افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

شکاف کام و لب / سوت کشیدن گوش از علت تا درمان

465716_142

  • این بیماری یک بیماری ارثی و صرفا مادرزادی است، به دلیل تکامل جدا از هم لب و کام، امکان دارد بچه ای فقط با شکاف لب، فقط با شکاف کام و یا هر دو به دنیا بیاید. شکاف لب می تواند به صورت یک طرفه یا دوطرفه رخ دهد.

 

این خبرگزاری در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی در جامعه و همچنین پیشگیری و آموزش شناخت برخی علایم و مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها، مطالب آموزشی و مصاحبه‌هایی را با بهره‌گیری از بهترین پزشکان کشور که هر هفته مهمان برنامه «مطب مجازی» هستند، منتشر می‌کند.

مهدی خواجوی، متخصص گوش، حلق و بینی و رییس انجمن گوش و حلق و بینی ایران مهمان این قسمت برنامه «مطب مجازی» در خبرگزاری فارس بود،وی از پزشکان برجسته و متخصص در زمینه بیماری‌های گوش و حلق و بینی است. خواجوی در حال حاضر رییس انجمن گوش و حلق و بینی ایران و مدیریت گروه بخش گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را بر عهده دارد.

در ادامه تعدادی از سوالات مطرح شده مخاطبان برنامه مطب مجازی را در جلسه ای با دکتر خواجوی مطرح کردیم که در ادامه مشروح پاسخ‌ها را می‌خوانیم:

ن.جمالی از فیروزکوه: علت بروز شکاف لب در کودکان چیست؟ راه درمان این بیماری چیست؟

این بیماری یک بیماری ارثی و صرفا مادرزادی است، به دلیل تکامل جدا از هم لب و کام، امکان دارد بچه ای فقط با شکاف لب، فقط با شکاف کام و یا هر دو به دنیا بیاید. شکاف لب می تواند به صورت یک طرفه یا دوطرفه رخ دهد. شکاف لب می‌تواند از یک شیار کوچک تا یک بریدگی‌ کامل از لب بالا تا سوراخ‌های بینی متغیر باشد. گاهی اوقات پدر و مادر در روزهای اولیه زندگی نوزاد متوجه این بیماری نمی شوند و این بیماری به مرور زمان خودش را نشان می‌دهد. کودکانی که درگیر این بیماری هستند اغلب هنگام شیر خوردن با مشکل مواجه هستند که می توان با وسایل مخصوص مشکل تغذیه کودک را برطرف کرد. برای درمان این بیماری از روش جراحی استفاده می شود و جهت ترمیم شکاف کام، چندین جراحی انجام خواهد شد که بسته به عمق و بزرگی سوراخ متفاوت است.

ح.مقدم از یاسوج: علت شنیده شدن صدای سوت یا وزوز از گوش را توضیح دهید؟ راه درمان چیست؟

سیستم شنوایی انسان از گوش خارجی، میانی و داخلی تشکیل شده است و در هرجای مسیر سیستم شنوایی اختلالاتی مانند جرم گوش، عفونت گوش، سخت شدن پرده و استخوان های گوش بوجود آید باعث شنیده شدن صدای سوت یا وز وز در گوش خواهد شد.

شایع ترین علل بروز این صدا آسیب های حلزون شنوایی است، مصرف برخی داروها، بدخوابی و اختلالات عصبی بر سیستم شنوایی تاثیر گذار خواهد بود و باعث ایجاد صدا می شود. برخی مواقع شنیده شدن این صدا زنگ خطری در خصوص تومور ها است که باید برای درمان به پزشک مراجعه نمود. اگر این صدا مداوم نباشد نیاز جدی به درمان ندارد.

ع. علوی از خراسان جنوبی: آیا ترشح بیش از حد بزاق دهان در کودکان نشانه بیماری خاصی است؟

ترشح زیاد بزاق دهان ضرری ندارد بلکه می تواند به بلع و جویدن غذای کودک کمک کند، بزاق دهان حاوی آنزیم آمیلاز است که باعث سلامت دهان و دندان ها است. در مواقعی که بزاق دهان آزار دهنده است می‌توان با مصرف داروها این بیماری را درمان کرد و اگر درمان دارویی نتیجه بخش نبود می‌توان با عمل جراحی تعداد غده های ترشح کننده بزاق دهان را کاهش داد.

ا. دهزاد از هرمزگان: درمان سرطان حنجره چیست؟

سرطان حنجره یکی از سرطان های شایع است که عامل اصلی آن استعمال سیگار، قلیان و دخانیت است. همچنین آلودگی هوا و مصرف الکل باعث بروز این بیماری خواهد شد به طوری که مصرف الکل و دخانیات خطر ابتلا به سرطان حنجره را هفت برابر افزایش می دهد.

اولین علامت این بیماری گرفتگی طولانی مدت صدا است،اگر قسمت های بالای حنجره و زیر تارهای صوتی اگر دچار این بیماری شود نشانه هایی مانند تغییر صدای فرد، درد و… را خواهد داشت. برای درمان این بیماری باید تشخیص زود هنگام صورت گیرد و با روش های رادیوتراپی و جراحی این بیماری را درمان کرد. اگر در مراحل اولیه بیماری جراحی صورت گیرد نیازی به برداشتن حنجره نیست و بعد از بهبود یافتن فرد، صدای شخص هیچ تغییری نخواهد کرد.

ه. هاشمی نسب از نکا: زمانی که غذا مصرف می‌کنم غذا در ناحیه لوزه می‌ماند و باعث بروز بوی بد دهان می‌شود برای درمان چه روشی را پیشنهاد می‌کنید؟

در واقع لوزه یک بافت لنفاوی است که در شبکه ای از بافت ها قرار گرفته است که نقش دفاعی دارد. با افزایش سن حجم این بافت کاهش پیدا کرده و شبکه ها در جای خود باقی می‌مانند و به صورت شیار دیده می‌شود. بزاق دهان توانایی شستشوی این نواحی را ندارد و این شیارها به محلی برای تجمع باکتری ها تبدیل می‌شوند. وقتی این نواحی مملو از باکتری شود بوی بد دهان احساس می شود و در زمان باید این نواحی توسط پزشک شست و شو داده شده و تخلیه شود.

اگر با مصرف دارو و شست و شو این نواحی خالی نشد باید با جراحی این مشکل را رفع کرد و جراحی آخرین راه برای درمان است.

ح. اسماعیلی از تهران: نداشتن حس بویایی درمان خاصی دارد؟

اگر نداشتن حس بویایی به دلیل پولیپ بینی باشد می‌توان با برداشتن پولیپ این حالت را رفع کرد، مسیر تنفسی به هر علتی بسته باشد می‌تواند باعث بروز کم بویایی شود که با روش هایی که توضیح داده شد درمان می‌شوند. تومورهای تخریبی که کف مغز و سقف بینی را درگیر می‌ کنند نیز می‌ توانند در بروز این بیماری دخیل باشند.حس بویایی بسیار آسیب پذیر است و فرد با ابتلا به بیماری های مختلف یا شکستگی در نواحی بینی و صورت باعث ممکن است حس بویایی خود را از دست بدهد.

به غیر از آنوسمی‌ هایی که به علت انسداد بینی و عفونت مجاری تنفسی فوقانی بروز می‌ کند در بقیه موارد حس بویایی برگشت پذیر نخواهد بود.ا فرادی که در حس بویایی خود دچار ضعف هستند باید سریعا به پزشک مراجعه کنند؛ چرا که در صورت تشخیص به موقع، درمان سریع تر و موفق ‌تر خواهد بود و به کمک داروها می ‌توان عصب بویایی را ترمیم کرد.

منبع : فارسی

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *