افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

سوال درباره عمل لیزیک چشم

aas

آيا همانطور كه در برخي از تبليغات مي آيد دستگاههاي مختلف ليزر اكسايمر “خيلي” با هم متفاوت هستند؟

نسل جديد دستگاههاي ليزر اكسايمر كه اصلاح كننده دوربيني و نزديك بيني و آستيگماتيسم هستند اكثرا روش نويني را انتخاب كرده اند تا علاوه بر امنيت بالاي درماني نتايجي چون پخش نور و بازگشت نمره چشم را به حداقل برسانند. اين خصوصيات در بسياري از ليزرهاي اكسايمر امروزه مشاهده مي گردد و محدود به دستگاه و كمپاني خاص نمي گردد،‌ بهر حال هميشه تبليغات در زندگي امروزه نقش مهمي داشته است.

آيا تاثير جراحي هاي با ليزر اكسايمر دائمي ميباشد؟

با توجه به آنكه ليزر ضخامتي از قرنيه را متناسب با ميزان رفراكشن و شماره چشم بر مي دارد در صورتي كه شماره چشم ثابت شده باشد اثر آن دائمي مي باشد و برگشت ناپذير است.

آيا همه چشمها داراي عيوب انكساري به اصلاح زي اوپتيكس يا (( ويژه فردي )) نياز دارند؟

خير،‌ پس از انجام تمام آزمايشات بخصوص قرنيه اي كه مكمل اورب اسكن مي باشد و زي ويو zywave گفته مي شود مشخص مي گردد كه آيا به اين گونه اصلاح نياز مي باشد يا خير. در اين آزمايش ميزان تفرق و اعوجاج نورها مشخص مي گردد و اگر از حد به خصوصي بيشتر بود اصلاح با زي اوپتيكس مورد نياز خواهد بود.

سيستم جديد ( زي اوپتيكس ) Zyoptix چيست و كاربرد آن در چه مواردي مي باشد؟

اين سيستم كه بر روي نوع بخصوصي از دستگاههاي اكسايمر نصب گرديده قادر است علاوه بر شماره¬هاي عادي چشم ( دوربيني يا نزديك بين يا آستيگماتيسم) ديگر خصوصيات فردي قرنيه افراد كه بر روي نحوه تشكيل تصاوير موثر مي باشد اصلاح نمايد. در اين سيستم بعلت آنكه جهت نحوه انجام ليزر نياز به دهانه هاي Aperture خروجي خاصي براي ليزر دارد از كارت هاي ويژه اي كه ((كارت زي اوپتيكس)) ناميده مي شود (براي هر چشم جداگانه) استفاده مي گردد. در حال حاضر هر كارت قيمت معادل يكصد دلار دارد كه به هزينه هاي جراحي عادي اضافه مي شود.

آيا اين گفته صحيح است كه فردي با سابقه جراحي ليزيك چنانچه به كوهنوردي رفته و به ارتفاعات صعود نمايد، دچار افت ديد در چشمها مي گردد؟

خير، اين مطالب صحيح نبوده و ريشه علمي ندارد.

آيا وارد شدن آب به داخل چشم پس از انجام ليزيك خطرناك است؟

بلافاصله بعد از جراحي و بخصوص در روزهاي اول و دوم اين مسئله بيشتر خطرناك است. حداقل ۴۸ ساعت تا كامل شدن ترميم زخم برش قرنيه و ممانعت از خطر ورود عوامل عفوني به داخل ضخامت قرنيه زمان نياز است و در طول اين مدت آب نبايد داخل چشم شود.

آيا تاري ديد خصوصا در كارهاي نزديك مثل مطالعه بعد از جراحي طبيعي است يا اينكه عمل نا موفق بوده است؟

اين پديده تار ديدن اشياء نزديك پس از عمل، ‌طبيعي بوده و با گذشت زمان بهبود مي يابد. و هر چقدر هم سن بيمار جوان تر باشد ديد نزديك سريعتر بهبود مي يابد.

آيا عصبانيت شديد يا گريه زاري فراوان بعد از جراحي خطرناك است؟

خير، اين حالات روحي و رواني ممكن است سبب تغييرات گذراي ديد شوند، اما بر نتيجه عمل تاثيري ندارد.

آيا حتما لازمست پس از ليزيك همه جا و هميشه عينك آفتابي استفاده شود؟

به خاطر انجام ليزيك چند روز اول به علت آنكه نور ممكن است سبب تحريك و اذيت چشم ها شود نياز است اما اصولا براي محافظت چشم (حتي عمل نشده) در مقابل نور ماوراء بنفش خورشيد استفاده از عينك آفتابي حتي براي فردي كه تحت عمل ليزيك قرار نگرفته نيز پيشنهاد مي گردد.

عده اي ترس از آن دارند كه اگر در زمان جراحي برق رفت چه مي شود؟

دستگاه ميكروكراتوم (وسيله برش لايه اي قرنيه) اصولا با باتري قابل شارژ كار مي كند و با برق كاري ندارد. خود دستگاه ليزر اكسايمر نيز در اكثر مواقع با دستگاههاي داراي باتري حمايت كننده برق (در صورت قطع شدن) كار مي كند.

آنانكه ترس دارند در حين جراحي تكان شديدي به خود بدهند، نتيجه جراحي آنان چه مي شود؟

كنترل انجام ليزيك در دست جراح بوده و مي توان در صورت جابجا شدن بيمار انجام ليزر را متوقف كرده و پس از ثابت شدن وضعيت چشم و سر بيمار جراحي را ادامه داد.

آيا فصل خاصي براي اين عمل مناسبتر است؟

خير، ‌به علت آنكه دما و رطوبت اتاق در تمام ايام سال در اتاق عمل در جهت به كارگيري هرچه بهتر دستگاه اكسايمر تحت كنترل و تنظيم مي باشد فصلهاي مختلف سال تاثيري بر نتيجه عمل ندارد.

چند روز پس از جراحي استراحت واجب است و نمي توان به سر كار ( خصوصا اداره) حاضر شد؟

استراحت مطلق و در خانه ماندن بيش از يك تا دو روز ضرورتي ندارد و هر چه زودتر، حتي لازم است به سر كار حاضر شده و از چشم ها به نحو مطلوب كار كشيده شود.

فردي كه دچار ضعف بينايي مي باشد و خصوصا اگر نزديك بيني داشته باشد چنانچه دائما عينك بزند و يا اگر اصلا استفاده نكند آيا تاثيري براي چشم او خواهد داشت يا خير؟

خير،‌اين افراد در صورت استفاده از عينك ديد بهتري داشته و استفاده نكردن از آن خطري براي چشم و شماره نداشته وليكن چشمها آزار و اذيت بيشتري را احساس مي كنند و كيفيت ديد نيز مطلوب نمي باشد.

آيا حضور در محيطهاي شلوغ و پر از سر و صدا براي بيمار ليزيك شده خطر و ضرري دارد يا خير؟

آلودگي صوتي اگر مداوم و طولاني نباشد براي چشم عمل شده خطري ندارد.

آيا پس از جراحي ليزيك مي توان از رنگ مو براي رنگ آميزي موهاي سر استفاده كرد؟

استفاده از رنگ مو پس از جراحي ليزيك بلامانع است،‌ لكن در همه مواقع و براي همه افرادي كه اين كار را انجام مي دهند لازم است از داخل شدن ذرات رنگ به داخل چشمها جلوگيري شود.

آيا آنطور كه در برخي روزنامه ها نوشته اند ليزيك (( منجر به كوري)) مي گردد؟

ليزيك دردست جراحان با تجربه جزء كم عارضه ترين جراحي هاي چشم محسوب مي گردد به هر حال انجام نابجاي ليزيك مي تواند داراي عوارض خاص خود باشد. اما كوري در ارتباط مستقيم با ليزيك از هيچ مركزي گزارش نگرديده است و اين عبارت ترجمه نادرست از متن به زبان خارجي بوده است.

يا برخورد باد به چشمها پس از عمل مثلا در حين موتور سواري بخصوص براي آنكه عمل شده است و براي چشمي كه تحت عمل ليزيك قرار گرفته است ايجاد مشكل مي نمايد؟

خير،‌پس از جراحي بخصوص در روزهاي اول، ‌در معرض باد قرار گرفتن چشمها بايد با احتياط زياد باشد چرا كه اگر باد داراي ذرات معلق بوده و با سرعت به قرنيه برخورد كند احتمال بروز عفونت مي رود.

بنابراين درصورتي كه بيمار عمل شده نياز به انجام موتور سواري دارد بايد حتما از عينك محافظ استفاده كند تا مانع از اصابت اين ذرات به قرنيه گردد.

آيا پس از ليزيك چشمها هميشه نسبت به (( بو و عطر)) حساس باقي خواهند ماند؟

خير،‌پس از ليزيك تنها براي دوره كوتاهي چشم عمل شده نسبت به بوهاي محرك تا حدودي حساس خواهد بود كه گذرا بوده و بر طرف مي گردد و اين حساسيت مسئله اي نيست كه هميشگي و دائمي باشد.

آيا پس از ليزيك رژيم غذايي خاصي بايد رعايت گردد؟ آيا پرهيز غذائي بخصوص مورد نياز است يا خير؟

پس از ليزيك هيچگونه پرهيز غذايي و رژيم خاص غذايي مورد نياز نيست.

آيا گريه تاثيري بر نتيجه جراحي و ديد نهائي حاصله از ليزيك دارد؟

چند روز پس از ليزيك كه چسبندگي فلاپ (لايه سطحي قرنيه كه برش داده شده) كامل شد،‌گريه كه افزايش اشك در سطح قرنيه مي باشد، ‌ديگر تاثير بر نتيجه جراحي و بر ديد نهايي بيمار نخواهد داشت.

آيا پس از ليزيك مي توان جراحيهاي ترميمي دندان، كشيدن آن و يا تزريق در نواحي دندانها انجام داد؟

انجام تزريق و جراحي فك و دندان تاثيري بر روي نتيجه ليزيك ندارد و بيمار با آسودگي خاطر مي تواند نسبت به اين امور درماني اقدام نمايد.

آيا پس از عمل مصرف داروهاي هورموني ( مثل پروژسترون و استروژن) تاثيري بر نتيجه حاصله دارد؟

خير‌، مصرف اينگونه داروها براي بيماران عمل شده هيچگونه تاثير سوئي نداشته و مصرف آن براي بيماران بلامانع است.

آيا افرادي كه مبتلا به بيماري قند (ديابت) هستند مي توانند تحت عمل ليزيك قرار بگيرند؟

اگر بيمار مبتلا به ديابت در مراحل بسيار ابتدايي بيماري يعني بدون گرفتاري و درگيري چشمها بوده و شماره چشمها نيز ثابت باشد از نظر انجام ليزيك مشكلي نيست،‌ اما در مراحل پيشرفته بيماري قند يا در حاليكه بيماري كنترل نشده و يا آنكه شماره چشم¬ها درحال تغيير است،‌ ليزيك انجام نگيرد.

آيا پس از جراحي ليزيك رنگ پوست اطراف چشم و پلكها تغيير مي كند؟

خير،‌جراحي ليزيك تنها بر روي قرنيه انجام شده و بر روي رنگ پلكها و پوست اطراف چشم تاثير نمي گذارد. كبودي اطراف پلكها كه در برخي افراد ديده مي شود ناشي از خونريزي زير پوست اين نواحي است كه با درمانهاي تخصصي پوست بهبود مي يابد.

بعضي افراد مي گويندحالت چشم پس از جراحي ليزيك تغيير مي كند، آيا اين مطلب صحت دارد؟

منظور از حالت چشم نماي صورت فرد با عينك و بي عينك مي باشد يعني فردي كه مي خواهد عمل كند عينك خود را برداشته و خود را در آينه ببيند همين وضعيت پس از جراحي ليزيك نيز باقي مي ماند. خصوصا در شماره هاي نسبتا بالا كه فرد نزديك بين با زدن عينك حالت چشم ها كوچك تر از حد معمول مي گردد و گود افتاده به نظر مي رسد. خود جراحي ليزيك تاثيري بر روي ساختار چهره ندارد و تنها عينك برداشته مي شود.

آيا اگر يكي از نزديكان خودتان عينكي بود اين جراحي را به او پيشنهاد مي كرديد؟

ليزيك يك جراحي پيشنهادي نيست. بسياري از جراحان با تجربه افراد فاميل و نزديكان و همكاران خود را تحت عمل جراحي ليزيك قرار داده اند،‌اگر اين افراد با عينك و لنز خود مشكل داشته و با نحوه عمل ليزيك آشنا بوده و هنوز تمايل به انجام ليزيك بر روي چشمهاي خود دارند به شرط آنكه كانديد مناسبي از نظر معاينات چشم پزشكي‌، باشند مي توانند تحت عمل جراحي قرار بگيرند.

رابطه جراحي بيني (رينوپلاستي) با ليزيك چگونه است؟

به دليل آنكه پس از رينوپلاستي فرد تا مدتي نخواهد توانست از عينك خود استفاده كند اگر بيمار تمايل دارد هر دو عمل در اسرع وقت انجام شود و خصوصا اگر شماره بالائي از عيب انكساري دارد بهتر است ابتدا ليزيك انجام گيرد.

انجام رينوپلاستي پس از ليزيك نيز بلامانع بوده و بر روي نتيجه عمل تاثير ندارد تنها جراح بيني و متخصص بيهوشي بايد درجريان عمل ليزيك انجام شده بر روي چشم ها قرار بگيرد به خصوص اگر رينوپلاستي قرار است با بيهوشي عمومي انجام گيرد حتما چشمها در طول عمل بسته بماند و مراقبت هاي لازم انجام گيرد.

گفته مي شود (( پس از ليزيك ضربه به سر منجر به كوري مي گردد))؟ آيا اين جمله صحيح است؟

خير،‌ضربه به سر هيچ ارتباطي با جراحي ليزيك از نظر ايجاد كوري و از بين رفتن ديد ندارد. نقاطي از سر هستند كه ضربه به آنها به عصب بينايي منتقل شده سبب صدمات عصبي و در نتيجه كاهش بينايي مي گردد.

آيا صحيح است كه پس از عمل جراحي ضربه به چشم منجر به كوري مي گردد؟

خير،‌اگرچه چشم عضو بسيار ظريف و حساسي مي باشد،‌ اما ليزيك تاثير چنداني بر روي مقاومت قرنيه و در نتيجه كل چشم ندارد. اگر ضربه به شدتي باشد كه براي چشم عمل نشده مضر باشد براي چشمي كه ليزيك شده نيز خطرناك خواهد بود.

چرا هزينه عمل ليزيك تا اين حد گران است؟

ليزر اكسايمر و دستگاههاي همراه آن براي انجام ليزيك در زمره دستگاههاي جديد و گران مي باشد(در حدود ۳۰۰ هزار دلار) از طرفي هزينه نگهداري و مواد مصرفي دستگاه ليزر براي هر مركز ساليانه حدود ۵۰ تا ۷۵ هزار دلار مي باشد (به شرط آنكه دستگاه نياز به تعمير اساسي و تعويض قطعات گران ديگري پيدا نكند) اين جراحي در اروپا و آمريكا براي هر چشم بر اساس نوع مركز ليزر از ۱۵۰۰ تا۲۰۰۰ دلار هزينه دارد در ايران اين هزينه جراحي ليزيك بسيار پايين تر از ديگر كشورها مي باشد. ضمن اينكه كيفيت كار نيز بسيار بالا مي باشد به طوري كه بسياري از افراد مقيم خارج نيز براي انجام اين جراحي به ايران سفر كرده و تحت عمل قرار مي گيرند. در ايران خوشبختانه بسياري از شركتهاي بيمه خصوصي هزينه جراحي ليزيك را براي شماره هاي بالا قبول كرده اند كه از اين طريق كمك قابل ملاحظه اي به بسياري از بيماران شده است.

آيا دستگاه ليزر نو و كهنه دارد؟ به عبارتي اگر دستگاه نو باشد بهتر نيست؟

در قسمت ميكروكراتوم ليزيك (برش دهنده قرنيه) تيغه تيز برش بايد براي هر بيمار مرتبا” تعويض گردد كه اين كار براي حفظ كيفيت برش و پيشگيري از بروز عوارض عمده ديگر و جلوگيري از انتقال بيماريها انجام مي گردد.قسمت كامپيوتري دستگاه ليزر نيز مرتبا” به وسيله برنامه هاي جديد كامپيوتري به روز (up Grade) مي گردد.گازهاي موثر درايجاد ليزر نيز به طور مرتب از خارج از كشور وارد و حدود هر يكي دو هفته تعويض مي گردد. از سوي ديگر تمامي بخشهاي دستگاههاي ليزر مرتبا و به طور دوره اي بايد سرويس و كنترل و تعويض گردند. به طور خلاصه تمامي قسمتهاي اصلي و موثر هميشه بايد از نظر كارايي و فعاليت نو و جديد باشند. بنابراين نگراني از اينكه دستگاه يك مركز نو و ديگري قديمي است موردي ندارد.

آيا دستگاه ليزر نو و كهنه دارد؟ به عبارتي اگر دستگاه نو باشد بهتر نيست؟

در قسمت ميكروكراتوم ليزيك (برش دهنده قرنيه) تيغه تيز برش بايد براي هر بيمار مرتبا” تعويض گردد كه اين كار براي حفظ كيفيت برش و پيشگيري از بروز عوارض عمده ديگر و جلوگيري از انتقال بيماريها انجام مي گردد.قسمت كامپيوتري دستگاه ليزر نيز مرتبا” به وسيله برنامه هاي جديد كامپيوتري به روز (up Grade) مي گردد.گازهاي موثر درايجاد ليزر نيز به طور مرتب از خارج از كشور وارد و حدود هر يكي دو هفته تعويض ميگردد. از سوي ديگر تمامي بخشهاي دستگاههاي ليزر مرتبا و به طور دوره اي بايد سرويس و كنترل و تعويض گردند. به طور خلاصه تمامي قسمتهاي اصلي و موثر هميشه بايد از نظر كارايي و فعاليت نو و جديد باشند. بنابراين نگراني از اينكه دستگاه يك مركز نو و ديگري قديمي است موردي ندارد.

آيا تفاوتي بين دستگاه هاي ليزراكسايمر موجود در ايران و خارج وجود دارد؟

اكثر ليزرهاي اكسايمر موجود در مراكز ليزر در حال حاضر از چند نوع ليزر ساخت كارخانه نايدك ژاپن و تكنولاس آمريكا مي باشد. در يكي دو مركز نيز نوع ديگري از اين ليزر ها وجود دارد.

در حال حاضر نتيجه برنامه هاي كامپيوتري اصلاح نزديك بيني،‌ دور بيني و آستيگماتيسم منظم به وسيله تمامي اين دستگاهها يكسان مي باشد.

اين دستگاهها مرتبا از نظر برنامه نرم افزاري به روز مي شوند و قطعات دستگاهها كه نياز به كاركرد دقيق و منظم دارند به طور مرتب تعويض و نو مي گردد.

آيا اصولا” شما ليزيك را پيشنهاد مي كند؟

هيچ چشم پزشكي نبايد اين جراحي را به بيمار پيشنهاد نمايد. اگر چه ليزيك داراي عوارض نادر و محدودي مي باشد.

اما به هر حال احتمال بروز آنها (هر چند كم) وجود دارد جراح بيمار را فقط معاينه كامل كرده و خصوصا از نظر شماره دقيق چشمها،‌ قرنيه و شبكيه مورد بررسي كامل قرار داده و مي تواند به بيمار اعلام نمايد كه آيا وي مي تواند تحت عمل جراحي ليزيك قرار گيرد يا خير؟

و يا آنكه حدودا پس از ليزيك شماره چشم در چه حدي خواهد بود. اما پيشنهاد كردن اين عمل بدون آنكه بيمار خود تمايل به عمل داشته يا مشكلي با عينك و لنز تماسي نداشته باشد،‌ صلاح نيست.

آيا ليزيك كاربرد و استفاده درماني ديگري نيز دارد؟

ليزيك در مواردي كه پس از جراحي آر.كي ( روش سابق اصلاح عيوب انكساري) يا پيوند قرنيه، ميزان قابل ملاحظه¬اي از آستيگماتيسم منظم توام با نزديك بيني وجود داشته باشد به منظور كاهش شماره موجود و بهبود وضعيت ديد بيمار مي تواند مورد استفاده قرار گيرد. همچنين پس از جراحي كاتاراكت (آب مرواريد ) و لنزهاي داخل چشمي چنانچه شماره چشم بالا باشد مي توان از ليزيك براي اصلاح آن استفاده كرد.

روش استفاده از ((حلقه داخل قرنيه)) چيست؟

حلقه هاي داخل قرنيه يا (ICR) Intracorneal ring دو حلقه نيمه دايره از جنس تركيبي شفاف به نام PMMA مي باشند كه به وسيله جراحي در ضخامت قرنيه كار گذارده مي شود.

اين روش جراحي براي اصلاح شماره هاي پايين نزديك بيني (تا نمره ۴ ديوپتر) كارائي دارد ولي به علت توانايي ليزيك و نتايج قابل قبول در اين محدوده و هم به علت گراني اين حلقه ها اين روش هنوز متداول و رايج نگرديده است اما در صورت نياز قابل انجام مي باشد.

اگر شماره چشم فرد بسيار بالاتر از توانايي اصلاح بوسيله ليزيك باشد چه مي توان كرد؟

راههاي جديد ديگري براي اصلاح شماره هاي بسيار بالاي نزديك بيني مانند لنزهاي داخل چشمي در حال حاضر انجام مي گردد و عمل توام لنزهاي داخل چشمي و ليزيك نيز براي افزايش دقت و قدرت اصلاح شماره هاي بالا پيشنهاد مي گردد.

بدين ترتيب كه براي شماره هاي بالاتر از ۲۳ ابتدا لنز داخل چشمي گذاشته مي شود و در صورتي كه نزديك بيني باقيمانده قابل قبول نباشد براي باقيمانده نزديك بيني (اگر ضخامت قرنيه مناسب باشد) مي توان ليزيك انجام داد

آيا اگر گواهينامه فرد قبل از عمل با عينك باشد پس از ليزيك اشكالي وجودخواهد داشت يا خير؟

اگر پس از ليزيك ديد دور فرد بدون نياز به عينك كامل باشد ( يعني ديگر نياز به عينك نباشد ) بهتر است گواهينامه جديد پس از انجام معاينه مجدد چشم توسط اداره راهنمايي و رانندگي و تاييد و بررسي كميسيون مربوطه اخذ گردد.

آيا بين پديده پخش نور در شب و شماره چشم قبل از عمل ارتباطي وجود دارد؟

به علت آنكه براي اصلاح شماره هاي بالاي نزديك بيني از منطقه¬هاي كوچكتر براي انجام ليزر استفاده مي گردد،‌تداخل نور در منطقه ليزر شده با اندازه مردمك كه در شب بيشتر باز مي شود مي تواند سبب ايجاد پخش نور گردد.

بنابراين براي شماره هاي بالاتر (بيشتر از ۱۰) معمولا احتمال آنكه مدت طولاني تري پخش نور داشته باشند،‌ بيشتر است.

تا چه زماني پس از ليزيك نمي توان رانندگي كرد؟

از زماني كه ديد دور بيمار تثبيت شده و نور محيط سبب آزار و اشك ريزش نگردد، ‌رانندگي بلامانع است. در اكثر موارد پس از ليزيك،‌ رانندگي در طي روز راحت تر از شب مي باشد اگر پخش نور به ميزان آزار دهنده در شب وجود نداشته باشد رانندگي بلامانع است.

پخش نور در شب نيز با گذشت زمان و ترميم لايه هاي قرنيه تدريجا كاهش مي يابد.

احساس خشكي چشم پس از ليزيك چيست؟

احساس خشكي چشم پس از ليزيك دائمي نبوده و به طور گذرا ايجاد مي گردد كه با گذشت زمان بهبود مي يابد اين حالت به علت تغيير انحناي سطح قرنيه و برش اعصاب قرنيه ناشي از جراحي بوده كه با گذشت زمان و تثبيت وضعيت سطح قرنيه و كامل شدن دوره ترميم برش،‌ تدريجا بهبود مي يابد.

چرا پس از ليزيك گاهگاهي چشم عمل شده تير مي كشد؟ آيا درمان خاصي براي آن وجود دارد؟

تير كشيدن و سوزش ناگهاني و گذرا پس از ليزيك درتعدادي از بيماران اتفاق مي افتد اين حالات به علت خشكي خفيف گذرا و موقت٬ گاهگاهي اتفاق مي افتد. اگر تعداد دفعات اين رخداد در طي روز زياد باشد مي توان با قطره اشك مصنوعي آن را كنترل كرد.

نكته مهم اينست كه اگر درد و سوزش گذرا نبود و بيش از چند ساعت ادامه پيدا كرد، حتما بايد به چشم پزشك خود و يا در صورت برخورد با تعطيلات به اورژانس چشم بيمارستانهاي دانشگاهي مراجعه نمايد تا مشكل خاصي نباشد.

آيا استفاده از لنز رنگي پس از ليزيك مانعي دارد؟

اصولا استفاده از لنز رنگي در هيچ موردي پيشنهاد نمي گردد. ولي پس از ليزيك نيز مي توان با احتياط بسيار (فقط در صورت اصرار بيمار) مورد استفاده قرار گيرد.

اگر پس از ليزيك شماره باقيمانده از عيب انكساري اوليه چشم زياد باشد مي توان از لنز تماسي استفاده كرد؟

بلي پس از چند ماه با رعايت احتياط هاي واجب و بهداشتي در صورتي كه چشم پزشك صلاح بداند و شماره باقيمانده بالا باشد، ‌لنز تماسي را مي توان مورد استفاده قرار داد.

آيا كار كشيدن بيش از حد از چشم ها پس از ليزيك باعث آسيب يا ضعيف شدن مجدد چشم نمي شود؟

خير، پس از ليزيك اگر چه تا مدت كوتاهي كار چشمي در فاصله نزديك ممكن است با تاري توام باشد اما با گذشت زمان بهتر خواهد شد و هيچگونه اثر سوئي در جهت ضعيفتر شدن شماره و ديد چشم به علت اينگونه فعاليتهاي چشمي گزارش نشده است در كوتاه مدت كار با مانيتور سبب تسريع بروز علائم خشكي چشم مي گردد كه با گذشت زمان بهبود مي يابد.

آيا پس از ليزيك روزه گرفتن براي چشم ضرري دارد؟ آيا روزه باعث ضعيف شدن مجدد چشم نمي شود؟

خير، ‌روزه گرفتن باعث ضعيف شدن و افزايش نمره چشم نمي شود و تاثيري نيز بر روي نتيجه ليزيك ندارد.

پس از ليزيك تا چند وقت نمي توان روي دست طرف چشم ليزيك شده خوابيد؟

خوابيدن به هر طرف كه بيمار مايل باشد پس از ليزيك بلامانع است. فقط بايد مراقب باشد حين خواب به چشم ها دست نمالد و اگر بيمار احتمال مي دهد در خواب به چشم ها دست بزند بهتر است تا يك هفته از شيلد پلاستيكي (محافظ چشم كه با چسب روي چشم گذاشته مي شود) استفاده كند.

از چه زماني پس از ليزيك مي توان خم شد؟ آيا ركوع و سجود حين نماز مانعي ندارد؟

ليزيك عمل خارج چشمي محسوب شده حتي بلافاصله بعد از عمل نيز خم و راست شدن و ركوع و سجده هيچكدام مانعي ندارد.

ممكن است فعاليت بدني بلافاصله پس از ليزيك ايجاد فشار و قرمزي چشم نمايد كه بهتر است تا زمان بهبودي كامل مراعات لازم انجام پذيرد.

اگر پس از ليزيك مقداري از نزديك بيني يا شماره چشم باقي بماند و فرد از عينك استفاده نكند چه خواهد شد؟

پس از تثبيت اثر ليزيك استفاده نكردن يا زدن عينك و يا لنز تماسي تاثير بر پيشرفت و برگشت شماره چشم ندارد.

اگر پس از سالها، بيماري كه تحت جراحي ليزيك قرار گرفته، آب مرواريد پيدا كرد آيا قابل عمل مي باشد؟

بلي، با روشهاي جديد جراحي آب مرواريد (فيكو و برش كوچك و بدون بخيه) اگر به انجام اينگونه جراحي ها نياز پيدا شود مانعي نخواهد بود. روش جراحي فيكوامولسيفيكاسيون در چشمي كه عمل جراحي ليزيك شده و يا نشده تفاوت چنداني ندارد.

آيا پس از ليزيك بيمار دچار آب مرواريد ( كاتاراكت) مي شود؟

ليزيك تنها درلايه هاي سطحي قرنيه اثر كرده تاثيري بر ايجاد آب مرواريد (كه بيماري عدسي و داخلي چشم است) ندارد و اگر بيمار در دراز مدت دچار آب مرواريد شد ارتباطي با ليزيك انجام شده ندارد. اصولا افراد نزديك بين زودتر از افراد همسن خود با چشم سالم دچار آب مرواريد مي شوند.

آيا تماشاي تلويزيون پس از عمل ضرري دارد؟

خير، تماشاي تلويزيون به علت خيرگي و پخش نور كه ايجاد مي شود ممكن است باعث خستگي و آزار ديد شود اما ضرري بر نتيجه عمل ندارد. معمولا پس از يك هفته اين آزار به حداقل مي رسد. تماشاي تلويزيون تا زمانيكه آزار دهنده چشم ها نباشد بلامانع است. معمولا حين تماشاي تلويزيون وكار با مانيتور كامپيوتر به علت كاهش تعداد دفعات پلك زدن علائم سوزش و خشكي چشم كه پس از عمل به طور گذرا وجود دارد تشديد مي گردد.

چه زماني پس از عمل جراحي مي توان از استخر و سونا استفاده كرد؟

بهتر است پس از عمل حداقل دو هفته از استخر و سونا استفاده نشود. پس از اين مدت نيز بهتر است تاچند ماه از عينك شنا استفاده شود تا خطر ابتلا به عفونتهاي قرنيه كاهش يابد.

آيا ليزيك براي بيماراني كه در سن پير چشمي هستند مي تواند كاري انجام دهد؟

همينطور كه در سوال قبل گفته شد براي سن بالاتر از ۴۰ سال بايد شماره چشم بالاتر از ۲ تا ۵/۲ نمره باشد مگر آنكه آستيگماتيسم همراه زياد باشد يا آنكه بيمار به علت فعاليتهاي ورزشي يا اجتماعي بخواهد براي ديد دور، ‌اصلاح شده و تنها براي زمان مطالعه عينك بزند.

اصولا در اين افراد (بر اساس سن) بهتر است ۷۵/۰ تا ۱ نمره از نزديك بيني را نگه داشت و اصلاح كامل انجام نگيرد تا فرد علاوه بر آنكه ديد دور خوبي (نه عالي) دارد براي انجام اكثر كارهاي نزديك نيز دچار مشكل نشود.

پديده پخش نور پس از ليزيك چيست و تا چه زماني باقي مي ماند؟

به علت باز شدن مردمك به هنگام غروب و تداخل لبه مردمك با منطقه ليزر شده،‌ نورهايي كه در شب ديده مي شود پخش شده و در اطراف خود داراي شعاع نوراني مي گردند.

اين حالت تقريبا با ميزان نزديك بيني اوليه (شماره چشم) كه جراحي انجام شده،‌ داراي نسبت مستقيم مي باشد (يعني اين پديده بيشتر در شماره هاي بالا اتفاق مي افتد). خوشبختانه پديده پخش نور گذرا بوده و با گذشت زمان كه ترميم لايه هاي قرنيه بهتر و بيشتر انجام مي گيرد شدت آن نيز كاهش مي يابد،‌در صورتيكه شدت پخش نور زياد باشد مي توان با كمك قطره هاي چشمي مخصوص اين ناراحتي را (تا زمان از بين رفتن پخش نور) كاهش داد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *