افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

شباهت و تشخیص بیماری های قلبی انسان از روی قلب ماهی زبرا

درک بهتر بیماری های قلبی با ماهی زبرا

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛ از پایگاه خبری ساینس الرت، اکنون محققان یک مدل ساده در اختیار دارند که ساختاری بسیار شبیه به قلب انسان داشته و امکان بررسی روند رشد آن را فراهم می کند.
هنگام رشد قلب، چهار فضای مجزا شکل می گیرد که در انتقال جریان خون به ریه ها و سایر اندام های بدن نقش اساسی دارند. ساختار این سیستم های خون رسانی موازی برای تکامل پستانداران و جدا شدن آن ها از آبزیان تاثیر بزرگی داشته است، اما فرآیندهایی که موجب تمایز اجزای سمت چپ و راست قلب می شوند، هنوز ناشناخته مانده اند.
بر اساس تحقیقات پیشین، قلب بالغ توسط دو نوع سلول پیش ساز موسوم به FHF (مخفف first heart field) و SHF (مخفف second heart field) ساخته می شود. سلول های FHF بخش عمده بطن چپ و سلول های SHF بطن راست را تشکیل می دهند. اما دهلیزهای چپ و راست دربرگیرنده هر دو نوع سلول هستند. با وجود این هنوز مشخص نیست که چطور دهلیزهای چپ و راست قلب به طور مجزا از یکدیگر رشد می کنند.
محققان با استفاده از قلب ماهی زبرا اطلاعات جدیدی را در رابطه با نحوه تکامل قلب انسان و اثرگذاری مولکول ها و سلول های مختلف در شکل گیری مستقل بخش های مختلف قلب به ویژه دهلیزهای آن به دست آوردند. در این تحقیقات با بررسی ژن های فعال دهلیزها، دو ژن pitx2c و meis2b را شناسایی کردند که نوع جهش یافته آن ها در انسان موجب یک عارضه شدید قلبی می شود. بر اساس این تحقیقات همواره این دو ژن در کنار یکدیگر یافت می شوند و مقدار meis2b در دو بطن چپ و راست متفاوت است. با بررسی بیشتر مشخص شد که meis2b توصیف ژن pitx2c را کنترل می کند. این کشف جدید زمینه را برای توسعه روش های درمانی جدید برای بیماری های مادرزادی قلبی فراهم می کند.
مرحله بعدی کار محققان شناسایی عناصر موثر در رشد نامتقارن دهلیزهای قلب و استفاده از مدل ماهی زبرا برای درک بهتر نحوه رشد قلب است.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه eLife منتشر شده است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *