افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

سریع ترین و بهترین رژیم برای کاهش وزن

رپورتاژ آگهی

با وجود انواع مختلف رژیم های غذایی، پیدا کردن سریعترین و بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن، میتونه بسیار چالش برانگیز باشه.

به گفته بسیاری  از متخصصان، از دست دادن ۰.۴۵ تا ۰.۹ کیلوگرم وزن در یک هفته، بی خطره.

هر مقدار کاهش وزن بیشتر از این، کاهش وزن خیلی سریع در نظر گرفته میشه و میتونه فرد رو در معرض بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله از دست دادن توده عضلانی، سنگ کیسه صفرا، کمبود مواد مغذی و افت متابولیسم قرار بده.

علاوه بر رژیم و ورزش، بسیاری از عوامل دیگر میتونن بر کاهش وزن و چربی، تاثیر بگذارند. رژیم های زیادی مانند رژیم کانادایی برای کاهش وزن وجود دارند، اما در بین این رژیم ها، سریعترین و بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن، کدامند؟

در ادامه این مطلب به بررسی سریعترین و بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن، فواید، مضرات و نظر کارشناسان می پردازیم.

بهترین رژیم غذایی، چه رژیمی است؟

رژیم غذایی سالم
رژیم غذایی سالم

رژیم های غذایی زیادی وجود دارند، اما تشخیص اینکه کدوم رژیم، میتونه سریعترین و بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن باشه، دشواره. همه رژیم های غذایی سالم، در برخی موارد با یکدیگر مشترک هستند. این معیارها به شرح زیر می باشند:

  • شما رو محدود نمی کنند: یک رژیم غذایی سالم مانند رژیم ۷ روزه جنرال موتورز به جای محدودیت، باعث تعادل میشه. کمبود هر نوع مواد غذایی باعث میشه در صورت خوردن آن ها، احساس بدی داشته باشید. به جای قطع مصرف غذاهای ناسالم، آن ها را محدود کرده و در مواقع خاص مصرف کنید. با گذشت زمان، ممکنه متوجه بشید که دیگه تمایلی به خوردن آن ها ندارید. این کار، دنبال کردن رژیم رو راحت تر میکنه.
  • مواد مغذی مورد نیاز بدن رو تامین میکنه: رژیم های غذایی کاهش وزن مُد روز، در مدت زمان کوتاهی باعث کاهش وزن میشن، اما اگر از یک برنامه کاهش وزن اصولی پیروی نکنید و نتونید مواد مغذی مورد نیاز بدن رو تامین کنید، درنهایت این کار باعث پرخوری و برگشت وزن میشه.
  • امکان ورزش وجود داره: اگه قصد ورزش کردن دارید، دنبال کردن یک رژیم غذایی محدود کننده که مانع رسیدن مواد مغذی به بدن میشه، میتونه بسیار مضر باشه. بسیاری از رژیم های غذایی، دارای ساختاری هستند که هر گونه ورزش سخت رو غیر ممکن می کنند. اگر نتونید انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن رو از غذا دریافت کنید، توانی برای ورزش کردن نخواهید داشت.
  • دارای تنوع غذایی بالاییست: یک رژیم غذایی مناسب، انواع مواد مغذی رو برای کمک به احساس سیری، در اختیار شما قرار میده. با مصرف انواع مختلف مواد غذایی مثل میوه ها، سبزیجات، غلات، گوشت و ماهی، علاوه بر تضمین سلامتی، میتونید از غذا خوردن لذت ببرید. به مقدار کافی میوه و سبزیجات مصرف کنید.

برای پخت و پز، روغن های سالم مانند روغن کانولا و روغن زیتون رو جایگزین روغن های مضر کنید. یک رژیم سالم، در هر وعده شامل حداقل دو گروه غذایی مختلفه.

  • دنبال کردن آن آسونه: بعضی رژیم ها رو میشه تا یک سال ادامه داد، اما بعد از یک مدت، فرد خسته شده و حتی ممکنه وزنی که از دست داده، برگرده. یک رژیم غذایی خوب باید پایدار بوده و به سبک زندگی تبدیل بشه.

در بین انواع مختلف رژیم های غذایی، رژیم مدیترانه ای به عنوان بهترین رژیم سال ۲۰۲۰ انتخاب شد. تنوع غذایی بالا در رژیم مدیترانه ای و آسان بودن آن، دلیل موفقیت این رژیمه.

رژیم مدیترانه ای براساس غذاهای سنتی کشورهایی که در مرز دریای مدیترانه قرار دارند، طراحی شده. درحالیکه تعریف مشخصی از رژیم مدیترانه ای وجود نداره، اما به طور معمول در رژیم مدیترانه ای، مصرف سبزیجات، میوه ها، غلات سبوس دار، لوبیا، آجیل، دانه ها و روغن زیتون به مقدار زیاد، توصیه میشه.

با اینکه رژیم مدیترانه ای به همراه رژیم پروتئین از جنبه سلامتی بهترین رژیم سال ۲۰۲۰ انتخاب شده، اما این موضوع، رژیم مدیترانه ای رو به سریعترین و بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن تبدیل نمیکنه.

آیا رژیم غذایی کاهش وزن سریع برای بدن ضرر نداره؟

اکثر مطالعات نشان میدن افرادی که به تدریج وزن کم میکنند، این کاهش وزن احتمالا مدت طولانی تری ماندگاری داره. کاهش وزن آهسته، خطرات کمی برای سلامتی فرد خواهد داشت.

کاهش وزن، فقط نیمی از چالش پیش روی شماست. چالش اصلی، حفظ وزن از دست داده است. بیشتر افرادی که از رژیم غذایی سریع برای کاهش وزن پیروی می کنند، شاهد برگشت نیمی از وزن خودشون پس از تنها یک سال، خواهند بود.

به همین دلیل کارشناسان اغلب، کاهش وزن آهسته رو پیشنهاد می کنند، چون ماندگاری و حفظ وزن در این رژیم ها راحت تره.

با اینکه کاهش وزن سریع بسیار وسوسه ‌انگیزه، اما معمولا توصیه نمیشه. رژیم های غذایی که باعث کاهش سریع وزن میشن، اغلب مواد مغذی کمی در اختیار بدن قرار داده و کالری کمی دارند. این امر ممکنه فرد رو، به خصوص اگر رژیم غذاییکاهش وزن سریع رو برای چند هفته دنبال میکنه، در معرض بسیاری از مشکلات سلامتی قرار بده.

آیا بهترین رژیم، سریعترین رژیم برای کاهش وزن هم هست؟

همانطور که می دونید، رژیم مدیترانه ای به عنوان بهترین رژیم سال۲۰۲۰ انتخاب شد. اما با این حال، نمیتونه به عنوان سریعترین و بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن عمل کنه. اگرچه این رژیم علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، میتونه به کاهش وزن هم کمک کنه، اما بطور ویژه، رژیم کاهش وزن نیست.

بنابراین بهترین رژیم، سریعترین رژیم برای کاهش وزن نیست.

لاغری سریع  و تاثیرات مخرب آن بر اعضای بدن

خستگی ناشی از کاهش وزن سریع
خستگی ناشی از کاهش وزن سریع

کاهش سریع وزن باعث خطرات و آسیب های جسمی و غیر جسمی جدی میشه. خطرات جسمیکاهش وزن سریع شامل موارد زیر هستند:

  • ایجاد سنگ صفرا: در ۱۲ تا ۲۵ درصد از افرادی که در طی چند ماه وزن زیادی از دست میدن، اتفاق میوفته.
  • کم آبی: با نوشیدن مایعات فراوان، میشه از کم آبی جلوگیری کرد.
  • سوءتغذیه: معمولا به دلیل عدم مصرف پروتئین کافی به مدت چند هفته، اتفاق میوفته.
  • عدم تعادل الکترولیت های بدن: این امر به ندرت میتونه جدی و تهدیدکننده باشد.

سایر عوارض جانبی جسمی و غیر جسمی کاهش سریع وزن عبارتند از:

  • سردرد
  • خستگی
  • سرگیجه
  • یبوست
  • بی نظمی دوران قاعدگی
  • ریزش مو
  • از دست دادن توده عضلانی
  • احساس سرما
  • شل شدن پوست
  • اختلال در خواب
  • ایست وزنی
  • تاثیر منفی بر رابطه جنسی
  • افسردگی
  • شکنندگی و پوکی استخوان
  • ضعف سیستم ایمنی

خطرات کاهش سریع وزن، با مدت زمان صرف شده در رژیم غذایی، افزایش پیدا میکنه.

سریعترین و بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن از نظر پزشکان

کاهش وزن
کاهش وزن

با افزایش تعداد رژیم های غذایی مُد روز، ممکنه انتخاب سریعترین و بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن، کاری غیر ممکن به نظر برسه. متخصصان تغذیه برجسته برای کاهش وزن آسان تر، نکاتی رو یادآور میشن.

  • نوشیدن آب زیاد: اولین نکته ای که معمولا چه به افراد بیمار و چه به افراد سالم توصیه میشه، نوشیدن آب زیاد در طول روزه. نوشیدن آب در طول روز، سوخت و ساز بدن رو افزایش میده و به حفظ آب مورد نیاز بدن کمک میکنه.
  • محدود کردن مصرف نوشیدنی های قندی: آبمیوه ها و نوشابه، جزء نوشیدنی های قندی محسوب میشن. حتی بعضی از نوشیدنی های به اصطلاح سالم، حاوی قند اضافی هستند.
  • کنترل حجم وعده های غذایی: به نظر میرسه کنترل حجم وعده های غذایی، کار خسته کننده ای باشه اما اندازه گیری کالری غذا، میتونه به شما در کاهش وزن کمک کنه. ما نسبت به چیزی که فکر می کنیم، غذای بیشتری میخوریم، بنابراین با کنترل حجم وعده های غذایی، غذای کمتری خورده و در نتیجه کاهش وزن موفق تری خواهیم داشت.
  • خوردن غذاهای خانگی: امکان سالم غذا خوردن در خانه، بیشتره. هنگام تهیه غذا در خانه، کنترل بیشتری بر نوع و کیفیت مواد اولیه خواهید داشت.
  • آماده کردن غذا از قبل: وقتی از قبل غذای خودتون رو آماده کرده باشید، در صورت گرسنه شدن، کمتر به دنبال هله هوله میگردید و در نتیجه سالم تر غذا می خورید.
  • افزایش مقدار پروتئین: پروتئین باعث میشه مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید و به افزایش متابولیسم کمک میکنه. غذاهایی مثل گوشت کم چرب یا بدون چربی، سینه مرغ، ماهی و دیگر غذاهای دریایی، سرشار از پروتئین هستند.
  • مصرف میوه و سبزیجات: سبزیجات و میوه ها، کالری کمی داشته و سرشار ازمواد مغذی هستند. با این حال باز هم باید اعتدال را رعایت کرد، چون میوه ها قند زیادی دارند. مصرف بیشتر میوه و سبزیجات یک روش مناسب برای کمک به احساس سیری است.
  • محدود کردن مصرف نشاسته: هرچند کربوهیدرات و نشاسته به عنوان سوخت بدن و برای تامین انرژی استفاده میشن، اما مصرف زیاد آن ها باعث چاقی و اضافه وزن میشه.

قطع مصرف نشاسته و کربوهیدرات، توصیه نمیشه اما میتونید مصرف آن ها رو محدود کنید. به جای آرد و نان سفید و سیب زمینی، از جایگزین های سالم تر مثل غلات سبوس دار و سیب زمینی شیرین استفاده کنید.

از جمله مواردی که میتونن به شما در کاهش وزن سالم کمک کنند، عبارتند از:

  • مصرف ماست یونانی
  • محدود کردن مصرف کافئین
  • مصرف سبزیجات با برگ سبز تیره
  • مصرف نخود و تخم مرغ
  • مصرف غذاها با چربی سالم مثل آووکادو
  • اضافه کردن آجیل به رژیم غذایی
  • خودداری از مصرف شکر

افرادی که با این نوع رژیم کاهش وزن داشتند، چه نظری دارند؟

خیلی از ماها به دنبال سریعترین و بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن هستیم. با اینکه از عوارض جانبی جسمی و روحی کاهش وزن سریع مطلع هستیم، باز هم سراغ این نوع رژیم ها میریم.

ممکنه خیلی ها با این روش به نتیجه دلخواه خود رسیده باشند، اما معمولا، اغلب افراد بعد از یک مدت، با عوارض جانبی آن رو به رو میشن.

افرادی که این تجربه رو داشتند، توصیه می کنند برای پیدا کردن سریعترین و بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن، به دنبال رژیم مناسب خودتون باشید. لزوما رژیمی که در یک فرد منجر به نتایج مثبت شده، نمیتونه برای شما هم نتیجه بخش باشه.

به خاطر داشته باشید در درجه اول هدف از دنبال کردن یک رژیم غذایی، حفظ و بهبود سلامتی شماست.

سریعترین و بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن کدام است؟

رژیم غذایی سالم
رژیم غذایی سالم

با توجه به مطالبی که تا کنون گفته شد، لزوما بهترین رژیم غذایی، سریعترین روش برای کاهش وزن نیست. اگر تنها جنبه ی سلامتی و ارزش تغذیه ای یک رژیم مد نظرتون باشه، رژیم مدیترانه ای بهترین انتخاب ممکنه.

از رژیم هایی که موجب کاهش وزن سریع میشه، میشه به رژیم کتوژنیک (کتو) اشاره کرد. در این رژیم مصرف کربوهیدرات به حداقل رسیده اما در مقابل به مصرف بالای چربی و پروتئین، تاکید میشه. بطوریکه سهم کربوهیدرات، پروتئین و چربی در هر وعده غذایی به ترتیب، ۵ تا ۱۰، ۳۰ تا ۳۵ و ۵۵ تا ۶۰ درصد خواهد بود.

رژیم کتو یکی از بحث برانگیزترین رژیم هاست و عوارض آن به قدری است که در لیست بهترین و بدترین رژیم های سال ۲۰۲۰، از آخر رتبه دوم رو به خودش اختصاص داد. البته رژیم کتو برای بسیاری از بیماری ها نتیجه مثبتی داشته.

اما اگر تنها به دنبال بهترین رژیم برای کاهش وزن سریع هستید، میتونید رژیم HMR رو امتحان کنید.

رژیم غذایی HMR که به طور مداوم به عنوان یکی از بهترین رژیم های لاغری کوتاه مدت در رتبه بندی ها قرارداره، در بین رژیم های غذایی بسیار محبوبه و اگر به دنبال یک روش سریع و راحت برای کاهش وزن هستید، میتونه به شما در رسیدن به هدف کمک کنه.

برخلاف رژیم های دیگه، نیازی به تلاش زیاد نیست و میشه یک سری غذاها رو جایگزین غذاهای پرکالری کرد.

نتیجه گیری

اگر قصد کاهش وزن و ثابت نگه داشتن آن رو دارید، سعی کنید این کاهش وزن آهسته و به مرور زمان صورت بگیره.

تحقیقات نشان میدن، اگر آهسته وزن اضافی بدن رو از دست بدید، ثابت نگه داشتن و حفظ وزن سالم، آسون تر خواهد بود. این کار باعث میشه به مرور زمان به این رژیم عادت کنیم و پس از گذشت چند وقت، این رژیم به یک سبک زندگی تبدیل میشه.

از دست دادن سریع وزن، ممکنه موجب افزایش خطر و عوارض جانبی، همچون از دست دادن عضله، کاهش متابولیسم، کمبود مواد مغذی، سنگ کیسه صفرا و بسیاری از خطرات دیگر بشه.

اگرچه کاهش وزن آهسته، به اندازه‌ی کاهش وزن سریع جذاب نیست، اما روش های زیادی برای کمک به سرعت بخشیدن به کاهش وزن وجود داره. به عنوان مثال، میتونید از مصرف قند و نشاسته اجتناب کرده و پروتئین و چای سبز بیشتر مصرف کنید.

بخاطر داشته باشید، اگر قصد داشتید در مدت کوتاه وزن زیادی کم کنید، حتما با پزشک مشورت کنید و از یک متخصص کمک بگیرید.

بهترین روش برای تناسب اندام و سالم ماندن، انتخاب یک سبک زندگی سالمه. چون هیچ رژیم واحدی وجود نداره که به عنوان سریعترین و بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن انتخاب بشه.

امیدواریم به پاسخ سوالات خودتون در مورد سریعترین و بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن، رسیده باشید. شما در مورد کاهش سریع وزن چه فکر می کنید؟ آیا خودتون چنین تجربه ای داشتید؟

نظرات و پیشنهادات خودتون رو با ما در میان بگذارید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *