افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

سلامتی زنان باردار با طب سنتی

 

  • پیشنهاد می شود که به این توصیه ها و نسخ طب سنتی که به عنوان یک مکتب کامل، پویا، علمی و با مبانی فکری آزموده شده به حساب می آید، توجه بیشتری شود و حتی مطالعات علمی و بالینی جامع تری پیرامون آنها انجام شود.

بارداری دوره ی بسیار حساسی است که در طی آن بانوان باید از همه لحاظ مراقب سلامتی خودشان باشند زیرا هر اشتباه باعث به خطر افتادن جان نوزادشان می شود. طب سنتی برای افراد باردار توصیه هایی دارد که خواندن آن خالی از لطف نیست. ما این توصیه ها را برای شما گرد آوری کرده ایم ، با ما همراه باشید.

مادران باردار با تصور اینکه هر داروی شیمیایی ناچاراً عوارضی به همراه دارد به سمت مصرف خودسرانه داروهای گیاهی می روند. لازم به ذکر است که  گیاهان دارویی بسیار قوی وجود دارند که می‌توانند در مقوله سموم وارد شوند. کلاً این گیاهان و دیگر روشهای درمانی طب سنتی از جمله فصد و حجامت باید توسط پزشک متخصص طب سنتی تجویز شوند. در کتب مرجع طب ایرانی نیز به مبحث مراقبت های بارداری بطور کامل پرداخته شده است و توصیه های جالب غذایی و دارویی به خانم های باردار کرده اند. از دیدگاه طبیبان طب ایرانی، حساس ترین زمان بارداری، یک ماه و نیم اول بارداری و ماه هشتم به بعد است و اولین بارداری هر خانم حساس تر می باشد. آنها بهترین غذا برای خانم باردار را نان خوب و همچنین خوردن آش ها و آبگوشت های ساده (بدون ترشی و ادویه)، مویز، به، سیب میخوش و گلابی را مفید دانسته اند. حکمای طب ایرانی از اثرات منفی برخی مواد و فعالیت های موثر بر بدن خانمهای باردار مطلع بوده و آنها را منع می نمودند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: اجتناب از غم، خشم و خوشحالی بیش از حد؛ اجتناب از استشمام بوهای تند و قوی؛ اجتناب از پرخوری که موجب بیماری تخمه و سپس هیضه (مضرترین بیماری برای بارداران) می شود؛ اجتناب از مصرف مواد ترش مزه به ویژه سرکه، مواد تندمزه مثل فلفل و مواد تلخ مزه؛ اجتناب از مصرف هر ماده ای که موجب خروج خون قاعدگی شود (با اصطلاح مدر طمث در کتب طب ایرانی) مانند لوبیا، نخود، زعفران و خطمی؛ اجتناب از مصرف مواد و غذاهای شدیداً گرم یا سردمزاج. همچنین نسخه های درمانی مخصوص هرکدام از مشکلات دوران بارداری در کتب طب سنتی به تفکیک آمده است. پیشنهاد می شود که به این توصیه ها و نسخ طب سنتی که به عنوان یک مکتب کامل، پویا، علمی و با مبانی فکری آزموده شده به حساب می آید، توجه بیشتری شود و حتی مطالعات علمی و بالینی جامع تری پیرامون آنها انجام شود. در ضمن امروزه تحقیقاتی بر روی عوارض برخی گیاهان دارویی به ظاهر بی خطر بر روی جنین و روند بارداری انجام شده است. از جمله آنها می توان به تراتوژنیک بودن مصرف آب زرشک در طول بارداری و یا اثرات مضر پونه، سیاه دانه و زعفران در روند بارداری اشاره کرد. جمع آوری توصیه های علمی حکما و همچنین این مطالعات جهت هدایت مادران باردار و صدالبته پزشکان ضروری به نظر می رسد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *