افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

شیوه خواندن آزمایش خون بارداری

شیوه خواندن آزمایش خون بارداری

  • کارشناسان توصیه می‌کنند زنان هنگام انجام این تست از مصرف آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد درد، داروهای پیشگیری از بارداری و یا دیگر دارو‌ها که می‌تواند بر جواب تست اثر داشته باشد خودداری کنند تا پاسخ صحیحی دریافت کنند.

 

اکثر زوج‌های جوان که برای اولین بار در انتظار فرزند هستند، می‌خواهند زود نتیجه آزمایش را بدانند، به همین دلیل آشنایی با روش خواندن آزمایش خون می‌تواند مفید باشد.

مثبت یا منفی بودن جواب آزمایش خون بارداری برای بانوان به میزان هورمون human chorionic gonadotropin که به اختصار HCG نامیده می‌شود بستگی مستقیم دارد.

این هورمون توسط سلول‌های ایجاد شده در جفت تولید می‌شود که وظیفه تغذیه تخمک را پس از بارور شدن آن برعهده دارند.

تشخیص صحیح باردار بودن یا نبودن فرد از طریق آزمایش خون حدود ۱۱ روز پس از لقاح و در حدود ۱۲ – ۱۴ روز پس از لقاح با آزمایش ادرار تشخیص داده می‌شود.

به طور معمول، سطوح هورمون HCG در زمان بارداری هر ۷۲ ساعت دو برابر می شود، این میزان به بالاترین سطح خود خود در ۸ الی ۱۱ هفته اول بارداری می‌رسد و سپس کاهش پیدا می‌کند اما در تمام طول زمان بارداری ادامه پیدا می‌کند.

البته در برخی موارد نیز با وجود مثبت بودن بارداری این میزان کم است، اما مورد جدی برای سلامت جنین نیست، اما بالا بودن بیش ازحد این هومون می‌تواند عاملی خطرناک برای سلامت جنین باشد.

البته انجام سونوگرافی پس از ۵ الی ۶ هفته از بارداری می‌تواند نتیجه دقیق را در اختیارپزشک، مادر باردار و اعضای خانواده قرار دهد.

اگر سطح هورمون HCG کمتر از mIU/ml ۵ باشد نشان دهنده بارداری منفی است و هر مقداری بالا‌تر از mIU/ml ۲۵ نشان دهنده مثبت بودن بارداری است.

میزان سطح هورمون HCG در هفته‌های مختلف بارداری سالم از آخرین دوره قاعدگی (در زنان در سنین باروری):

۳ weeks LMP: ۵ – ۵۰ mIU/ml

۴ weeks LMP: ۵ – ۴۲۶ mIU/ml

۵ weeks LMP: ۱۸ – ۷، ۳۴۰ mIU/ml

۶ weeks LMP: ۱، ۰۸۰ – ۵۶، ۵۰۰ mIU/ml

۷ – ۸ weeks LMP: ۷، ۶۵۰ – ۲۲۹، ۰۰۰ mIU/ml

۹ – ۱۲ weeks LMP: ۲۵، ۷۰۰ – ۲۸۸، ۰۰۰ mIU/ml

۱۳ – ۱۶ weeks LMP: ۱۳، ۳۰۰ – ۲۵۴، ۰۰۰ mIU/ml

۱۷ – ۲۴ weeks LMP: ۴، ۰۶۰ – ۱۶۵، ۴۰۰ mIU/ml

۲۵ – ۴۰ weeks LMP: ۳، ۶۴۰ – ۱۱۷، ۰۰۰ mIU/ml

برخی مواقع بالا یا پایین بودن غیر عادی سطح این هورمون می‌تواند نشان دهنده سقط جین، بارداری خارج رحمی، بارداری مولار یا بارداری‌های متعدد باشد.

کارشناسان توصیه می‌کنند زنان هنگام انجام این تست از مصرف آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد درد، داروهای پیشگیری از بارداری و یا دیگر دارو‌ها که می‌تواند بر جواب تست اثر داشته باشد خودداری کنند تا پاسخ صحیحی دریافت کنند.

 

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *