افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

سیاهی و چروک زیر چشم

گر دچار آلرژی آتوپیک یا سرشتی هستید، قدم اول برای رفع چین‌و چروک و تیرگی و گودی زیر چشم، کنترل آلرژی است.رفع التهاب می‌تواند تا حد زیادی باعث کاهش چین‌وچروک‌ ناشی از خارش شود، اما برای درمان کامل باید از لیزرهای غیرزخم‌کننده که اثر کمی دارند، استفاده کرد. پی‌آر‌پی هم می‌تواند تا حدی موثر باشد.

یکی از مسائل شایع در افراد با زمینه آلرژی سرشتی، اگزماهای اطراف چشم است که به‌طور شایع معمولا پلک بالا را درگیر می‌کند اما در مواردی ممکن است پلک پایین هم درگیر شود. از جمله علائم آلرژی، خارش، قرمزی و تورم و گاهی بروز تاول‌های ریز در ناحیه است.

wqs

زمانی که فرد دچار آلرژی شد، باید هرچه سریع‌تر به فکر درمان باشد. قدم اول، تلاش برای پیدا کردن عامل آلرژی است. پیداکردن این عامل چندان راحت نیست، گرچه روش‌های تشخیص گوناگونی مثل تست‌های مختلف برای این منظور وجود دارد که «پچ‌تست» معروف‌ترین آنهاست. در این روش آلرژن‌های استانداردی را در ناحیه کمر روی پوست می‌چسبانند و بعد از چند روز بررسی می‌کنند تا مشخص شود فرد به چه ماده‌ای آلرژی دارد.

البته این کار چندان ساده نیست چون در بسیاری موارد مثبت کاذب و منفی کاذب‌هایی وجود دارد که تشخیص عامل واقعی را مشکل می‌کند. از جمله آلرژن‌های رایج می‌توان به فلز نیکل اشاره کرد. افرادی که به نیکل حساسیت دارند اگر از گوشواره، النگو یا گردنبند یا حتی دکمه شلوار جین یا مواد آرایشی به‌خصوص مداد چشم یا ریمل حاوی نیکل استفاده کنند، دچار خارش و التهاب می‌شوند. غیر از مواد آرایشی، لاک ناخن هم می‌تواند باعث آلرژی‌های چشمی شود.

در واقع ماده حساسیت‌زا روی لاک ناخن است و این خانم‌ها بدون آنکه آگاه باشند مرتب آن را با پلک در تماس قرار می‌دهند. قدم بعد از تشخیص، حذف آلرژن و تلاش برای کم‌کردن میزان التهاب است. فرد باید سعی کند تا جای ممکن پلکش را نخاراند زیرا خاراندن زیاد پوست پلک می‌تواند باعث ضخیم‌شدن پوست این ناحیه و بروز چین‌‌وچرک‌ و تیرگی و گودی زیر چشم ‌شود.

در صورتی که زیر چشمتان گود رفته نیز تزریق چربی از خود فرد بهترین درمان است. اما برای درمان تیرگی زیر چشم این خانم، به‌خصوص اگر به صورت سرشتی دچار این تیرگی هستند، می‌توان یکی از این روش‌ها را انتخاب کرد:

۱- پیلینگ شیمیایی : این کار باید به‌وسیله متخصص پوست انجام شود و می‌تواند تا حد زیادی به کاهش تیرگی کمک کند البته انجام آن در افرادی که پوستی سبزه دارند، ممکن است باعث بدتر شدن تیرگی شود.

۲ – لیزر: استفاده از لیزرهای زخم‌کننده مثل فراکشنالco2 می‌تواند باعث بهتر شدن تیرگی شود اما باز هم در افرادی که پوست تیره‌ای دارند ممکن است انجام این کار باعث بروز لک شود و وضعیت را بدتر کند.

۳- کرم‌های ضد تیرگی دور چشم : در افرادی که به صورت سرشتی دچار تیرگی زیر چشم هستند، استفاده از کرم‌های رفع‌کننده تیرگی می‌تواند مفید باشد اما در افراد مبتلا به آلرژی این کار توصیه نمی‌شود زیرا کرم‌ها حاوی رتینول و عوامل لایه‌بردارند که پوست افراد مبتلا به آلرژی را تحریک می‌کند و باعث بروز مشکلات بیشتر می‌شود.

۴- پی‌ آر‌ پی : استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت فرد یکی از بهترین روش‌ها برای رفع تیرگی زیر چشم است و حتی به افراد با پوست‌های تیره نیز توصیه می‌شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *