افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

شیوه های تعویض مفصل شانه

شیوه های تعویض مفصل شانه

download

 

گاهی پیش می آید که مفصل ها دچار سائیدگی شدید می شود و دیگر نمی تواند کارایی داشته باشید در این جا می خواهیم اطلاعاتی درباره مفصل شانه و شیوه های تعویض مفصل شانه در اختیار شما بگذاریم .

هر ساله، هزاران جراحی موفقیت آمیز تعویض کامل شانه برای بیماران مبتلا به آرتریت شانه در ایالات متحده انجام می­گیرد؛ هر چند این نوع از جراحی برای بیماران دچار پارگی های عضلات روتاتور کاف که نوع پیچیده ای از آرتریت شانه بنام آرتروپاتی پارگی کاف دارند سودمند نیست. برای این بیماران جایگزینی کامل شانه مرسوم ممکن است منجر به ایجاد درد و محدودیت فعالیت شود و عکس این جراحی ممکن است بعنوان یک گزینه باشد.

 

شرح و توضیح :

تعویض کامل مفصل شانه به شیوه مرسوم به آناتومی طبیعی شانه شباهت دارد: یک فنجان پلاستیکی درون حفره شانه(گلنوئید) قرار می گیرد، و یک توپ فلزی به بالای استخوان بالایی بازو(هومروس) متصل می گردد.

 

تکنیک جراحی معکوس برای افراد مبتلا به آرتروپاتی پارگی کاف بهتر عمل می­کند؛ زیرا تاکید آن بر ماهیچه های مختلف برای حرکت بازو است. در یک شانه سالم، عضلات روتاتور کاف، طی دوره حرکت، به موقعیت و قدرت بازو کمک می کنند. روش مرسوم تعویض مفصل شانه از عضلات روتاتور کاف برای درستی عملکرد استفاده می کند. در بیماران دچار پارگی های وسیعتر عضلات روتاتور کاف و آرتروپاتی، این ماهیچه ها عملکرد طولانی ندارند. عکس جراحی کامل شانه برای قدرت و وضعیت بازو بجای عضلات روتاتور کاف بر عضله دلتوئید تکیه دارد.

این جراحی در ابتدا در دهه ۱۹۸۰ در اروپا طراحی شده است. سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده از آن را در ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ پذیرفت.

 

کاندیداهای جراحی :

تعویض کامل مفصل شانه به روش معکوس ممکن است در افرادی توصیه شود که دارای مشخصات زیر باشند :

  • پارگی کامل عضلات روتاتور کاف که نمی تواند ترمیم شود.
  • آرتروپاتی پارگی کاف
  • جایگزینی قبلی شانه که موفقیت آمیز نبوده است.
  • درد شدید شانه و حرکت دشوار بازو به اطراف یا بالای سر.
  • امتحان کردن سایر درمانها مانند استراحت، دارودرمانی، تزریق کورتیزون، و درمان فیزیکی که درد شانه را برطرف نکرده اند.

آمادگی برای جراحی :

 

سمت چپ: آرتروسکپی روتاتور کاف، سمت راست: تعویض کامل مفصل شانه به روش معکوس به سایر عضلات نظیر سرشانه امکان انجام وظایف روتاتور کاف آسیب دبده را می دهد.

جراح ارتوپد شما در طراحی برنامه و آمادگی برای جراحی شانه به شما کمک خواهد کرد.

 

ارزیابی دارویی :

بسیاری از بیماران باید قبل از جراحی توسط پزشک ارزیابی کامل فیزیکی شوند؛ بدین منظور که اطمینان حاصل شود شما برای جراحی و بازگشت کامل پس از آن از سلامت کافی برخوردار هستید. بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات مزمن، مانند بیماری قلبی، قبل از جراحی باید توسط متخصص مانند متخصص قلب نیز بررسی شوند.

درمان های دارویی :

در مورد درمان دارویی خود با جراح ارتوپد خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد برخی داروها قبل از جراحی قطع شوند. بعنوان مثال، مصرف غیر اصولی داروهای زیر ممکن است سبب خونریزی بیش از حد شود و باید ۲ هفته قبل از جراحی قطع گردد:

  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن
  • بیشتر داروهای درمانی برای آرتریت

اگر شما داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید، پزشک مراقبت های اولیه و هم متخصص قلب شما در مورد قطع این داروهای پیش از عمل جراحی به شما توصیه می کنند.

برنامه ریزی در خانه :

ایجاد تغییرات ساده در منزل پیش از عمل جراحی می تواند دوره بازگشت شما را آسانتر کند. برای چند هفته اول پس از جراحی، دستیابی به قفسه ها و کشوهای خیلی بالا دشوار خواهد بود . قبل از عمل جراحی، اطمینان حاصل کنید که در تمام منزل هر چیزی که ممکن است بعدها نیاز پیدا کنید، در قفسه های پایینی قرار دارند.

وقتی که شما از بیمارستان به منزل آمدید، برای چند هفته برای انجام کارهای روزانه مانند پوشیدن لباس، آشپزی و نظافت به کمک نیاز دارید. اگر بلافاصله پس از جراحی برای کمک در منزل کسی را ندارید، ممکن است نیاز باشد تا زمانی که مستقلا کارهایتان را انجام دهید بمدت کوتاهی در بخش توانبخشی بمانید.

جراحی:

قبل از عمل:

وقتی برای عمل جراحی به بیمارستان می آیید ، لباسهای نازک و یک پیراهن که دگمه های آن در جلوست بپوشید. پس از جراحی، لباس بندی خواهید پوشید و محدودیت فعالیت بازو خواهید داشت.

به احتمال زیاد شما در روز عمل در بیمارستان پذیرش خواهید شد. پس از پذیرش شما به محل آمادگی قبل از عمل برده خواهید شد و پزشک بیهوشی را ملاقات خواهید کرد.

 

شما، متخصص بیهوشی و جراح شما در مورد نوع بیهوشی که بکار می رود صحبت خواهید کرد. ممکن است شما بیهوشی عمومی (شما در تمام طول عمل جراحی درحال خواب هستید)، بی حسی منطقه ای ( ممکن است بیدار باشید در اطراف ناحیه جراحی حسی ندارید) و یا ترکیبی از هر دو نوع را دریافت کنید.

تکنیک عمل جراحی :

این تکنیک برای تعویض مفصل شانه با مفصل مصنوعی تقریبا ۲ ساعت طول می کشد. جراح شما برشی در جلو یا بالای شانه شما ایجاد خواهد کرد. او استخوان آسیب دیده را خارج و سپس برای بازگشت عملکرد شانه شما قطعات جدید را قرار می دهد.

مشکلات جراحی :

تعویض کامل مفصل شانه به روش معکوس یک تکنیک عملی عالی است. جراح شما بدقت وضعیت ویژه شما را ارزیابی کرده و در رابطه با خطرات جراحی با شما صحبت خواهد نمود.

خطرات هر جراحی شامل خونریزی و عفونت است. مشکلات خاص تعویض کامل شانه شامل سائیدگی، سست شدن یا دررفتگی قطعات است. اگر هر یک از این موارد رخ دهد، ممکن است نیاز باشد مفصل شانه ای جدید بررسی شود یا مجدد

تحت جراحی قرار گیرد.

بازگشت :

 

پس از جراحی، تیم پزشکی شما برای جلوگیری از عفونت، چندین دوز آنتی بیوتیک به شما تجویز خواهد کرد و برای مناسب شدن وضعیت به شما داروی ضد درد تجویز خواهد نمود. بیشتر بیماران در روز بعد از عمل قادر به خوردن غذای جامد و خارج شدن از تخت هستند. به احتمال بسیار زیاد ممکن است شما بتوانید در روز دوم یا سوم پس از عمل جراحی به منزل برود.

توانبخشی :

وقتی شما بیمارستان را ترک می کنید، بازوی شما در حلقه ای آویزان خواهد بود. ممکن است جراح شما توصیه کند که برای افزایش حرکت و استقامت بازو حرکات ورزشی آرام انجام دهید. ممکن است برای تقویت شانه و بهبود انعطاف پذیری، یک برنامه درمان فیزیکی معمول توصیه شود.

ممکن است طی چند هفته پس از جراحی شما قادر به غذا خورن، پوشیدن لباس و آرایش خود باشید.

ممکن است جراح شما از شما بخواهد که بمنظور کنترل شانه ،برای ویزیت مجدد و تصویربرداری با اشعه ایکس مراجعه کنید.

بایدها و نبایدهای پس از جراحی :

  • برنامه ورزشی توصیه شده توسط پزشک را در منزل ادامه دهید.
  • از حرکات شدید بازو مانند به عقب بردن بازو بطور مستقیم در طی ۶ هفته اول خودداری کنید.
  • در فعالیت ها افراط نکنید.
  • در ۶ هفته اول پس از جراحی اجسام سنگین­تر از ۲ کیلوگرم بلند نکنید.
  • با ضربه از بالای صندلی یا تخت حرکت نکنید، مثل حالتی که نیاز به انقباض شدید عضلات دارد.
  • پس از جراحی تعویض مفصل شانه در وزنه برداری سنگین و تکراری شرکت نکنید.

پیامدهای طولانی مدت :

پس از توانبخشی، به احتمال زیاد شما قادر به حرکت بازوی خود به بالای سر و خم کردن آرنج برای رسدن به بالای سر یا درون قفسه خواهید بود. تعویض کامل مفصل شانه به روش معکوس، بهبود درد و رضایت بیشتر بیمار را فراهم میکند.

مطالعات اخیر از نتایج این جراحی بسیار امیدبخش است، اما امروزه هیچ مطالعه بلندمدتی موجود نیست. این یک ایده پژوهشی برای آینده است.

 

پزشکین : شیوه های تعویض مفصل شانه 

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *