده از اسپری بینی
  • آسیب وارد شدن به سر
  • ریفلاکس معده (GERD)
  • واکنش‌های آلرژیک
  • تغییرات هورمونی
  • انواع بخصوصی از غذاها
  • استفاده از برخی داروها مانند قرص‌های کنترل بارداری و داروهای فشار خون
  • بارداری
  • خشکی هوای درون خانه
  • اسپکتروم نامنظم بینی به دلیل ناهنجاری‌های ساختاری

اگر مرتباً دچار آبریزش بینی می‌شوید، حتماً باید با پزشک متخصص تماس بگیرید تا دلایل احتمالی آن را دریافته و برای درمان آن اقدام کند. علیرغم این حقیقت که برخی از درمانهای خانگی، مانع از تخلیه بینی می‌شود، هیچ تحقیق جامعی در مورد اثرگذاری قطعی آنها انجام نشده است.

علائم آبریزش بینی

علاوه بر احساس آبریزش از ناحیه عقب بینی و گلو، آبریزش بینی با علائم زیر همراه است :

  • درد در گوش
  • سرفه‌هایی که در شب و هنگام دراز کشیدن تشدید می‌شوند.
  • گلو درد
  • متورم شدن لوزه‌ها و دیگر بافت‌ها در گلو
بیشتر بخوانید:  درمانهای خانگی سینوزیت

درمانهای خانگی آبریزش بینی

۱ ) مرطوب نگه داشتن

اگر موکوس غلیظ باشد، می‌تواند ناراحت کننده و مانع از جریان تنفس شود. مرطوب نگه داشتن بینی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای پیشگیری از مسدود شدن مجاری بینی است. مرطوب نگه داشتن، همچنین، روشی عالی برای پیشگیری از عفونت سینوس و گوش است.  یکی از روشهای عالی برای این کار، مصرف مقدار کافی مایعات در طول روز است.

۲ ) اسپری آب و نمک

به آسانی می‌توان مسدود شدن مجاری بینی را با چند بار استفاده از اسپری آب – نمک در روز کاهش داد. این اسپری با رقیق کردن مخاط بینی، از مسدود شدن مجاری تنفسی جلوگیری می‌کند. البته در مصرف این اسپری باید احتیاط کرد؛ چراکه می‌تواند باعث عطسه‌های غیر قابل کنترل شود.

۳ ) چای زنجبیل

مطالعات جامعی برای نشان دادن اثرگذاری زنجبیل در درمان آبریزش بینی انجام نشده است. با این وجود، گفته می‌شود که ریشه تند زنجبیل  می‌تواند در برطرف کردن احتقان، که گاهی با آبریزش بینی همراه می‌شود، مؤثر واقع شود. کافیست یک فنجان چای زنجبیل میل نمایید تا التهاب و درد گلو تسکین پیدا کند.

۴ ) غرغره کردن با محلول نمک

غرغره کردن با محلول نمک یکی از آسانترین و ارزانترین  درمانهای خانگی برای درمان آبریزش بینی است. یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و چند بار در روز با آن غرغره کنید.

۵ ) بخور آب گرم

بخور یکی دیگر از روشهای درمان آبریزش بینی است. این روش می‌تواند به میزان مؤثری ترشحات را کنترل کند. بخور، همچنین، یکی از درمانهای خانگی برای صاف و تخلیه کردن سینه از مواد مخاطی است. برای این کار کافیست یک جام را پر از آب جوش کرده و حوله‌ای روی سر قرار دهید و به مدت ۱۰ دقیقه روی بخار نفس عمیق بکشید. می‌توانید هر نوع روغن طبیعی (مقدار کمی اکالیپتوس بهترین انتخاب است) نیز به آب اضافه کنید. این کار را هر روز دو الی سه بار تکرار کنید تا کاملاً بهبود پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:  درمانهای خانگی سینوزیت

۶ ) فلفل کاین

فلفل کاین، که در ردیف بهترین آنتی هیستامین‌های حاوی ترکیب کپسایسین قرار دارد، یک درمان خانگی مؤثر برای درمان آبریزش بینی به شمار می‌آید. این ماده همچنین، التهاب گلو را کاهش می‌دهد و همین امر، آن را تبدیل به یک درمان مؤثر برای آبریزش بینی کرده است. کافیست نسبت های مساوی فلفل کاین و عسل (نصف قاشق چایخوری از هر دو) را با هم ترکیب کرده و تا چند روز، هر روز دو یا سه بار از آن بخورید.

۷ ) لیمو

به دلیل دارا بودن مقدار فراوان ویتامین C، لیمو یکی دیگر از گزینه‌های طبیعی مؤثر برای درمان آبریزش بینی است. لیمو نه تنها مخاط بینی را رقیق می کند، بلکه مقاومت بدن در برابر عفونت را نیز بالا می‌برد. آب نصف لیمو را به مقداری آب اضافه کنید. برای بهتر کردن مزه آن، مقداری عسل نیز اضافه کنید و هر روز اول صبح، و چند بار در طول روز از آن میل نمایید.

نکته آخر

آبریزش بینی یک مشکل رایج و دامن گیر بسیاری از افراد در تمام سنین است و ترشح بیش از حد مخاط را همراه دارد. علائم این بیماری ممکن است ناراحت کننده باشند. خوشبختانه، تمام درمان خانگی آبریزش بینی که به آنها اشاره شد، می‌توانند علائم مرتبط با این بیماری را کاهش دهند. در صورتی که علائم  بهبودی نیافت و یا بدتر شد، بی‌درنگ به پزشک مراجعه نمایید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *