افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علائم سرطان سینه

نشانه ها و علائم سرطان سینه

علائمی هم چون سردرد و یا درد وجود دارند که فقط توسط خود بیمار احساس می شوند. اما نشانه هایی نیز وجود دارند که هم بیمار و هم پزشک می توانند آنها را تشخیص دهند، مانند تحریکات پوستی و یا تورم.

معمولاً اولین نشانه سرطان سینه وجود بافتی سفت یا توده در سینه بیمار است. اکثر توده ها سرطانی نیستند با این حال باید حتماً مورد بررسی قرار بگیرند.

sarata

در صورت مشاهده هر یک از علائم ذیل باید برای انجام بررسی های لازمه به پزشک مراجعه نمود:

  1. · وجود توده در سینه
  2. · احساس درد در ناحیه زیر بغل یا سینه ها که ظاهراً ارتباطی با قاعدگی نیز ندارد.
  3. · ایجاد فرورفتگی یا قرمزی در ناحیه پوست سینه، مثل پوست پرتقال
  4. · وجود جوش یا تحریکات پوستی در اطراف نوک پستان(ها)
  5. · وجود برآمدگی یا توده در ناحیه زیر بغل
  6. · وجود ناحیه ای سفت در سینه
  7. · دفع ترشح از یکی از سینه ها که گاهاً ممکن است با خون همراه باشد
  8. · ایجاد تغییر شکل در قسمت نوک سینه، برای مثال حالت خالی شدگی و یا واژگونی
  9. · تغییر در شکل و اندازه سینه ها
  10. · پوسته پوسته شدن سینه و یا نوک سینه

دلایل بروز سرطان سینه

متخصصان در مورد علت بروز سرطان سینه مطمئن نیستند. مشکل می توان گفت چه عاملی در یک فرد موجب بروز بیماری می شود، در حالی که ممکن است در فرد دیگری همان عامل موجب بروز همان بیماری نشود. تنها می دانیم عوامل خطر آفرینی وجود دارند که شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند.

  • · بالارفتن سن– با بالارفتن سن زنان احتمال ابتلا به سرطان سینه نیز افزایش می یابد. بیش از ۸۰% از موارد ابتلا به سرطان سینه در زنان، در زنان بالای ۵۰ سال (پس از یائسگی) بروز می یابد.
  • · عوامل ژنتیکی- زنانی که در خویشاوندان نزدیک خود سابقه ابتلا به سرطان سینه یا تخمدان دارند، شانس ابتلای بیشتری دارند. اما بطور کلی باید دانست اکثر موارد سرطان سینه زمینه ارثی ندارند.
  • · سابقه داشتن سرطان سینه در گذشته حتی در صورتی که غیرتهاجمی بوده باشد ریسک ابتلای دوباره را افزایش می دهد.
  • · سابقه داشتن انواع خاص توده (غیر سرطانی)– احتمال زیادی وجود دارد که توده های سینه بعداً به سرطان مبدل شوند.
  • · داشتن بافت منسجم در ناحیه سینه- زنانی که بافت سینه آنها منسجم تر است، شانس ابتلای بیشتری دارند.
  • · تولید طولانی مدت استروژن- زنانی که نسبت به دیگران از سن پایین تری قاعدگی را تجربه کرده اند و یا دیرتر از دیگران یائسه شده اند، ریسک ابتلا به سرطان سینه بالاتری دارند. زیرا بدن آنها بیش از دیگران در معرض استروژن قرار داشته است.
  • · چاقی– زنان چاقی که در دوران یائسگی به سر می برند و یا بطور کلی زنان چاق بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. متخصصان معتقدند در بدن زنان چاق یائسه سطح استروژن بالاست و همین ریسک ابتلا را افزایش می دهد.
  • · قد زنانی که از حد متوسط قدبلندتر هستند نسبت به زنان کوتاه قد شانس ابتلای بیشتری دارند. البته متخصصان هنوز دلیل این موضوع را درنیافته اند.
  • · مصرف الکل
  • · قرار گرفتن در معرض تشعشعات رادیو گرافی– اشعه ایکس و سی.تی.اسکن شانس ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش می دهد.
  • · هورمون درمانی- (درمان هورمونی هم به شکل استروژن تنها و هم به همراه پروژسترون) شانس ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش می دهد.
  • · مشاغل خاص- محققان دریافته اند زنانی که پیش از بارداری اول خود شب کاری داشته اند شانس ابتلا به سرطان سینه بالایی دارند. به علاوه ثابت شده است زنانی که در مشاغلی فعالیت می کنند که به ناچار با مواد سرطان زا تماس بیشتری دارند؛ مانند کارخانجات تولید پلاستیک، فلزات، صنایع کنسروسازی و کشاورزی شانس بالاتری برای ابتلا به سرطان سینه خواهند داشت.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *