افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علائم سرطان مثانه

سرطان مثانه چیست؟

به طور کلی به رشد غیرعادی سلول ها در بدن سرطان گفته می شود. این سلول ها در کنار هم رشد می کنند و توده هایی تشکیل می دهند که تومور نامیده می شوند. سرطان مثانه در واقع رشد و تکثیر غیرطبیعی سلول های مثانه است که از مکانیسم طبیعی کنترلی بدن خارج شده اند. سرطان مثانه مانند سرطان سایر ارگان های بدن، قابلیت متاستاز (سرایت) به سایر قسمت های بدن از جمله کبد، ریه، استخوان و کبد را دارد.

ms

سرطان مثانه از لایه هایی هم چون غشای مخاطی آغاز می شود و به سمت داخلی ترین لایه ها هجوم می برد. اما این امکان نیز وجود دارد که برای مدتی طولانی در همان لایه باقی بماند. سرطان مثانه به لحاظ شکل ظاهری فرم های گوناگونیدارد. در بیشتر موارد شکلی شبیه به بوته دارد. اما در برخی موارد نیز مانند یک برآمدگی سفت است که جداره داخلی مثانه را ضخیم می کند.

علائم سرطان مثانه

از جمله شایع ترین علائم سرطان مثانه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. · وجود خون یا لخته خون در ادرار که به آن هماچوری گفته می شود. از بین هر ۱۰ نفری که به سرطان مثانه مبتلا هستند، ۸ تا ۹ مورد هماچوری را تجربه می کنند و در واقع این علامت را می توان شایع ترین نشانه ابتلا به سرطان مثانه تلقی کرد که معمولاً دردی همراه ندارد.
  2. · احساس درد در هنگام دفع ادرار (دیسوری)
  3. · دفع ادرار در فواصل کوتاه و در مقدار کم
  4. · عفونت های مکرر مجاری ادراری

علائمی دیگری نیز وجود دارد که در واقع نشان از ابتلا به مراحل پیشرفته تر سرطان مثانه هستند:

  1. · احساس درد در ناحیه پایین کمر نزدیک کلیه ها
  2. · تورم در پاها
  3. · وجود تورم در ناحیه لگن خاصره نزیک به مثانه

از جمله علائم دیگری که معمولاً مواقعی بروز می یابند که سرطان به نواحی دیگر سرایت کرده، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. · کاهش وزن
  2. · درد در استخوان ها یا در ناحیه لگن، انتهای روده بزرگ و مقعد
  3. · کم خونی

نشانه های سرطان مثانه با نشانه های مربوط به بیماری های دیگر مثانه بسیار شبیه هستند.

دلایل بروز سرطان مثانه

دلیل ابتلا به سرطان مثانه ناشناخته است. امکان دارد تغییر در DNA سلولهای مثانه در بروز این سرطان دخیل باشند. مواد شیمیایی موجود در محیط و مصرف سیگار نیز می توانند نقش داشته باشند. زمانی که جداره داخلی مثانه برای مدتی طولانی تحریک پذیر می شوند نیز سلول ها تغییراتی می نمایند که ممکن است به سرطان تبدیل شوند. برخی از عواملی که می توانند این تحریک پذیری را موجب شوند، پرتو درمانی، داشتن سوند برای مدتی طولانی و یا داشتن انگلی که موجب شیستوزومیازیس گردد است.

شانس ابتلا به سرطان مثانه در افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد عادی است. متخصصان بر این باورند که دلیل ابتلای نیمی از مردان و بیش از یک چهارم زنان مبتلا به سرطان مثانه، مصرف سیگار است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *