افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ضرب و شتم از طرف بیماران از نگرانی های پرستاران

دلایل ضرب و شتم پرسنل بیمارستان ها/ فقط پرستاران را می بینند

روند ضرب و شتم کادر پرستاری در مراکز درمانی، روز به روز در حال تشدید است و مدام گزارش هایی از گوشه و کنار کشور در خصوص حمله به پرستاران از سوی بیمار یا همراهان، به گوش می رسد.

به گزارش پزشکین به نقل از مهر؛ این روزها اخبار متعددی از ضرب و شتم پرستاران در بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور به گوش می رسد که موجبات نگرانی کادر پرستاری را فراهم آورده است. زیرا، نیروهای پرستاری به عنوان نیروهای مقدم در ارائه خدمات مراقبتی به بیماران قرار دارند و از همین رو، بیشترین مواجهه بیمار و همراه او، با پرستار صورت می گیرد. در واقع، هر مشکل و کمبودی که بیمار و همراه او از آن گلایه مند باشند، متوجه پرستاران می شود، در حالی که واقعیت اینگونه نیست.

بر اساس گزارش های سازمان نظام پرستاری کشور، هفته ای نیست که دو سه مورد خشونت علیه پرستاران در مراکز درمانی گزارش نشود. این در حالی است که برخی از این موارد، هرگز ثبت و گزارش نمی شود.

محسن غنجی رئیس نظام پرستاری شهرستان اراک، مشکلات و سختی های حرفه پرستاری را در بروز خشونت علیه پرستاران در مراکز درمانی کشور، بی تاثیر ندانست , گفت: این خشونت‌ها تنها به‌علت کمبود نیروی انسانی و نبود زیرساخت مناسب نیست. بلکه، تکرار برخی رفتارها که به‌ لحاظ آرگونومی به آسیب شغلی منجر می‌شود، همگی باید در علت بروز خشونت‌های شغلی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه درگیری همراه بیمار با پرستار و پرسنل بیمارستانی همیشه بوده است، افزود: شاید در آن زمان همراه بیمار درخواست زیادی نمی‌خواسته و یک عامل بیرونی و مدیریت نشده سبب تشدید آن شده است.

اکبر ترکی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در مورد علل تکرار ضرب و شتم و هتاکی به پرستاران و بی‌توجهی به اعمال قانون در برخورد با این نوع رفتارها در مراکز درمانی، گفت: متاسفانه مردم وجود مشکلات متعدد اجتماعی و اقتصادی را نادیده گرفته و با صعه صدر از آنها عبور می‌کنند، اما بیشترین اعتراض آنها را در حوزه بهداشت و درمان شاهد هستیم که در بخش اورژانس به نقطه اوج خود می‌رسد، به این دلیل که همراهان بیمار احساس می‌کنند بیمارشان در وضعیت خطر قرار دارد و باید به سرعت اقدامات درمانی خاصی برای او انجام شود.

وی افزود: نیاز است نیروهای امنیتی و قضائی با خاطیان به گونه‌ای برخورد کنند که امنیت کارکنان بیمارستان‌ها به ویژه پرستاران حفظ شود، از سوی دیگر اگر هر کدام از کارکنان بیمارستان‌ها تخلفی انجام دادند می‌توان از طریق مراجع قضائی پیگیری کرد و این معنایی ندارد که همراهان بیماران حین ارائه خدمات با این افراد برخورد کنند و پزشک یا پرستار را مورد ضرب و شتم قرار دهند یا به اموال دولتی مراکز درمانی خسارت وارد کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: به منظور ممانعت از تکرار این قبیل رفتارها، وزارت بهداشت باید ورود کرده و به تامین امنیت کارکنان بیمارستان‌ها توجه بیشتری داشته باشد و از دستگاه قضائی و انتظامی درخواست کند در این زمینه در جهت اجرای قانون با مراکز درمانی همکاری لازم را داشته باشند.

به گزارش مهر، بر اساس مواد ۶۰۸ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی به صراحت عنوان شده چنان که هر کسی اعم از بیمار و بستگان به پرسنل درمانی توهین کنند مشمول ۳ تا ۶ ماه حبس، شلاق تا ۷۴ ضربه و جزای نقدی می شوند.

در همین حال، اصغر دالوندی رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، به خبرنگار مهر، گفت: متاسفانه شاهد موجی از خشونت علیه کادر پرستاری در مراکز درمانی هستیم که این مسئله ناشی از پایین بودن سطح سواد سلامت مردم و کمبود پرستار است.

وی با عنوان این مطلب که در ۳۰ استان کشور نیروی طرحی آماده به کار داریم اما امکان جذب آنها وجود ندارد، افزود: موضوع خشونت علیه کادر پرستاری را از طریق مراجع قانونی دنبال می کنیم تا بتوانیم این خشونت ها را کاهش داده و متوقف نماییم.

علی‌اکبر ویسی‌ رئیس نظام پرستاری شهرستان کرمانشاه، با عنوان این مطلب که ازدحام در بیمارستان ها و پذیرش فراوان بیمار وضعیت را به نحوی می‌کند که اگر پرستاران با حداکثر توان در حال خدمت‌رسانی باشند، اما بیمار یا همراهان او تصور می‌کنند که رسیدگی نمی‌شود.

وی ادامه داد: در نظر بگیرید یک بیمار به‌علت کمبود امکانات به‌مدت طولانی ناگزیر بر خوابیدن روی برانکارد است.

در سال ۹۶ شاهد افزایش ضرب و شتم کادر پرستاری در مراکز درمانی بوده ایم، بطوریکه ۲۸ مورد ضرب و شتم فیزیکی پرستاران در کشور گزارش شد، ضمن اینکه ۱۵ پرستار نیز در حین انجام وظیفه فوت شدند. در همین حال، وحید نصیری معاون پارلمانی حقوقی سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر اخبار متعددی از ضرب و شتم پرستاران در مناطق مختلف کشور داشته ایم، ضرب و شتم هایی که اکثراً بدون هیچ گونه دلیل منطقی رخ می دهد و موجب بروز حس نبود امنیت در محیط های درمانی کشور می شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *