افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

شپش سر در مدارس و راه درمان آن

  • اگرچه شناخته‌شده‌ترین علامت شپش سر، خارش پوست سر است،‌ اما فقط ۳۰ درصد از افراد مبتلا به شپش سر با خارش مواجه می‌شوند. به‌گفته دکتر برجس، تنها راه واقعی برای تشخیص شپش سر، تکرار معاینه‌ها و بررسی‌های منظم با استفاده از شانه‌های مخصوص است.

 

یکی از مشکلاتی که همزمان با شروع فصل مدرسه می‌تواند دانش‌آموزان و والدین آنان را به دردسر بیندازد، مشکل شپش سر است. بنابراین، بررسی وضعیت پوست سر دانش‌آموزان توسط والدین باید یکی از بخش‌های ضروری در روند بازگشت به مدرسه باشد. دکتر یان برجس (متخصص شپش سر)، اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار ما قرار می‌دهد. شپش فقط از طریق تماس سر به سر به دیگران سرایت می‌کند. بنابراین، خوابیدن در اردوهای مدرسه، فعالیت‌های پس از مدرسه، بازی کردن با دوستان و دیدارهای خانوادگی، رایج‌ترین زمینه‌های انتقال شپش در میان کودکان هستند. حتی اخیران مشخص شده است که استفاده از موبایل‌های هوشمند را هم باید به عوامل گسترش‌دهنده شپش سر اضافه کرد.

بازگشت به مدرسه

دکتر برجس می‌گوید: «فصل بازگشت به مدرسه، دوره زمانی خاصی است که والدین را نسبت به مشکل شپش سر نگران می‌کند، چون تماس دانش‌آموزان با یکدیگر در این زمان بیشتر می‌شود و شانس انتقال شپش را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. من می‌دانم که این روند می‌تواند برای والدین استرس‌زا باشد، اما به آنان توصیه می‌کنم که مدتی قبل از شروع مدرسه به این موضوع فکر کنند، نه یک شب مانده به شروع مدرسه». این متخصص می‌افزاید: «انتقال شپش سر فقط در مدرسه اتفاق نمی‌افتد، بلکه بیرون از مدرسه هم امکان‌پذیر است. بنابراین، حتما وضعیت سر فرزندتان را قبل از شروع مدرسه بررسی کنید. اگر به شپش سر مشکوک شدید، حتما فرزندتان را نزد پزشک ببرید تا هرچه زودتر استفاده از محصولات استاندارد را شروع کنید».

دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، بیش از همه در معرض خطر ابتلا به شپش سر قرار دارند، چون بازی‌های آنان با تماس‌های بیشتری همراه است و شانس انتقال شپش را بالا می‌برد. این احتمال خصوصا برای دختران بیشتر می‌شود، اگرچه پسران نیز از این مشکل در امان نیستند.

درمان شپش سر

اگرچه شناخته‌شده‌ترین علامت شپش سر، خارش پوست سر است،‌ اما فقط ۳۰ درصد از افراد مبتلا به شپش سر با خارش مواجه می‌شوند. به‌گفته دکتر برجس، تنها راه واقعی برای تشخیص شپش سر، تکرار معاینه‌ها و بررسی‌های منظم با استفاده از شانه‌های مخصوص است. دکتر برجس می‌گوید: «شپش سر می‌تواند واقعا آزاردهنده باشد، مانع از خواب شود، تمرکز را مختل کند و حتی باعث بدخلقی شود. بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به شپش سر، این است که بررسی‌ها و معاینه‌های منظم را حتی در تعطیلات تابستانی جدی بگیرید. استفاده به‌موقع از محصولات ضد شپش سر باید در همان تعطیلات تابستانی شروع شود تا شانس انتقال این مشکل به کودکان دیگر را به حداقل برساند». برای این‌که تمام اعضای خانواده را از ابتلا به شپش سر دور نگه دارید، مراحل سه‌گانه زیر را در زندگی خودتان جدی بگیرید:

بررسی

موهای کودکان را یک بار در هفته بررسی کنید.

شانه تشخیص مناسب را خریداری کنید و مطمئن شوید که فاصله بین دندانه‌های شانه بیشتر از ۰.۳ میلی‌متر نیست.

این شانه‌ها، شپش سر را به‌راحتی نمایان می‌سازند و شانس تشخیص سریع شپش سر را بالا می‌برند.

اگر با شپش سر مواجه شدید،‌ حتما کودک را برای شروع مراحل درمان نزدک پزشک ببرید.

در این وضعیت، تمامی اعضای خانواده باید بررسی شوند و حتی دوستان و آشنایان نزدیک هم همین‌طور.

درمان

درمان فقط باید در صورت مواجه شدن با شپش سر شروع شود.

از شیوه‌های درمانی تاییدشده و استاندارد استفاده کنید، تا مشکل هرچه سریع‌تر برطرف شود.

دستورالعمل‌های درمان را با دقت انجام بدهید و هیچ کدام از گام‌های درمان را بی‌اهمیت تلقی نکنید.

تکمیل

اگر روند درمان دارای مرحله دوم است، حتما این مرحله را انجام بدهید تا شانس بازگشت شپش سر را به صفر برسانید. وضعیت موهای سر را یک هفته پس از اتمام مراحل درمان بررسی کنید تا از تکمیل شدن روند درمان مطمئن شوید.

منبع : بهداشت نیوز 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *