افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علائم؛ علت و درمان کهیر

درماتیت تماسی یا کهیر : علائم، علل، و درمان

به گزارش پزشکین به نقل از بانوی شهر؛ برخی از افراد آن را کهیر (ضایعه پوستی قرمز و خارش دار) می‌گویند، اما متخصصان پزشکی آن را درماتیت یا اگزمای تماسی می‌نامند. این حالت زمانی ایجاد می‌شود که پوست به محض تماس با چیزی، قرمز و نازک می‌شود. درماتیت تماسی می‌تواند نتیجه یک واکنش آلرژیک، یا آسیب دیدن لایه محافظتی پوست باشد. غالباً، ممکن است در حین تماس با چیزی که برای اولین بار نسبت به آن آلرژی پیدا کرده‌اید، متوجه خارش نشوید. با این حال، این تماس حساسیت پوست را برانگیخته و واکنش در تماس بعدی ایجاد خواهد شد.

دلایل رایج آلرژی‌های پوستی و درماتیت تماسی

معمولاً سیستم ایمنی در ایجاد آلرژی دخیل بوده و به محض تماس با چیزی، این سیستم گمان می‌کند که بدن مورد حمله قرار گرفته است، در نتیجه وارد عمل می‌شود و برای مواجه با متجاوز، آنتی‌بیوتیک ترشح می‌کند. برخی ترکیبات مانند هیستامین به آزاد شدن مواد شیمیایی کمک می‌کنند. این دقیقاً همان چیزی است که واکنش آلرژیک یا کهیر را برمی‌انگیزد. به این حالت درماتیت تماسی می‌گویند.

برخی از رایجترین محرک های کهیر :

  • رنگ مو
  • مواد شیمیایی بکار رفته در رنگ کردن چرم
  • برخی از داروها
  • لاستیک لاتکس
  • مرکبات، به ویژه پوست آنها
  • نیکل ( فلز بکار رفته در زیورآلات مصنوعی و سگک کمربندها)
  • رایحه موجود در بعضی عطرها، صابون‌ها، شامپوها، لوسیون‌ها، و برخی از محصولات زیبایی

آسیب‌های پوستی

در برخی از موارد، کهیر به صورت واکنش‌های آلرژیک ظاهر می‌شوند؛ درحالیکه ممکن است در موارد دیگراینگونه نباشد. چراکه سیستم ایمنی شما در ایجاد این حالت اصلاً دستی ندارد. شاید با شئی تماس پیدا کرده باشید که لایه چربی محافظ پوست را برداشته باشد. واکنش ممکن است بسته به مدت تماس با محرک متفاوت باشد. افرادی که استعداد ابتلا به اگزما را دارند، بیشتر به کهیر دچار می‌شوند.

شناسایی دقیق علائم و دلایل درماتیت تماسی

شناسایی علت دقیق کهیر ممکن است بسیار پیچیده باشد؛ زیرا علائم حساسیتهای مختلف تقریباً یکی هستند. در برخی از موارد، پوست تاول می‌زند و یا کهیر قرمز برآمده ظاهر می‌شود. همچنین، پوست حالت سوزش یا خارش پیدا می‌کند. برخی از افراد ممکن است خشکی و ترک پوست را نیز در درماتیت تماسی تجربه کنند.

ممکن است بلافاصله بعد از تماس با شئی آسیب‌زا یا محرک، کهیر روی پوست ظاهر نشود و اینکار یک الی دو روز طول بکشد.علائم واکنش آلرژیک غالباً در محدوده قسمتی ایجاد می‌شود که با شئی آلرژی زا تماش پیدا کرده است. آسیب پوستی یا درماتیت تماسی تحریک کننده بیشتر حالت سوزش دارد و دردناک‌تر از کهیراست.

بهترین راه برای درمان درماتیت تماسی، اجتناب از تماس با محرک است. پیشنهاد می‌شود هر زمان که فرصت کردید، دستها را با یک صابون ملایم و آب خنک بشوید. اینکار باعث می‌شود از شر ماده‌ای که ایجاد دردسر می‌کند، خلاص شوید. برطرف کردن تمام علائم نیز به زمان زیادی نیاز دارد. در برخی از موارد کهیر تنها قسمت کوچکی از پوست را مبتلا می‌کند. دراینصورت، استعمال یک لایه نازک پماد هیدروکورتیزون می‌تواند موثر باشد.

در صورت تاول زدن پوست، از کمپرس سرد به مدت ۳۰ دقیقه روی محل استفاده کنید. اگر پوست آسیب ببیند چه؟ استفاده منظم از مرطوب کننده‌ها چندبار در روز در بازگرداندن لایه حفاظتی پوست مفید خواهد بود. در صورت داشتن خارش، می‌توانید از آنتی‌هیستامین‌های خوراکی نیز استفاده کنید. هرچند پیشنهاد می شود قبل از استفاده از هر روشی، با پزشک متخصص مشورت کنید. پماد آنتی هیستامین با نظر پزشک می تواند به کم کردن شدت حساسیت  کمک کند، هرچند در مواردی نادر، ممکن است باعث التهاب شده و واکنش‌های آلرژیک را تشدید کنند.

چه زمانی حتما باید با پزشک تماس گرفت

در صورتیکه کهیر دردناکتر شود و بعد از چند روز درمان، بهبود پیدا نکند، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک پوست شما را معاینه خواهد کرد و سوالاتی خواهد پرسید تا بداند که مشکل از کجا نشات گرفته است.

با ارزیابی میزان شدت کهیر، پزشک ممکن است برای شما پمادهای استروئید یا قرص، و یا آنتی‌هیستامین تجویز کند. او همچنین آزمایشاتی را انجام خواهد داد تا دریابد که شما دقیقاً به چه چیزی آلرژی دارید. گاهی اوقات مشکل می‌توان از محرکهای واکنش‌های آلرژیک اجتناب کرد. در مورد استفاده از کرمها و یا پوشیدن دستکش برای در امان نگه داشتن پوست با پزشک مشورت کنید.

پیشگیری از درماتیت پوستی

همیشه بعد از تماس با اشیا محرک و آلرژی‌زا، از تمیز بودن دستان خود اطمینان حاصل کنید. برای محافظت از دستان خود، از دستکش استفاده کنید و هر چند وقت یکبار دستها را از دستکش بیرون بیاورید تا هوا بخورد. عرق کردن می تواند، علائم را تشدید کند.

به محصولاتی روی بیاورید که پوست شما را تحریک نمی‌کنند. همیشه از نرم کننده‌ها به مقدار زیاد استفاده کنید تا رطوبت پوست را حفظ کرده و در برابر آلرژی‌زاها و محرکها در امان بماند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *