افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

سیستم گردش خون و نکات جالب توجه

  • مواد غذایی سالم و مناسب شامل میوه ها، سبزیجات، لبنیات و همچنین غلات کامل می شوند. تمامی آنها از اهمیت ویژه ای برای حفظ سلامت سیستم گردش خون برخوردار هستند.

 

 

قلب، اندامی عضلانی که نقطه مرکزی سیستم گردش خون را شکل می دهد، وظیفه پمپاژ خون به سراسر بدن را از طریق شبکه ای از رگ های خونی بر عهده دارد.

خون وظیفه حمل اکسیژن و دیگر مواد مورد نیاز بدن برای ارائه عملکردی درست و همچنین حذف مواد زائد را بر عهده دارد. در بدن فردی بزرگسال با اندازه متوسط حدود ۵ لیتر خون وجود دارد.

در ادامه با برخی حقایق شگفت انگیز درباره سیستم گردش خون بیشتر آشنا می شویم.

قلب تنها عضله ای در بدن انسان است که به طور مداوم در حال فعالیت بوده و تنها پس از مرگ فعالیت آن متوقف می شود.

برای هر ثانیه ای که می گذرد، ۱۵ میلیون سلول خونی می میرند.

۲۰۰ میلیارد پلاکت، اجزا دیسک شکل سلول های خون، در روز تولید می شوند.

در شرایطی که یک فرد بزرگسال به طور معمول دارای ۵ تا ۶ لیتر خون است، یک نوزاد تنها ۱ لیتر خون دارد.

آئورت، بزرگترین شریان بدن، خون مورد نیاز تمام قسمت های بدن را به جز ریه ها و قلب تامین می کند.

سیاهرگ ریوی وظیفه انتقال خون اکسیژن‌دار را بر عهده دارد، در شرایطی که دیگر سیاهرگ های بدن انسان خون فاقد اکسیژن را انتقال می دهند.

خون انسان به طور طبیعی بی رنگ است، و رنگ قرمز روشن آن به واسطه رنگدانه هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز خون شکل می گیرد.

هنگامی که خون وارد محفظه قلب می شود، دریچه های آن بسته شده و صدای تولید شده توسط دریچه ها به نام «ضربان قلب» شناخته می شود.

ضربان قلب یک زن سریع‌تر از ضربان قلب یک مرد است.

یکی دیگر از حقایق شگفت انگیز درباره سیستم گردش خون این است که قلب ما حتی پس از خارج شدن از بدن یا تکه تکه شدن نیز به ضربان خون ادامه می دهد.

حدود ۲۳ ثانیه طول می کشد تا خون در سراسر بدن انسان گردش کند.

قلب یک فرد بزرگسال با اندازه متوسط قادر است ۴۰۰ گالن خون را در روز پمپاژ کند.

سمت چپ قلب ضخیم‌تر و قوی‌تر از سمت راست آن است.

خون انسان از گلبول های قرمز که مسئولیت حمل اکسیژن را بر عهده دارند، گلبول های سفید که مسئولیت مبارزه با بیماری ها را بر عهده دارند، پلاکت ها که مسئولیت لخته کردن خون را بر عهده دارند، و یک نوع مایع خاص به نام پلاسمای خون تشکیل شده است.

روزانه تا ۴۴۰ گالن خون از کلیه عبور می کند.

طول عمر گلبول های قرمز خون برابر با ۴ ماه است.

گلبول های قرمز خون تنها سلول هایی در بدن انسان محسوب می شوند که فاقد هسته هستند.

۳۰ تا ۴۰ میلیون گلبول سفید درون بدن انسان وجود دارند، که مسئولیت حفاظت از بدن در برابر ارگانیسم های خارجی را بر عهده دارند.

۱۰ مویرگ ضخامتی برابر با یک تار موی انسان دارند.

قلب حدود ۳۰ میلیون بار در سال می تپد.

گلبول های قرمز خون پیش از این که درون محل تولد خود، یعنی مغز استخوان بمیرند، حدود ۲۵۰ هزار بار در سراسر بدن گردش می کنند.

قلب دارای قدرت خروجی از ۱ تا ۵ وات در دقیقه است، که برابر با قدرت خروجی یک لامپ ۶۰ وات است. این یکی از شگفت انگیزترین حقایق درباره سیستم گردش خون انسان است.

اگر تمام شریان ها، سیاهرگ ها و مویرگ های یک فرد بالغ را پشت سر هم در یک ردیف قرار دهیم، طول آن به ۶۲,۵۰۰ مایل (۱۰۰,۵۸۴ کیلومتر) خواهد رسید.

کارهایی که می توانید برای محافظت از سیستم گردش خون خود انجام دهید

ورزش منظم

۳۰ دقیقه ورزش روزانه به قلب و دیگر بخش های سیستم گردش خون کمک می کند تا سلامت خود را حفظ کنند.

چاقی خطر ابتلا به فشار خون بالا، کلسترول بالا، و دیابت را افزایش می دهد، که همگی آنها می توانند هرچه بیشتر خطر حمله قلبی و دیگر بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهند. اگر اضافه وزن دارید، کاهش حداقل ۱۰ درصد از وزن فعلی خود را برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری ها مد نظر قرار دهید.

ترک سیگار

یکی از شناخته شده‌ترین حقایق درباره سیستم گردش خون این است که سیگار کشیدن می تواند به آن آسیب وارد کند. سیگار کشیدن می تواند به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مختلف مانند تصلب شرایین را افزایش دهد. زمانی که سیگار را ترک کنید، بدون در نظر گرفتن این که چه مدت مشغول به سیگار کشیدن بوده اید، خطر ابتلا به این بیماری به میزان قابل توجهی با گذشت هر سال کاهش می یابد.

رژیم غذایی مناسب

مواد غذایی سالم و مناسب شامل میوه ها، سبزیجات، لبنیات و همچنین غلات کامل می شوند. تمامی آنها از اهمیت ویژه ای برای حفظ سلامت سیستم گردش خون برخوردار هستند. همچنین، از نوشیدن الکل و غذاهای حاوی چربی های ترانس و چربی های اشباع شده پرهیز کنید.

کاهش استرس

استرس می تواند به محدود شدن گردش خون منجر شود. اگر همواره دچار استرس هستید، می توانید برای مقابله با این شرایط به آهنگ های مورد علاقه خود گوش دهید، پیاده روی کنید، مدیتیشن انجام دهید، یا هر کاری دیگری که موجب آرامش شما می شود را انجام دهید. زمانی که آرامش داشته باشید، وضعیت سیستم گردش خون شما نیز بهبود می یابد.

 

منبع : عصر ایران

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *