افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ضد عفونی کردن سبزی

ابتدا سبزیجات را بخوبی پاک نموده و مواد زاید و غیر قابل مصرف آنرا جدا و سپس خوب شستشو دهید تا گل و لای و مواد زاید از سبزیجات پاک گردد.

yb

● اهمیت مصرف سبزیجات
سبزیجات و میوه‌ها سرشار از ویتامینهای گروه A و گروه C بوده و همچنین حاوی مقداری ویتامین B ، آهن و مقدار قابل توجهی فیبر هستند. سبزیجات بخاطر نقش مؤثرشان در تامین سلامت انسان یکی از گروههای مهم مواد غذایی محسوب می‌شوند و برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونتها یا ترمیم زخمها، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری هستند. به همین علت توصیه شده است همیشه همراه غذا از سبزیجات تازه نیز استفاده شود.

● آلودگی سبزیجات
سبزیجات اغلب به دلیل استفاده از کودهای انسانی و حیوانی، آب آلوده و تماس حیوانات به عوامل بیماریزا آلوده می‌شوند. در صورت مصرف چنین سبزیجاتی خطر ابتلا به بیماریهایی نظیر وبا، حصبه، هپاتیت، اسهال خونی و بیماریهای انگلی نظیر کیست هیداتیک و آسکاریس وجود دارد. لذا لازم است به خاطر بر طرف نمودن آلودگیهای فوق سبزیجات قبل از مصرف سالم‌سازی شوند. سبزیجاتی که به صورت خام در تزیین غذا و یا همراه ساندویچ وسالاد استفاده می‌شوند نیز بایستی سالم سازی و سپس مصرف شوند.

● مراحل تمیز کردن و سالم‌سازی سبزیجات
سالم سازی سبزیجات شامل چهار مرحله اساسی است: پاکسازی، انگل‌زدایی، گندزدایی، شستشو

▪ مرحله اول _ پاکسازی
ابتدا سبزیجات را بخوبی پاک نموده و مواد زاید و غیر قابل مصرف آنرا جدا و سپس خوب شستشو دهید تا گل و لای و مواد زاید از سبزیجات پاک گردد.

▪ مرحله دوم _ انگل‌زدایی
پس از خاتمه مرحله پاکسازی، سبزی پاک شده را در یک ظرف ۵ لیتری آب ریخته و بازاء هر لیتر آب سه تا پنج قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. قدری بهم زده تا تمام سبزیجات در کفاب غوطه‌ور شود و پس از چند دقیقه، آنها را به آرامی از روی کفاب جمع‌آوری کنید. ظرف و سبزی را مجددا با آب سالم خوب شستشو دهید تا تخم انگلها و باقیمانده مایع ظرفشویی از آنها جدا شود.

▪ مرحله سوم _ گندزدایی
برای گندزدایی و از بین بردن میکروبهای بیماریزا بهتر آنست که از مواد گندزدایی مجاز موجود در داروخانه‌ها یا فروشگاههای مواد غذایی و طبق برچسب موجود بر روی آن استفاده شود اما چنانچه در دسترس نبود، یک گرم (نصف قاشق چایخوری) پودر پرکلرین را در ظرفی محتوی ۵ لیتر آب بریزید تا کاملا در آب حل گردد. محلول مذبور ضدعفونی کننده می‌باشد. سبزیجات انگل‌زدایی شده مرحله قبلی را به مدت ۵ دقیقه در این محلول قرار دهید.

▪ مرحله چهارم _ شستشوی نهایی
پس از اجرای گندزدایی سبزیجات آنها را مجددا با آب سالم و فراوان بشویید تا باقیمانده کلر یا مواد گندزدای بکار رفته کاملا از سبزیجات جدا شوند. پس از شستشوی نهایی سبزیجات را می‌توان مصرف نمود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *