افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

سندرم تخمدان پلی کیستیک و رابطه آن با چاقی

سندرم تخمدان پلی کیستیک و رابطه آن با چاقی

download (4)

خانم های چاق توجه کنند که یکی از بیماری هایی که بروز می کند سندرم تخمدان می باشد در این بخش شما را بیشتر با سندرم تخمدان پلی کیستیک و رابطه آن با چاقی آشنا می کنیم .

در جهان کنونی ، چاقی زمینه ساز بسیاری از بیماریها در افراد، بویژه زنان است. و هم اکنون در محافل دنیای پزشکی، به عنوان یک معضل بهداشتی – سلامتی به یک موضوع مهم و چالش قابل بحثی تبدیل شده است. سندرم تخمدان پلی کیستیک (polycystic ovarian syndrome ) ، یکی از شایعترین اختلالات آندوکرین و مهم ترین علل ناباروری، با منشاء عدم تخمک گذاری در زنان است سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOs؛ زمانی ایجاد می شود که تخمدانها دچار اختلال در فعالیت شده و سطح هورمون های آندورژنیک در بدن به میزان غیر طبیعی بالا می رود. وبا تظاهرات بالینی نظیر: آکنه، افزایش رشد موهای زائد و قاعدگی های نامنظم و غیر طبیعی همراه است. این بیماری با اختلالاتی، مانند آپنه ی خواب و خطر بالای ابتلا به دیابت  وبیمای های قلبی هم ؛ مرتبط می باشد. مطالعات اپیدمیولوژیک در طی دهه ی اخیرنشان می دهند که: در زنان چاق و دارای اضافه وزن ، خطر ابتلاء به سندرم تخمدان پلی کیستسک (PCOs)  ؛۶برابر بیش تر از زنان  لاغر است. وتقریباً بیش از نیمی از زنان مبتلا به PCOs؛ چاق هستند. این پژوهش ، به منظور بررسی تاثیر اضافه وزن (overweight ) زنان در افزایش خطر ابتلاء به POCs  گرفته است.
روش تحقیق:

در یک مطالعه توصیفی – مقطعی (cross-sectional) و گذشته نگر، ما با استفاده از واژه های کلیدی :زنان ، چاقی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، زنان چاق وPCOs، به انجام جستجو در پایگاه های اطلاعاتی بزرگ پزشکی نظیر pubmed ،Eisevier، Medline و… پرداختیم. وبا جمع آوری اسناد ، منابع، مقالات و اطلاعات موجود در باره ی ارتباط بین چاقی و خطر ابتلاء به PCOs ؛ از متون و پژوهش های انجام پذیرفته در طی سالهای ۱۹۹۶ لغایت ۲۰۰۶ ،آنالیز ارتباط معنی دار این دو متغیر مبادرت ورزیدیم. مشخصات دموگرافیک و وضعیت اقتصادی – اجتماعی، اطلاعات بالینی- بهداشتی( بویژه Body Mass Index=BMI)

نتایج پاراکلینیکی ( آزمایشگاهی – سونوگرافی) زنان مبتلاء به PCOs، به طور منظم و آماریSPSS ورژن ۱۲ و آزمون های آماری کای دو و T-value؛ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته های پژوهش:

در مجموع ۷۲۵/۱۵ نفر زن مبتلاء به PCOs  با محدوده سنی بین ۱۵ تا ۴۵ سال ، از شش مطالعه ی همگروهی گذشته نگر (cohort study) وهشت مطالعه ی مورد – شاهدی (case-control study) که در ده سال اخیر در کشورهای اروپایی، امریکای شمالی، ژاپن ،جنوب شرقی آسیا و خاور میانه در این زمینه، انجام پذیرفته بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. در تمام مطالعات شایع ترین یافته های بالینی شامل: اختلالات قاعدگی (۸۷%) ، هیرسوتیسم(۶۳%) ، آکنه(۳۴%) ، وچاقی (۵/۴۷%) بود. ودر زنان چاق اختلالات هورمونی، شامل: افزایش تستوسترون آزاد (۲/۳۶%) ،مقاومت به انسولین (۶/۳۶%) ، تست تحمل گلوکز( GTT) غیر طبیعی در بین زنان چاق و زنان لاغر ، تفاوت آماری معنی دار قابل توجهی مشاهده گردید(p-value:0/001 ).

بحث ونتیجه گیری:

پدیده ی چاقی به شدت زنان ایرانی را تهدید می کند و می تواند یکی از عوامل خطر ساز در ابتلاء به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. PCOs با مقاومت انسولین و سندرم متابولیک همبستگی مثبت دارد و مثال خوبی از چاقی های مرتبط با نارسایی های قلبی- عروقی که بانوان جوان را تحت تاثیر قرار می دهد، می باشد.بنابراین، بروز و شیوع آن مولتی فاکتوریال(چند عاملی) بوده و ممکن است ازیک نقطه به نقطه دیگر جهان ، برحسب شرایط جغرافیایی، نوع تغذیه و شیوه ی زندی (Lifestyle) متفاوت باشد. ولی در اکثر پژوهش ها و مطالعات ، فاکتور چاقی زنان در این بیماری ، رد پایی از خود به جا گذاشته است. غربالگری این بیماری، نه فقط با ناباروری، بلکه با مجموعه ایی از فرایند های آندوکرینی و سندرم مولتی فاکتوریال،نقش به سزایی در تامین سلامت بانوان جامعه ایفاء می کند. با وجود این بروز و شیوع آن در زنان چاق، هنوز نیازمند تحقیقات گسترده تر و جدیدتری در آینده می باشد.

 

پزشکین : سندرم تخمدان پلی کیستیک و رابطه آن با چاقی

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *