افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

شیر بز و این خاصیت های شگفت انگیز

  • خواص شیر بز، میزان سموم و هورمونهای کمتر موجود در این شیر نسبت به شیر گاو است. در واقع در بیشتر مواقع شیر گاو حاوی هورمون های رشد گاوی ، به خصوص هورمون افزایش تولید غیر طبیعی شیر گاو می باشد، اما شیر بز فاقد چنین هورمون هایی است.

 

 شیر بز اگر چه به شکل وسیع و صنعتی کمتر در اختیار مردم قرار میگیرد و تنها افرادی که در روستاها زندگی میکنند امکان دسترسی به آن را دارند، اما این شیر در برخی کشورهای اروپایی به شکل صنعتی و وسیع در اختیار شهروندان قرار میگیرد و حتی به صورت شیرخشک شده نیز در سوپرمارکتها عرضه میشود. درمانگران طب سنتی در رابطه با خواص شیر بز بر این باورند اگر شیر تازه بز با انجیر سیاه تازه که در فصل تابستان میروید، مصرف شود، میتواند تاثیر زیادی در کاهش دردهای آرتروز، روماتیسم و بیماریهای مفصلی داشته باشد. در حدی که، چنانچه افراد به شیرخشک بز یا انجیر سیاه خشک دسترسی داشته باشند، نیز میتوانند با اضافه کردن آب به شیر یا خیس کردن انجیر درون آب از خواص درمانی این غذای دارویی بهره ببرند .به طور کلی شیر بز جایگزین بسیار خوبی برای شیر گاو است ، به خصوص اگر خام و اٌرگانیک باشد. شیر بز ۲ درصد از ذخیره شیر جهانی را تامین می کند و اکثر افرادی که شیر بز مصرف می کنند، کمتر دچار ناراحتی های گوارشی و آلرژی می گردند. برای آشنایی بیشتر با خواص شیر بز و مزایای مصرف آن با ما همراه باشید.

خواص شیر بز (طبیعت و خواص درمانی)

طبع شیر بز از دیدگاه طب سنتی سرد و تر است. برخی از مهمترنی خواص شیر بز برای سلامتی شامل موارد زیر میگردد:

مواد و ترکیبات موثر موجود در شیر بز باعث بهبود سیستم ایمنی بدن شده و عفونت باکتریایی را کنترل میکند.
مصرف شیر بز به دلیل دارا بودن میزان بالای کلسیم، بیماریهای ناشی از کمبود کلسیم نظیر پوکی استخوان و شکستگیهای ناشی از آن را کاهش میدهد. همانطور که قبلا نیز در مورد خواص خوردن شیر گفته شد، مصرف همه انواع شیر برای تقویت و استحکام استخوانها بسیار مفید و ضروری بوده تاثیر قابل ملاحظه ای بر تحریک و کشش عضلات، استخوانسازی، افزایش استحکام و مقاومت استخوانها دارد.
شیر بز برای ا فراد دچار کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید بوده، باعث افزایش خاصیت جذب اهن خون شده، تداخل بین کلسیم و آهن که عامل جذب کمتر آهن توسط بدن میشود را کاهش میدهد.
از مهمترین و جالبترین خواص شیر بز شباهت زیاد آن به خواص شیر مادر است. شیر بز حاوی میزان زیادی اولیگوساکارید است که در شیر مادر یافت میشود.
از دیگر خواص شیر بز، میزان سموم و هورمونهای کمتر موجود در این شیر نسبت به شیر گاو است. در واقع در بیشتر مواقع شیر گاو حاوی هورمون های رشد گاوی ، به خصوص هورمون افزایش تولید غیر طبیعی شیر گاو می باشد، اما شیر بز فاقد چنین هورمون هایی است. بنابراین شیر بز نه تنها مغذی تر است ، بلکه دارای سموم کمتری نیز می باشد.
شیر بز دارای مقدار لاکتوز کمتری نسبت به شیر گاو بوده، از این رو مصرف آن برای افرادی که به قند و لاکتوز شیر گاو حساسیت دارند، بسیار مفید بوده، جایگزین خوبی محسوب میشود.
تغذیه و بازسازی سیستم عصبی بدن از دیگر فواید مصرف شیر بز است . در این زمینه جالب است بدانید گاندی پس از دوره های طولانی اعتصاب غذا ، توانست با مصرف شیر خام بز، دوباره سلامت خود را بدست آورد.
میزان چربی موجود در شیر بز پایینتر از شیر گاو بوده، از این رو مصرف آن برای افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند مفید میباشد.
اسیدهای چرب موجود در شیر از نوع امگا۶ بوده که برای بدن بسیار لازم است. همچنین از مهمترین خواص شیر بز تامین انرژی مورد نیاز بدن میباشد.
شیر بز دارای خواص بسیاری است و در مقایسه با شیر گاو دارای عوارض جانبی کمتری است

ارزش غذایی شیر بز

شیر بز دارای مواد مغذی مورد نیاز بدن می باشد و در مقایسه با شیر گاو دارای مواد افزودنی کمتری است. به طور کلی شیر مجموعه ای از چند غذاست و توسط یک موجود زنده تولید میشود، بنابراین نوع زندگی، کیفیت زندگی، کیفیت مواد غذایی حیوان و شرایط زندگی و استرسهای محیطی میتواند تاثیر زیادی بر کیفیت شیر دام داشته باشد.

جدول مقایسه ارزش غذایی شیر گاو و شیر بز (گرم بر ۱۰۰ میلی لیتر)

 چربی (گرم)  پروتئین (گرم) کربوهیدرات (گرم) انرژی (کیلو کالری)  کلسیم (گرم)
 شیر گاو

 

شیر بز

 ۴/۵

 

۴/۱

۲/۳

 

۳/۳

 ۴/۴

 

۶/۴

 ۶۷

 

۷۲

۱۲۰

 

۱۷۰

 

موارد احتیاط و منع مصرف شیر بز

تاکنون عارضه خاصی در مورد شیر بز گزارش نشده است، لیکن همانند تمام مواد غذایی زیاده روی در مصرف آن توصیه نمیگردد.

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *