افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

شیوه صحیح درست تنفس کردن

download (4)

زندگی انسان می دانید که به همین دم و بازدم بستگی دارد ، بخوانید توصیه ها و راهکارهای پزشکان را درباره شیوه صحیح درست تنفس کردن و فواید نفس کشیدن صحیح در ادامه مطلب .

به يکي از اين عملکردها که نفس کشيدن است، اشاره شده است به طور ميانگين هر فردي روزي ۱۷ هزار بار نفس مي کشد و در صورتي که اين کار درست انجام شود فوايد متعددي دارد از جمله؛
-اکسيژن کافي به تمام سلول هاي بدن مي رسد. بدون اکسيژن کافي، سلول نمي تواند غذا را بسوزاند و در نتيجه مواد مغذي از جمله مواد معدني و ويتامين ها هدر مي رود.
-با اکسيژن رساني بدن مي تواند دي اکسيد کربن را دفع کند.
-مغز مانند ديگر اعضاي بدن نياز به اکسيژن کافي دارد. دريافت اکسيژن کافي، باعث بهبود تمرکز مي شود.
-اکسيژن کافي باعث مي شود تا بتوانيم استرس را به طور موثرتري کنترل کنيم.
– تنفس درست، باعث سم زدايي و رهايي از تنش مي شود.
-بدن و ذهن را آرام مي کند.
-خلق و خو را بهبود مي بخشد.
-سيستم عصبي و ريه ها را تقويت مي کند. فشار خون را کاهش مي دهد و ميزان انرژي و قدرت بدني را افزايش مي دهد.
با اکسيژن رساني منظم، سيستم دفاعي بدن و قلب تقويت مي شود؛ اما در بسياري از افراد به دليل برخي عادت هاي نادرست، نفس کشيدن کارآيي خود را از دست داده است.در بيشتر موارد اين مشکل به حالت بدن ما ارتباط دارد. خم شدن به جلو هنگام نشستن، ظرفيت ريه ها را کاهش مي دهد، در نتيجه نفس ها کوتاه و کم عمق مي شود و دم و بازدم تنها از قسمت بالاي سينه انجام مي شود؛ بنابراين تنها از قسمت کمي از ظرفيت ريه ها استفاده مي شود اما زماني که آرام هستيم و حالت درست بدن را رعايت کرده ايم، روند باز و بسته شدن ريه ها، ديافراگم و قفسه سينه بهتر انجام مي شود و حجم هوايي که وارد و خارج مي شود، افزايش پيدا مي کند. براي اين که از فوايد نفس کشيدن صحيح منفعت ببريد، متخصصان ۳ روش را توصيه مي کنند.
نفس هاي کامل و عميق:
– ابتدا راحت روي زمين دراز بکشيد يا بنشينيد. دست ها را روي شکم قرار دهيد مي توانيد يک دست را روي شکم و دست ديگر را روي سينه قرار دهيد تا دم و بازدم را با بالا و پايين رفتن قفسه سينه حس کنيد.
– آرام از طريق بيني نفس بکشيد تا ديافراگم متراکم و ريه ها پر شود.
-ترقوه را بالا ببريد تا حداکثر هوا وارد ريه شود. اين امر باعث مي شود بدن به ميزان کافي اکسيژن دريافت کند. مغز نيز از اين اکسيژن اضافه منفعت خواهد برد و فرد احساس آرامش مي کند.
-براي چند ثانيه نفس را نگه داريد تا ريه ها حداکثر اکسيژن وارد شده را مصرف کند.
– آرام نفس را بيرون دهيد تا ريه ها کاملاً تخليه شود. اين امر باعث مي شود حداکثر ميزان دي اکسيدکربن خارج شود و ريه آماده وارد شدن اکسيژن در تنفس بعدي شود.
-اين روش را روزي چند بار تکرار کنيد تا روش درست نفس کشيدن را ياد بگيريد.
خس خس:
اين نوع روش نفس کشيدن، فوايد زيادي براي ذهن و بدن دارد. چرا که مغز را آرام مي کند، تأثير مثبت روي بدن مي گذارد و حرارت بدن را کاهش مي دهد.
فقط هنگام انجام دادن اين آزمايش، گلو را سفت نکنيد.
– راحت بنشينيد، ستون مهره ها صاف باشد و دست راست را روي انتهاي گردن قرار دهيد.
– با دهان بسته از هر دو سوراخ بيني نفس بکشيد.
-نفس وارد شده بايد در کام حس شود.
– در صورتي که اين روند درست انجام شود، صداي «خس» خواهيد شنيد که در پشت گلو توليد مي شود.
-آرام اکسيژن را بيرون دهيد از طريق سوراخ بيني و با بستن دهان صداي «خس» دربياوريد.
مي توانيد ۱۰ بار اين حرکت را تکرار کنيد.
تنفس از سوراخ بيني:
اين روش کمک مي کند تا در قسمت چپ و راست مغز و تمامي بدن تعادل ايجاد شود. اين بهترين روش براي مقابله کردن با تنبلي است و خون را تصفيه مي کند. علاوه بر آن، اين روش براي رفع گرفتگي بيني و سينوس ها نيز مفيد است.
– راحت در حالي که ستون مهره ها صاف است، چمباتمه بزنيد و کاملاً هوا را از ريه خاج کنيد.
– نوک انگشت اشاره و شست دست چپ را با هم وصل کنيد در حالي که ۳ انگشت ديگر کشيده است؛ اين روش به ذهن براي تمرکز کمک مي کند.
-با دست راست در حالي که کف دست به سمت بالا قرار دارد انگشت وسط و اشاره را به سمت داخل بکشيد و شست، انگشت انگشتري و انگشت کوچک کشيده باشد.
سوراخ بيني سمت راست را با شست دست راست ببنديد و آرام و عميق هوا را خالي کنيد. نفس را حبس نکنيد، شست را برداريد و همزمان سوراخ سمت چپ را با انگشت انگشتري چپ ببنديد و از سوراخ بيني سمت راست نفس را خارج کنيد، يک بار ديگر از سوراخ سمت راست بيني نفس بکشيد. سپس سوراخ بيني سمت راست را ببنديد و اين روند را دوباره در قسمت چپ تکرار کنيد.
-دم و بازدم را از هر سوراخ بيني همزمان انجام دهيد بهتر است براي مطمئن شدن نفس ها را بشماريد از جمله ۴ ثانيه دم و ۴ ثانيه بازدم؛
-اين روش را به مدت ۵ دقيقه تکرار کنيد.
پزشکین : شیوه صحیح درست تنفس کردن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *