افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

شناخت مشکل عادت‌های فیزیکی متفاوت و بی‌قراری عصبی

بی‌قراری عصبی (فاکتور فیجت)

به گزارش پزشکین به نقل از پروشات؛ ممکن است شما هم از آن دسته افرادی باشید که هنگام غذا خوردن عادت دارید قاشقتان روی بشقاب بکوبید یا همیشه پایتان را تکان دهید. در این صورت انرژی فیزیکی یا ذهنی شما بیش‌ازاندازه است و بدن شما آن را به شکل‌های مختلف نشان می‌دهد. در این صورت می‌توانید با استفاده از حرکات مختلف این انرژی بیش‌ازاندازه را به شیوه مثبت تخلیه کنید.

بااین‌حال استفاده این علائم و نشانه‌ها در صورت بروز بیش‌ازحد، ممکن است مشکلاتی را به بار آورد. اگر این علائم مانع از ارتباط شما با دیگران باشد، در آن صورت به یک مشکل تبدیل می‌شود. حتی اگر باعث بروز سروصدا در محیط کاری‌تان شود، ممکن است به‌عنوان یک فرد بی‌ادب و آزاردهنده شناخته شوید. اگر در حین مصاحبه کاری چنین عاداتی را تکرار کنید، ممکن است به‌عنوان یک فرد عصبی، عصبانی، دروغ‌گو و یا بدون اعتمادبه‌نفس شناخته شوید، حتی اگر چنین چیزی حقیقت نداشته باشد. اگر در حین صحبت با دوستان و همکاران خود این حرکات را انجام دهید، ممکن است آن‌ها این کار را نشانه خستگی، بی‌علاقگی و عدم احترام شما به آن‌ها تلقی کنند و از شما عصبانی شوند.

اگر احساس می‌کنید این بی‌قراری‌ها برایتان مشکل‌ساز شده، در قدم بعدی باید به رفتار خود توجه کنید: انجام این حرکات توسط شما تا چه اندازه قابل‌توجه است؟ آیا این حرکات به تمرکزتان کمک می‌کند یا آن را کاهش می‌دهد؟ آیا این کار دیگران را آزار می‌دهد؟ چه زمانی این بی‌قراری‌ها را بیشتر نشان می‌دهید؟ زمانی که درباره موضوعی نگران هستید و یا صرفاً جهت اینکه عصبانیت خود را نشان دهید؟ برخی از مردم ممکن است به این کار عادت داشته باشند، یا به ناهنجاری‌های روحی روانی، مانند کمبود توجه، مبتلا باشند. با مراجعه به پزشک یا مشاور می‌توانید از مشکل خود باخبر شده و برای درمان آن راه‌حل دریافت کنید.

برای آگاهی از مشکل خود درباره عادت‌های فیزیکی متفاوت و بی‌قراری، راهنمای زیر را مطالعه کنید.

آزمون خودشناسی: بی‌قراری عصبی

___ ۱. اغلب پاهایتان را تکان می‌دهید.

___ ۲. در صورت نشستن زیاد عصبی می‌شوید.

___ ۳. در طول روز آدامس، قرص خوشبوکننده دهان و یا مداد را زیاد می‌جوید.

___ ۴. اغلب زیر لب با خود حرف می‌زنید و چیزی را زمزمه می‌کنید.

___ ۵. در حین غذا خوردن یا صحبت کردن، انگشتان خود را تکان می‌دهید، و یا با قاشق یا مداد به روی میز می‌کوبید.

___ ۶. هنگامی‌که منتظر کسی هستید و یا با فردی صحبت می‌کنید، کلید و یا سکه‌های خود را صدا می‌دهید و با آن‌ها سرگرم می‌شوید.

___ ۷. در تمام مواقع، حتی زمانی که لازم نیست، سریع و باعجله راه می‌روید.

اگر اغلب این بی‌قراری‌ها را نشان می‌دهید، درباره تأثیرات آن با یکی از اطرافیان خود صحبت کنید. از او بپرسید “آیا حرکات من حواس تو را پرت می‌کند؟” به‌احتمال‌زیاد از واکنش آن‌ها متعجب می‌شوید. زیرا زمانی که دوست شما یا اعضای خانواده‌تان با شما صحبت می‌کند و شما پاهایتان را تکان می‌دهید و یا بر روی میز ضربه می‌زنید، طرف مقابل تصور می‌کند شما به حرف او گوش نمی‌دهید و از دستتان ناراحت می‌شود.

۱۰ راه برای مدیریت بی‌قراری و واکنش‌های فیزیکی

  1. اگر این‌گونه رفتارها و واکنش‌های جسمی و عصبی را نشان می‌دهید، باید برای مقابله و بهبود آن‌ها تلاش کنید:
  2. ببینید در چه شرایطی این رفتارها شدت می‌گیرد. آیا در اواخر روز افزایش می‌یابد؟ آیا درنتیجه استرس بیشتر می‌شود؟
  3. با ورزش منظم انرژی خود را تخلیه کنید.
  4. کافئین کمتری جذب کنید.
  5. دست‌های خود را خم کرده و یا روی آن بنشینید، یا پاهای خود را روی‌هم قرار دهید.
  6. در جلسات طولانی برای مدتی سرپا بایستید.
  7. برای به دست آوردن تمرکز خود مدت کوتاهی استراحت کنید.
  8. به‌جای انجام حرکت آزاردهنده‌ای مانند ضربه زدن قاشق بر روی لیوان، انگشت خود را روی پاهای خود بزنید تا صدای آن کمتر دیگران را آزار دهد.
  9. به‌جای صندلی معمولی از توپ‌های بزرگ ورزشی استفاده کنید تا همه انرژی‌تان را در یک نقطه متمرکز نکند، یا از کارفرمای خود بخواهید یک میز کار ایستاده و یا میز کار تردمیل در دفتر قرار دهد.
  10. اگر دیگران از شما خواستند حرکات خود را کنترل کنید به حرف آن‌ها گوش دهید.

اگر این بی‌قراری‌ها تمرکزتان را کاهش داده و یا مانع از ارتباط شما با دیگران می‌شود با یک متخصص سلامت روان یا پزشک، صحبت کنید.

بی‌قراری بیش‌ازحد در عملکرد کاری و یا ارتباطات خود تداخل ایجاد می‌کند. با دانستن زبان بدن و چگونگی تأثیر آن بر زندگی، یاد می‌گیرید که انرژی و استرس خود را به روش بهتر تخلیه کنید. این بی‌قراری‌ها چه یک عادت باشد و چه راهی برای تخلیه استرس و نگرانی، درهرصورت با مدیریت آن می‌توانید اعمال خود را بهتر کنترل کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *