افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

شناسایی مولکولی آرتروز و بیماری های التهابی

شناسایی نشانگر مولکولی آرتروز با نانو

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛ روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، در این مطالعه از یک حسگر حالت جامد (solid-state) با منفذی در مقیاس نانو برای بررسی اسید هیالورونیک (HA) استفاده شده است.
اسید هیالورونیک یک مولکول طبیعی است که در آب‌رسانی بافت، التهاب و روغن‌کاری مفاصل نقش دارد. توزیع حجم و سایز HA در مایعات بیولوژیکی یک شاخص التهاب است که می‌تواند به آرتروز و بیماری های التهابی دیگر منجر شود.همچنین با استفاده از این مولکول می‌توان پیشرفت بیماری را ارزیابی کرد.
روش‌های دیگری که تاکنون برای اندازه‌گیری این مولکول استفاده می‌شد، مانند روش الکتروفورز، اسپکترومتری جرمی و کروماتوگرافی بسیار سخت، پرهزینه و محدود بودند و گاهی نیاز به تجهیزات پیشرفته داشتند.
این روش جدید شامل یک میکروتراشه است که روی آن یک فرورفتگی یا برجستگی به اندازه چندنانومتر قرار دارد. منفذ روی حسگر به اندازه‌ای کوچک است که فقط قابلیت عبور یک مولکول از آن وجود دارد. با استفاده از این روش می‌توان مولکول‌ها را یک به یک بررسی و سایزشان را اندازه‌گیری کرد.
در این روش غیر تهاجمی مقداری از مایع التهابی زانو کشیده می‌شود و از حسگر عبور داده می‌شود تا میزان بیماری و پیشرفت درمان بررسی شود.دکتر الهه رهبر یکی از محققان ارشد این پروژه است.
آرتریت ( التهاب مفاصل ) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می شود و یکی از بزرگترین معضلاتی است که افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می شوند. شایع ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست دیده می شود.
استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می شوند. آرتروز شایع ترین نوع آرتریت است. این التهاب دردناک سبب تورم و اختلال حرکت مفاصل می شود و معمولا در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون مهره ها بیشتر است. سه عامل اضافه وزن، سن و آسیب دیدگی مفاصل، مهمترین دلایل بروز آرتروز هستند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *